Servei socioeducatiu - La Nau
Servei socioeducatiu - La Nau
Ficha técnica
-
- Temas:
- Políticas sociales
-
- Estado:
- Finalitzat
-
- Tipo / Subtipo:
- Políticas sociales / Experiencias
-
- Municipio:
- Cervelló
-
- Ens local:
- Ajuntament de Cervelló
-
- Període d’execució:
- 6 d’abril de 2021 – 30 de juny de 2022
-
- Impulsor:
- Departament de Benestar Social
-
- Públics als quals es dirigeix:
- Infants i adolescents en situació de risc i les seves famílies
-
- Pla i línia als quals contribueix:
- ApropAMB - 1.a. Acompanya
Galería de imágenes
Descripció
Resum i detall de l'experiència
-
Resum de l'experiència
La situació de vulnerabilitat de moltes famílies es va agreujar arrel de la crisi provocada per la COVID-19, fet que va incrementar en molts casos la dificultat per a accedir a recursos directes.
En aquesta línia, el Servei socioeducatiu La Nau ha suposat un servei diürn enfocat a infants i adolescents en situació de risc per tal de donar suport, estimular i potenciar aspectes relatius al desenvolupament personal, social i d’aprenentatge.
El recurs ha estat creat amb el punt de mira posat en poder cobrir les mancances d’infants i adolescents en situacions vulnerables, des dels Serveis Socials Municipals, essent aquest servei un recurs garantit dins la cartera de Serveis Socials.
El servei combina treball individualitzat, grupal, en xarxa i amb la comunitat, amb la finalitat d’adquirir habilitats i hàbits, alhora que es desenvolupen capacitats personals i relacionals.
-
Detall de l'experiència
El Servei socioeducatiu La Nau ha atès a infants i adolescents d’entre 6 i 14 anys donant-los suport pel que fa al desenvolupament personal, la socialització, l’adquisició d’aprenentatges bàsics i l’esbarjo. Aquests infants i joves eren derivats des de Serveis Socials, des d’on es valorava la seva situació de vulnerabilitat i risc social.
Així doncs, els requisits que s’han de complir per accedir al servei, són:
- Infants i adolescents en situació de risc valorada com a tal pels serveis bàsics d’atenció social i/o els serveis especialitzats en infància.
- Viure al municipi i acceptar el treball compartit amb els pares, tutors o guardadors.
- Existència de pla de treball amb la família i amb l’Equip Bàsic d’Atenció Social.
L’objectiu principal del servei ha estat atendre socioeducativament a les famílies. Aquest aspecte inclou poder prevenir i detectar situacions de risc i aïllament, afavorir la socialització i la integració de les famílies, donar suport al desenvolupament personal, acompanyar les famílies i potenciar l’adquisició d’aprenentatges dels infants i adolescents.
El Servei socioeducatiu La Nau ha proporcionat un espai d’acollida i convivència i ha ofert una atenció individualitzada i en grup als infants i adolescents usuaris/àries del servei. En resum, ha estat una eina per acompanyar els infants i els joves a poder desenvolupar-se i disposar de recursos per poder crear la seva autonomia i el seu itinerari personal.
En aquesta línia, el servei ha comptat amb cinc pilars: l’infant, el grup, la família, el treball en xarxa i la comunitat. Això ha permès que l’acció socioeducativa hagi disposat d’una mirada integral i global per al desenvolupament dels objectius del servei. Per a aterrar-ho, la tasca educativa ha estat realitzada a partir de programes socioeducatius, des dels quals s’elaborava per a cada àmbit específic d’intervenció un programa a partir del qual estructurar activitats.
La metodologia seguida per a la creació d’accions i el funcionament del servei es basa en sis fases principals:
- Fase 1 – Proposta dels infants i adolescents des de Serveis Socials. S’estableix coordinació entre els centres escolars i l’equip de serveis socials per avaluar les propostes dels candidats i les necessitats.
- Fase 2 – Selecció i formalització de la matrícula. Es duu a terme una priorització de casos segons la necessitat.
- Fase 3 – Acollida i valoració inicial a través d’una entrevista on hi participen les famílies.
- Fase 4 – Inici de les activitats i desenvolupament de les mateixes.
- Fase 5 – Avaluació continuada trimestrals de manera individual.
- Fase 6 – Memòria anual del servei on es recull tot allò realitzat durant l’any.
Valoració
Valoració del projecte
-
Valoració de l'impacte que ha tingut l'experiència
- S’ha atès a 33 infants i adolescents i les seves famílies des de l’inici del servei fins el juliol de 2022.
- Els grups diaris han estat 2 i hi havia 10 infants i/o adolescents per cada Integradora Social.
- Qualitativament, s’ha reduït el risc d’exclusió social dels/de les usuaris/àries, així com les desigualtats a les quals són exposats/des.
- Els/Les propis/es usuaris/àries demanen continuar al servei, raó per la que ha esdevingut un espai de seguretat i confort.
-
Factors de context vinculats al seu impuls
- Existència de situacions familiars agreujades i risc d’exclusió i vulnerabilitats augmentades per la crisi provocada per la pandèmia de la COVID-19.
-
Aprenentatges de cara a iniciatives similars
- Caldria valorar la continuïtat d’aquests projectes per tal que no siguin només accions puntuals. Cal poder mantenir el servei al llarg del temps per tal de garantir uns resultats estables i amb impacte a llarg termini.