Projecte d'implementació de la infermera escolar en les escoles públiques

Projecte d'implementació de la infermera escolar en les escoles públiques de Castellbisbal
Ficha técnica
-
- Temas:
- Políticas sociales
-
- Estado:
- Finalitzat
-
- Tipo / Subtipo:
- Políticas sociales / Experiencias
-
- Municipio:
- Castellbisbal
-
- Ens local:
- Ajuntament de Castellbisbal
-
- Període d'execució:
- 1 de setembre de 2020 – 31 de desembre de 2022
-
- Impulsor:
- Departament d’Educació i Departament de Salut
-
- Públics als quals es dirigeix:
- Alumnat i comunitat educativa dels centres educatius públics de Castellbisbal
-
- Pla i línia als quals contribueix:
- ApropAMB - 2.a. Educar i gaudir inclusivament de manera segura
Galería de imágenes
Descripció
Resum i detall de l'experiència
-
Resum de l'experiència
La implementació del/la infermer/a escolar en els centres educatius ha tingut un paper clau pel que fa al foment i promoció de la salut i en la prevenció de malalties a través de la participació de tota la comunitat educativa.
La coordinació de recursos i la col·laboració entre escola i institucions educatives i sanitàries ha permès la divulgació de la informació, la formació, la promoció de la salut i l’aplicació de mesures preventives en els processos de cura de la cronicitat dels infants i joves assegurant l’equitat en l’atenció a tota la comunitat educativa.
-
Detall de l'experiència
Aquest projecte assumeix les competències assistencials i el lideratge en la vigilància i atenció sanitària de la població escolar, així com de la prevenció i educació per a la salut d’aquesta, des d’una dimensió holística de cada persona. Per dur a terme aquesta acció, l’Ajuntament a través d’una licitació de servei d’infermeria escolar externalitzat, ha contractat dues infermeres. El seu principal objectiu ha estat vetllar per la cura tant de les necessitats urgents com de les cròniques, posant el focus en l’educació i la promoció de la salut d’infants i adolescents.
Les infermeres escolars han estat desenvolupant una funció assistencial, identificant les necessitats sanitàries dels centres i donat cobertura a l’alumnat i fomentant la participació d’altres professionals de la comunitat. En el marc d’aquestes funcions s’han englobat totes les tasques derivades de l’emergència sanitària fruit de la COVID-19, la qual ha impactat força en els centres educatius. També s’han realitzat tasques de prevenció, de detecció i actuació en emergències i de primers auxilis en accidents escolars, així com l’administració de medicaments en menors que requereixen aquest tipus de control, etc.
Una altra funció ha estat la d’educació i promoció de la salut, promovent la salut i aplicant programes d'educació per la salut, iguals i equitatius per a tothom, des de la infància fins a l'adolescència, mantenint la continuïtat i formació a la comunitat educativa en la cura i el benestar (tallers d’alimentació, d’higiene, de salut emocional, d’integració de la diversitat, etc.)
També ha estat rellevant la seva funció gestora, facilitant i gestionant les intervencions de salut a totes les escoles de Castellbisbal i de manera coordinada amb altres ens i agents en salut.
Finalment, destaca la funció d'assessorament, d'acompanyament i funció social, assessorant i acompanyant a la comunitat educativa en la integració en la diversitat, sigui per motius de salut o socials.La tasca de les infermeres s’ha realitzat amb una assignació de dies i hores fixes als diferents centres educatius i amb un horari fix complementari per sondatges i controls de malalties cròniques.
Valoració
Valoració del projecte
-
Valoració del seu impacte
- La visibilitat i la participació activa de les infermeres en les dinàmiques educatives i sanitàries generades en el projecte ha ajudat a promoure i fomentar la salut d’infants i adolescents.
- Aquesta experiència ha ajudat a la detecció de trastorns de la conducta alimentària (TCA) en els instituts, així com la prevenció d’aquesta malaltia als centres de primària.
- Ha servir per reforçar l’acompanyament en la gestió de la diversitat vetllant per la inclusivitat d’infants i joves en tot el currículum educatiu.
-
Factors de context vinculats al seu impuls
- La major consciència social en relació a la necessitat de vetllar pel foment, la promoció i la prevenció en salut dels infants i joves fruit de les conseqüències de la pandèmia.
- El fet que el projecte ajudi a donar suport a la comunitat educativa en tasques sanitàries.
-
Aprenentatges de cara a iniciatives similars
- La rellevància i impacte positiu del treball col·laboratiu entre diferents professionals de l’àmbit sanitari i educatiu.
