Projectes participatius a les platges

Volver

| Tema: Playas

300 alumnes implicats en la recuperació de les dunes

Alumnes treballant en la recuperació de les zones dunars de les platges


Aquest curs 2020-2021 s'ha ampliat el nombre de platges on es duen a terme projectes participatius de recuperació del sistema dunar. Ara ja s'inclouen totes les platges del sector sud de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, des del Prat de Llobregat fins a Castelldefels.

En aquests projectes hi participen un total de 10 centres educatius, que engloben al voltant de 300 alumnes. Concretament l'Institut Sagrat Cor i el Col·legi Sant Pedro a les platges de Gavà, l'Institut Torre-roja a les platges de Viladecans, els instituts Ribera Baixa, Baldiri Guilera, Salvador Dalí a les platges del Prat de Llobregat i, finalment, el Col·legi Frangoal i els instituts Mediterrània, Josep Lluís Sert i Valeria Haliné a les platges de Castelldefels.

Es calcula que amb la seva implicació es podran plantar unes 3.000 plantes dunars noves, que facilitaran la conservació d'un ecosistema tan sensible i en regressió com els sistemes dunars litorals.

Aquests projectes educatius, promoguts per l'AMB en coordinació amb els ajuntaments, formen part del servei comunitari que els alumnes de 3r i 4t d'ESO realitzen durant el curs escolar. El projecte permet als alumnes contribuir a la preservació de les dunes de la platja del seu municipi, acompanyats per educadors ambientals. Aquest acompanyament i assessorament tècnic els permet formar-se i prendre consciència del projecte, en el qual participen mitjançant intervencions directes al territori litoral. L'experiència se centra a acostar els joves a les problemàtiques ambientals més properes promovent l'aprenentatge directe i l'experimentació, i a elaborar accions per preservar el patrimoni natural del seu territori.

L'estructura del projecte educatiu s'inicia amb la retirada de les espècies invasores següents: Carpobrotu edulis, Conyza canadensis, Xantium echynatum, Cenchrus incertus i Ambrosia coronopifolia. Posteriorment es planten espècies autòctones, principalment borró (Ammopphila arenaria), que gràcies als rizomes i la capacitat per suportar les brises marines, ajuda a estabilitzar la sorra i promou la colonització posterior d'altres espècies típiques de les dunes. També es planten altres espècies amb funcions positives per a l'ecosistema dunar, com Elymus farctus (jull de platja), Medicago marina (alfals marí), Pancratium maritimum (lliri de mar) i Eryngium maritimum (card marí).

Finalment, es fa un taller de detecció de microplàstics, en el qual es cataloguen els diferents tipus que se n'han trobat, i així es pren consciència d'aquest problema global.

La recuperació i conservació de l'espai dunar ens beneficia com a societat, ja que ofereix una àmplia varietat de serveis ecosistèmics, com ara la regulació dels efectes del canvi climàtic, especialment perquè pal·lia les conseqüències dels temporals i la regressió litoral.

Galería de imágenes

Proyectos relacionados

Prova: $provaURL