Estudi i projecte de ciclologística pel servei a domicili
![](/documents/11708/15032215/Cerdanyola.png/d26121bb-24b0-3a27-1a8f-6b0e00e05481?t=1689318712393)
Estudi i projecte de ciclologística pel servei a domicili a Cerdanyola del Vallès
Ficha técnica
-
- Temas:
- Políticas sociales
-
- Estado:
- Finalitzat
-
- Tipo / Subtipo:
- Políticas sociales / Experiencias
-
- Municipio:
- Cerdanyola del Vallès
-
- Ens local:
- Ajuntament de Cerdanyola del Vallès
-
- Període d'execució:
- 1 d’octubre de 2021 – 30 de juny de 2022
-
- Impulsor:
- Departament de Promoció Econòmica
-
- Públics als quals es dirigeix:
- Ciutadania i teixit comercial del municipi
-
- Pla i línia als quals contribueix:
- ApropAMB - 3.a. Compra de proximitat, segura i saludable
Descripció
Resum i detall de l'experiència
-
Resum de l'experiència
Cerdanyola del Vallès, conjuntament amb altres municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona com Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Joan Despí i Santa Coloma de Gramenet s’han sumat a l’impuls de la creació de centres de ciclologística.
Els objectius han estat incrementar la competitivitat del comerç local millorant els canals curts de distribució, contribuint, així, en les polítiques de mobilitat sostenible i de lluita contra la contaminació atmosfèrica, i oferir un nou servei de proximitat a la ciutadania del municipi.
-
Detall de l'experiència
Després de l’activació del punt de venda online integrat del comerç municipal de Cerdanyola del Vallès, l’Ajuntament ha volgut facilitar encara molt més el consum directe des del domicili de tots els productes comercialitzables.
En aquesta línia s’ha volgut establir un servei integrat de repartiment a domicili amb una flota de sis tricicles elèctrics per fer el repartiment, dos dels quals refrigerats. Complementàriament, aquest projecte ha pretès crear una base logística amb pàrquing amb punts de càrrega i descàrrega, un taller de posada a punt i un magatzem de material addicional per al repartiment i la persona repartidora.
La idea subjacent ha estat avançar en la substitució de vehicles de motor per bicicletes i tricicles de càrrega a l’hora de repartir determinades mercaderies per tal de contribuir i avançar cap a una mobilitat més sostenible que redueixi la congestió als nuclis urbans, així com la contaminació atmosfèrica i acústica.
Estudis europeus mostren que el 25% de tots els lliuraments de mercaderies en ciutat i el 50% de tots els lliuraments de mercaderies lleugeres es podrien fer en bicicleta i tricicles de càrrega. El transport urbà de mercaderies representa el 20% del trànsit de les ciutats, el 30% de l’ocupació dels carrers i fins al 40% de les emissions.
Des d’aquest punt de partida, el projecte ha servit per iniciar una primera consistent en l’estudi i redacció d’un projecte de ciclologística integrat de repartiment a domicili adequat a les necessitats a partir de la realitat del municipi. Aquest estudi ha permès determinar tota l’operativa i logística que cal dur a terme per garantir el funcionament òptim i la sostenibilitat econòmica del projecte.
A partir d’aquest estudi, l’Ajuntament ha pogut impulsar les següents fases del projecte que consistiran en l’adquisició d’una primera flota de vehicles per fer el repartiment i establir la base logística. Posteriorment es durà a terme la integració amb el market place impulsat des de l’Ajuntament.
Valoració
Valoració del projecte
-
Valoració del seu impacte
Disposar d’un estudi base prenent com a referència la realitat del municipi on s’ha d’implantar.
Participació activa del comerç local i modernització en la forma que ofereix el seus serveis.
-
Factors de context vinculats al seu impuls
La necessitat del comerç d’oferir nous serveis a la seva clientela per tal de fidelitzar-la, disminuint la petjada de carboni en la distribució comercial amb criteris de sostenibilitat.
L’increment de trajectes urbans i de lliuraments derivats del comerç electrònic que han provocat una augment del trànsit de mercaderies als nuclis metropolitans.
La necessitat d’impulsar una mobilitat més sostenible que redueixi la congestió als nuclis urbans, així com la contaminació acústica.
-
Aprenentatges de cara a iniciatives similars
- Durant els propers anys el comerç s’enfrontarà a reptes lligats a la sostenibilitat de la seva activitat. La distribució ciclologística pot ser un dels models que es generalitzi.
![Cerdanyola del Vallès 0](/theme-resources/amb/images/markers-map/lletra/verd/marker-a.png)