Caixes niu i menjadores al parc del Riu

Parc Riu

Projecte participatiu de biodiversitat

Ficha técnica

  • Temas:
    Biodiversidad, Parques
  • Fecha de publicación:
    Octubre 2019
  • Estado:
    En proceso
  • Fecha de aprobación:
    Octubre 2019
  • Tipo / Subtipo:
    Proyecto participativo
  • Municipio:
    El Prat de Llobregat
  • Període:
    2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022
  • Escola / Entitat:
    Escola Josep Tarradellas i Escola Charles Darwin
  • Curs:
    3r primària
  • Assessorament:
    Centre Mediambiental L'Arrel
Descripció

Projecte en el què els alumnes construeixen i col·loquen caixes niu per ocells i ratpenats al parc del Riu. A través de diverses sessions dinamitzades per un expert adquiriran els coneixements principals i les habilitats necessàries per desenvolupar aquesta iniciativa i construir unes caixes niu aptes per a ser ocupades pels ocells i ratpenats del parc. També aprendran a realitzar les tasques de manteniment anual i el protocol de seguiment d'ocupació de les caixes niu instal·lades alhora que prenen consciència de la importància de conservar les zones verdes i fomentar la biodiversitat urbana. 

Objectius

  • Adquirir els coneixements i desenvolupar les habilitats necessàries per construir i instal·lar caixes niu aptes per ocells.
  • Fomentar la biodiversitat del parc a través de la col·locació de caixes niu i refugis de ratpenats.
  • Fomentar la participació, implicació i vinculació dels alumnes en la conservació del seu entorn més proper.
  • Posar en valor el servei a la comunitat.
  • Difondre els resultats a la comunitat educativa.
  • Descobrir de manera activa la biodiversitat del parc.
  • Afavorir el seguiment de la biodiversitat del parc de manera participativa.

Resultats

Curs 2021-2022

  • Participació de 2 grups de 3r de primària (50 alumnes) de l'escola Josep Tarradellas.
(en curs)

Curs 2020-2021
  • Participació de 3 grups de 3r de primària (50 alumnes) de l'escola Josep Tarradellas i 3 grups de 3er de primària de l'escola Charles Darwin.
  • Construcció i col·locació 5 menjadores per ocells.
  • 42% d'ocupació de les caixes niu, el que representa 5 caixes ocupades per les següents espècies:
    • 4 caixes niu ocupades per pardal xarrec.
    • 1 caixa niu ocupada per mallerenga blava.
  • Les dades dels ocells observats s'han introduït al visor de fauna dels parcs metropolitans.
  • Introducció de la ubicació de les caixes niu al projecte nius.cat.
  • Difusió del projecte a través dels canals de comunicació del centre educatiu.
Curs 2019-2020
  • Participació de tres grups de 5è de primària de l'escola Josep Tarradellas, un total de 75 alumnes.
  • Construcció i col·locació de caixes arribant a un total de 6 caixes niu instal·lades al parc.
  • En motiu de les circumstàncies excepcionals d'aquest curs degut al covid-19, la revisió de l'ocupació de les caixes niu s'ha enregistrat en vídeo per part de l'entitat assessora i s'ha fet arribar a l'alumnat en aquest format.
  • 50% d'ocupació de les caixes niu, el que representa 3 caixes ocupades per les següents espècies:
    • 3 caixes niu ocupades per pardal xarrec.
  • Les dades dels ocells observats s'han introduït al visor de fauna dels parcs metropolitans.
  • Introducció de la ubicació de les caixes niu al projecte nius.cat.
  • Difusió del projecte a través dels canals de comunicació del centre educatiu.

Enlaces relacionados
Equipamientos relacionados
Proyectos relacionados
  • Municipio:
    Badalona, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Barcelona, Castelldefels, Cerdanyola del Vallès, Corbera de Llobregat, Cornellà de Llobregat, El Papiol, El Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, L'Hospitalet de Llobregat, La Palma de Cervelló, Molins de Rei, Montcada i Reixac, Montgat, Pallejà, Ripollet, Sant Adrià de Besòs, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de Llobregat, Sant Climent de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Santa Coloma de Gramenet, Tiana, Viladecans
    Temas:
    Biodiversidad, Parques, Playas
    Estado:
    En proceso