Suport a les llars vulnerables de Sant Joan Despí

Suport a les llars vulnerables de Sant Joan Despí

Ficha técnica

  • Temas:
    Políticas sociales
  • Estado:
    Finalitzat
  • Tipo / Subtipo:
    Políticas sociales / Experiencias
  • Municipio:
    Sant Joan Despí
  • Ens local:
    Ajuntament de Castelldefels
  • Període d'execució:
    1 de setembre de 2020 a- 30 de novembre de 2021
  • Impulsor:
    Departament de Polítiques Socials, Comunitàries i Diversitats
  • Públics als quals es dirigeix:
    Persones i famílies vulnerables amb pocs recursos
  • Pla i línia als quals contribueix:
    Pla Metropolità de suport a les polítiques socials municipals - Llars vulnerables
Descripció

Resum i detall de l'experiència

  • Resum de l'experiència

    El projecte de suport a les llars vulnerables de Sant Joan Despí ha estat elaborat amb la intenció d’atendre a les necessitats bàsiques relacionades amb les llars de les persones més desfavorides per a promoure la igualtat d’oportunitats i l’accés a unes condicions mínimes de vida.

    Es tracta d’un projecte que ha abordat les necessitats bàsiques d’una llar amb pocs recursos, centrant-se en aspectes com la pobresa energètica i les despeses de primer grau.

    El projecte ha combinat el pagament directe de certes despeses, conjuntament amb recursos emocionals, accions orientatives i formatives, entre d’altres.

  • Detall de l'experiència

    L’objectiu principal del projecte s’ha basat en incrementar i millorar la qualitat de vida de la ciutadania, i en especial del conjunt de persones més vulnerables, fent front a les despeses familiars de subministraments que generen situacions de desigualtats.

    De manera més concreta, el projecte va marcar com a objectius poder efectuar el pagament de subministraments bàsics de llum, gas i aigua a les persones i famílies amb recursos insuficients, així com evitar talls de subministraments bàsics. A més a més, també va contemplar fer front als efectes emocionals produïts per les dificultats que tenen aquestes persones. A més, també contemplava poder garantir unes condicions mínimes a llars amb persones molt vulnerables (infants, persones grans, persones amb dependència). També pretenia i informar i orientar sobre el consum de les llars i bonificacions socials.

    El protocol de detecció i atenció seguia el següent esquema:

    • Primer anàlisi per part dels serveis socials sobre la situació d’urgència d’intervenció en cas d’avís de tall immediat per part de les companyies subministradores. En cas que fos necessari la persona i/o família era atesa de manera urgent per un professional per tal de comunicar a les companyies la situació de vulnerabilitat, a través d’un informe tècnic per a evitar el tall de manera provisional fins que es feia l’estudi i valoració.
    • En el termini d’1 mes es realitzava la valoració professional i la proposta en positiu o negatiu sobre el pagament del subministrament. També es feia un pla de treball amb les persones usuàries. Aquesta valoració es duia terme a través d’una entrevista on es recollien dades i l’anàlisi de la situació.
    • Si la situació requeria el pagament dels subministraments bàsics per evitar situacions de risc i exclusió social, es reforçava i contrastava la valoració amb la resta de l’equip de serveis socials.
    • Una vegada realitzades les valoracions, s’efectuava el pagament.

    El projecte ha contemplat dos tipus d’accions: les pal·liatives i les preventives i de sensibilització. Les accions pal·liatives estaven estretament relacionades amb el pagament dels subministraments bàsics. Les accions preventives i de sensibilitzacions giraven al voltant de l’estalvi energètic, informacions sobre bonificacions i descomptes socials de les companyies, consum responsable, etc.

    Finalment, els subministraments que s’han coberts econòmicament han estat:

    • Rebuts d’aigua a 90 famílies, amb 256 persones.
    • Rebuts de llum a 142 famílies, amb 374 persones.
    • Rebuts de gas a 54 famílies, amb 148 persones.
    • Rebuts combinats a 5 famílies, amb 11 persones.
Valoració

Valoració del projecte

  • Valoració del seu impacte
    • Es valora que el grau d’assoliment dels objectius és alt.

    • Hi ha un alt grau de satisfacció per part de les persones usuàries i dels professionals que han participat. 

    • Fer front al pagament de les factures ha facilitat la realització d tasques educatives amb les famílies. 

    • La metodologia i el protocol seguit ha estat adequat per a cobrir les necessitats previstes.

  • Factors de context vinculats al seu impuls
    • S’havia realitzat un reforç dels Equips Bàsics de Serveis Socials amb una Unitat de Primera Acollida (arrel de la situació provocada per la COVID-19) i s’havia assignat un tècnic referent per donar suport als professionals dels equips en aquesta matèria.

  • Aprenentatges de cara a iniciatives similars
    • La valoració envers aquest projecte és molt alta. El fet de tenir cobertes unes necessitats essencials, com ara els subministraments bàsics, proporciona una major estabilitat i tranquil·litat emocional per poder cercar oportunitats de millora en diferents aspectes del benestar de les famílies.
0
Sant Joan Despí
Cómo ir
Transportes en las inmediaciones de...