Units contra la contaminació atmosfèrica a Europa

| Tema: Movilidad sostenible, Relaciones internacionales

Les administracions aposten per la mobilitat sostenible i per reduir un 25% la circulació a les àrees urbanes



L'AMB ha participat en la jornada sobre contaminació atmosfèrica "Qualitat de l'aire: reducció d'emissions contaminants a Europa" que ha organitzat avui l'Oficina del Parlament Europeu de Barcelona. La jornada ha ofert un debat amb eurodiputats, autoritats públiques, científics i agents socials sobre el paquet legislatiu de la qualitat de l'aire que actualment està tramitant el Parlament Europeu. Els participants, a més d'aportar la seva visió de la problemàtica, han debatut sobre les mesures que s'haurien de prendre per tal de reduir-la.

Entre els participants de les administracions públiques catalanes hi ha hagut representants de l'AMB, la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona, els quals han fet palesa la coordinació d'aquestes tres institucions com un punt clau imprescindible per reduir la contaminació, ocasionada en més del 50% pels vehicles de combustió.

Les solucions presentades per les administracions passen per la reducció d'un 25% del trànsit, l'aposta per una mobilitat més sostenible i l'increment del transport públic.

L'AMB ha estat representada pel director de Mobilitat i Transport, Joan Maria Bigas, la Generalitat per la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mercè Rius, i l'Ajuntament de Barcelona per la tinenta d'alcaldia, Janet Sanz.

Diagnosi i solucions al problema de la contaminació a Europa

Pel que fa a la resta de participants en el debat, ha destacat la presència de l'eurodiputada Julie Girling, membre de la Comissió de Medi Ambient, Salut Pública i Seguretat Alimentària i de la Comissió d'Investigació sobre el Mesurament de les Emissions al Sector de l'Automòbil. Girling està treballant en la directiva europea sobre reducció de les emissions nacionals de determinats contaminants atmosfèrics, que està previst que s'aprovi a finals d'aquest mes de novembre i que marca objectius per al 2020 i 2030.

"En el que estem treballant ara no és un acord perfecte, però és un element de compromís per part dels Estats membres, perquè puguin aplicar les mesures necessàries. S'ha de fer un canvi per millorar en aquest aspecte", ha explicat Girling. "El debat públic entorn de la contaminació de l'aire ha canviat. Sense anar més lluny, la setmana passada les escoles de Nova Delhi van haver de tancar perquè la contaminació atmosfèrica suposava un perill real per als nens", ha afegit.

Part de la solució al problema passa pel transvasament cap a una mobilitat molt més sostenible i la reducció d'un 25-30% de la circulació a les àrees urbanes. Entre les mesures destacades per Joan Maria Bigas, director de Mobilitat de l'AMB, s'hi troba la implantació de les zones de baixes emissions, la creació d'aparcaments dissuasius al costat d'estacions de ferrocarrils, la regulació de la distribució urbana de mercaderies, la creació d'una gran xarxa pedalable metropolitana i la conversió de la via pública en zona de vianants. "Sobre el transport públic, estem treballant en la renovació de les flotes públiques, amb vehicles híbrids, elèctrics i de gas natural, en la creació de carrils Bus VAO, com el de la C-245 i la B-23, i en la prioritat semafòrica", ha explicat Bigas.

Més enllà d'aquestes mesures estructurals, les administracions també han valorat mesures puntuals i extraordinàries de cara als possibles episodis de contaminació atmosfèrica. Aquests episodis "permeten donar més visibilitat, conscienciar la població i provar certes mesures", ha exposat Mercè Rius. Endurir els criteris a les zones de baixes emissions, limitar la circulació dels taxis, incrementar el preu de l'aparcament regulat o convertir temporalment trams viaris en zones per a vianants són algunes de les mesures puntuals que ha destacat el director de Mobilitat de l'AMB.

Documentos relacionados
Dónde
Marker
Oficina d'Informació a Barcelona del Parlament Europeu Barcelona