L'AMB destina 26 milions d'euros per al nou Pla de mobilitat sostenible per al període 2020-2023

| Tema: AMB, Mobilitat i transport, Mobilitat sostenible

El Consell Metropolità de l'AMB ha aprovat avui el nou Pla, centrat en inversions en infraestructures i subvencions i alineat amb l'Acord de Govern 2019-2023. L'AMB destinarà 6 milions d'euros per a subvencions dirigides a autònoms amb baixos ingressos de l'àmbit de la distribució urbana de mercaderies i amb vehicles sense etiqueta, amb l'objectiu de finançar parcialment la renovació d'aquests vehicles. L'AMB també ampliarà la xarxa d'electrolineres, per als vehicles particulars, i electrificarà cotxeres i punts de recàrrega al carrer per al servei de Bus Metropolità. L'organisme metropolità regularà en l'àmbit metropolità les zones de descàrrega urbana de mercaderies (DUM) i crearà una app per al sector de la logística. Per impulsar la bicicleta, seguirà construint infraestructura pedalable i la Bicivia, crearà nous aparcaments segurs associats al Bicibox i llançarà noves subvencions de 250 € per a la compra de bicis elèctriques.

Consell Metropolità 28 gener 2020

El Consell Metropolità de l'AMB ha aprovat avui, dimarts 28 de gener de 2020, el nou Pla de mobilitat sostenible de l'AMB 2020-2023, que està dotat amb 26 milions d'euros i marcarà les línies estratègiques de la mobilitat metropolitana sostenible. Bàsicament, les actuacions previstes en aquest nou pla responen als objectius fixats en  inversions i subvencions, tenint en compte les competències en matèria de transport públic, transport sostenible i infraestructures de l'AMB.

Aquest nou pla s'emmarca i es desenvolupa a partir del tercer principi de l'Acord de Govern de l'AMB 2019-2023, firmat el juliol del 2019, on s'especifica l'objectiu d'assolir una "mobilitat sostenible i de baixes emissions" a la metròpolis de Barcelona.

"Aquest nou Pla metropolità és l'instrument i guia que ens servirà aquests propers anys per seguir avançant fermament cap a una mobilitat molt més sostenible, que respecti la salut de les persones, com ja està fent la resta d'Europa. Des de l'AMB, hem volgut definir a grans trets les inversions i subvencions i ajudes que volem impulsar en aquest àmbit per seguir facilitant i fent realitat el canvi d'hàbits i reduir la contaminació. Tant per part de les administracions, com del ciutadà. En el cas de les subvencions, les hem fet tenint en compte els col·lectius més vulnerables. L'estratègia de la lluita contra la contaminació atmosfèrica és clara, però no volem deixar ningú enrere", ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat, Antoni Poveda. Al mateix temps, ha destacat que "seguirem demanant al Govern català i al Govern central el desenvolupament de polítiques, mesures i inversions que necessitem des del món local per fer-ho possible", ha afegit.

Al pressupost de 26 milions d'euros del Pla de l'AMB, també es podrà sumar posteriorment un finançament complementari específic de recursos externs. Per exemple, els finançaments via FEDER, dels ajuntaments metropolitans o altres (p. ex. cofinançaments específics amb altres administracions).

Concretament, el Pla de mobilitat sostenible de l'AMB 2020-2023 està configurat per cinc programes:

  • Programa de subvencions per a la mobilitat neta (PSNET)
  • Programa de serveis per a la mobilitat neta i sostenible (PSMES)
  • Programa d'equipaments del Bus Metropolità (PEBUS)
  • Programa d'inversió de la Bicivia (PBICIVIA)
  • Projectes i assistència tècnica (tasques necessàries dels serveis tècnics de l'AMB i ajut tècnic extern per al desenvolupament dels diferents programes del Pla)

Programa de subvencions per a la mobilitat neta (PSNET)
El Programa de subvencions per a la mobilitat neta (PSNET) està dotat amb 10,3 milions d'euros i recull un conjunt de subvencions per als ciutadans, empreses i ajuntaments per promoure una mobilitat més neta i sostenible a la metròpolis de Barcelona.

Com a novetat liderada per l'AMB, destaca la nova línia de subvencions per impulsar una distribució urbana de mercaderies (DUM) sostenible, amb una dotació de 6 milions d'euros. Aquest nou paquet de subvencions s'activarà els propers mesos i facilitarà als autònoms amb ingressos baixos l'adequació de la seva operativa i en particular del seu parc mòbil amb relació a la nova regulació de circulació per la ZBE Rondes BCN. Concretament, per fer-ho, l'AMB llançarà diferents convocatòries de subvencions amb l'objectiu de finançar parcialment la renovació del parc mòbil que actualment no té etiqueta ambiental de la DGT.

El programa PSNET també preveu 1,1 milions d'euros per subvencionar, a través de convenis amb els ajuntaments metropolitans, actuacions d'implantació de zones de baixes emissions locals, fora de l'àmbit de la ZBE Rondes BCN.

Igualment, l'AMB manté, per a aquest mandat:
  • Les subvencions per a l'adquisició de bicicletes elèctriques (500.000 euros), per facilitar el canvi modal del vehicle privat a la bicicleta elèctrica.
  • Noves convocatòries de subvencions als ajuntaments metropolitans per construir infraestructura pedalable local (2,5 milions d'euros).
  • El programa Biciempresa: continuarà la subvenció en espècies de bicicletes per a les empreses perquè aquestes les cedeixin temporalment als seus treballadors (128.263 euros). Fins avui, 70 empreses han participat en aquesta iniciativa.

Programa de serveis per a la mobilitat neta i sostenible (PSMES)
El Programa de serveis per a la mobilitat neta i sostenible (PSMES) està dotat amb 7,9 milions d'euros i inclou, entre d'altres, els serveis AMB Electrolineres, Bicibox, l'app AMB Aparcament i la gestió de la ZBE Rondes BCN. A banda, està obert a la innovació i acollirà nous serveis que l'AMB pugui decidir prestar per contribuir a una mobilitat més neta.

Amb el mateix sistema de l'app AMB Aparcament, una de les gran novetats que impulsarà l'AMB aquest nou mandat serà la regulació, a escala metropolitana, de la descàrrega urbana de mercaderies (DUM). Aquesta funcionarà amb una operativa similar de l'app AMB Aparcament i estarà focalitzada cap al sector de la logística i la DUM. La dotació econòmica d'aquest projecte concret és de 422.372 euros. "Recordem que aquest segment representa el 20 % del parc circulant i representa un 40 % de les emissions contaminants", ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat, Antoni Poveda.

D'altra banda, com a novetats en serveis de l'AMB que ja estan funcionant:
  • De la plataforma metropolitana d'aparcament (AMB Aparcament), que facilita la gestió dels aparcaments en zones regulades, s'anirà ampliant el servei a nous municipis metropolitans. Ara mateix, ja és una realitat en sis municipis metropolitans (Badalona, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Gramenet i Barcelona).
  • Dins del servei AMB Electrolineres, l'AMB preveu ampliar la xarxa de punts de recàrrega amb més de 50 nous punts de recàrrega ràpida i semiràpida de vehicles elèctrics. Aquesta ampliació, dotada amb 3,39 milions d'euros, permetrà que tots els municipis de la metròpolis de Barcelona disposin d'un punt públic de recàrrega. Completarà el primer pas que es va fer l'anterior mandat, amb la posada en servei de la xarxa de 10 punts de recàrrega ràpida.
  • Dins del servei Bicibox, l'aparcament segur de bicicletes de l'AMB, l'organisme metropolità adquirirà més de 45 noves estacions, que s'instal·laran en els punts de més demanda, de manera que s'ampliarà el nombre de places. També  preveu l'expansió de nous aparcaments de bicicletes de gran capacitat, com el de Gavà, i de locals comercials amb la mateixa finalitat, com el de Sant Joan Despí. La dotació econòmica prevista és de 2,5 milions d'euros.
  • Aquest programa també preveu la inversió necessària per a la senyalització, comunicació, plataforma tecnològica i registre de la ZBE Rondes BCN. La dotació econòmica és d'1,5 milions d'euros.

Programa d'equipaments del Bus Metropolità 2020-2023 (PEBUS)
El Programa d'equipaments del Bus Metropolità 2020-2023 (PEBUS) està dotat amb 4 milions d'euros i és una programa d'inversió en subministraments i equipaments que milloraran el servei de Bus Metropolità de gestió indirecta de l'AMB. Exactament, se centra en tres objectius:
  • La millora de l'accessibilitat universal del servei (1,5 milions d'euros). Inclou, entre d'altres:
    • Les obres d'adequació i adaptació de les parades de bus, per tal que siguin accessibles per a persones de mobilitat reduïda.
    • Instal·lació d'una senyalització específica a les parades per al col·lectiu de persones amb dificultats de visió que permeti guiar-los amb sistemes que funcionin preferentment a través del mòbil.
    • La senyalització de les principals àrees d'intercanvi entre línies de bus i estacions ferroviàries.
  • Les instal·lacions de càrrega elèctrica que han de permetre incrementar el grau d'electrificació de la flota de Bus Metropolità (2,4 milions d'euros):
    • Obres d'adequació de les cotxeres actuals de titularitat pública per electrificar-les completament
    • La instal·lació de punts de recàrrega elèctrica a la via pública, amb la instal·lació de pantògrafs en diverses terminals de línies de bus.
  • Inversions a la via pública que donin prioritat de pas als autobusos (120.000 €) amb l'objectiu d'incrementar la velocitat comercial del Bus Metropolità. Aquest aspecte és clau per a un transport públic eficient i per captar més usuaris i reduir el temps del viatge.
Programa d'inversió de la Bicivia (PBICIVIA)
El programa d'inversió de la Bicivia (PBICIVIA) està dotat amb 2,8 milions d'euros, per continuar desenvolupant la Bicivia, la xarxa metropolitana pedalable per connectar tots els municipis metropolitans amb l'objectiu de facilitar, mitjançant una infraestructura segura, l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport diari i habitual. 

Documents relacionats
Enllaços relacionats