PAMUS

El Programa d’actuacions de millora urbana i social (PAMUS) 2024-2027 està dotat amb 181.149.113,60 euros, que permeten una dotació anual de 45.287.278,40 euros per al conjunt dels municipis que integren l’AMB.

Sobre el PAMUS

El PAMUS finança prioritàriament inversions en àmbits com la millora de l’espai públic, el medi ambient urbà, la infraestructura verda i blava, la mobilitat sostenible, el foment del patrimoni històric i cultural, la digitalització, la transició energètica, l’emergència social i climàtica, la cohesió social, l’habitatge o el foment de l’activitat econòmica.

El PAMUS podrà incloure el finançament de les accions de manteniment i explotacions qualificades dels equipaments així com dels serveis i les actuacions municipals adreçades directament als usuaris i ciutadans que determinin els ajuntaments, incloent-hi les d’interès o emergència social.

Les directrius de gestió del PAMUS mantenen la flexibilitat, compatibilitat i complementarietat amb el Programa d’actuacions de cohesió territorial i amb les assistències tècniques que hi estan lligades.

Pel que fa als aspectes administratius i de gestió, mitjançant l’acord d’aprovació, el Consell Metropolità inicia el procés de distribució municipal de les assignacions econòmiques i de les seves directrius de gestió, que es recullen a l’apartat 2.2 d’aquest document. Un cop formalitzat l’acord, l’AMB comunica als ajuntaments metropolitans els continguts i les directrius del pla aprovat i en gestiona conjuntament el desenvolupament.

Com en el cas del Programa d’actuacions de cohesió territorial, el municipi de Barcelona no s’incorpora en aquest programa inversor.

  • Seguiment i avaluació continuada

    Els serveis tècnics de l’AMB faran una avaluació continuada que es desglossarà amb indicadors de gestió de les diferents tipologies de projectes, la seva quantificació i d’impacte en el territori dels municipis metropolitans. Aquestes avaluacions es presentaran davant l’òrgan que correspongui.


Subir
Assignacions

Les assignacions del Programa per a cada municipi, que han estat calculades aplicant el 0,056 % sobre les bases liquidables de l’IBI de l’exercici 2015.

 

PAMUS 2024-2027. Assignacions per municipis
Municipi Assignació ANUAL
SOBRE/BL IBI 2015
Assignació TOTAL
???????2024-2027
Badalona 2.927.300,32 11.709.201,28
Badia del Vallès 94.675,84 378.703,36
Barberà del Vallès 947.769,76 3.791.079,04
Begues 226.501,52 906.006,08
Castellbisbal 630.840,00 2.523.360,00
Castelldefels 2.685.308,64 10.741.234,56
Cerdanyola del Vallès 2.645.186,32 10.580.745,28
Cervelló 187.425,28 749.701,12
Corbera de Llobregat 314.266,40 1.257.065,60
Cornellà de Llobregat 2.807.123,20 11.228.492,80
Esplugues de Llobregat 1.054.744,32 4.218.977,28
Gavà 1.236.693,36 4.946.773,44
L'Hospitalet de Llobregat 4.655.208,88 18.620.835,52
Molins de Rei 1.132.615,12 4.530.460,48
Montcada i Reixac 1.183.999,04 4.735.996,16
Montgat 338.140,88 1.352.563,52
Pallejà 489.963,04 1.959.852,16
La Palma de Cervelló 87.016,72 348.066,88
El Papiol 208.917,52 835.670,08
El Prat de Llobregat 1.526.168,00 6.104.672,00
Ripollet 564.364,08 2.257.456,32
Sant Adrià de Besòs 582.990,24 2.331.960,96
Sant Andreu de la Barca 433.231,12 1.732.924,48
Sant Boi de Llobregat 3.156.825,28 12.627.301,12
Sant Climent de Llobregat 115.938,48 463.753,92
Sant Cugat del Vallès 5.585.076,00 22.340.304,00
Sant Feliu de Llobregat 1.431.758,16 5.727.032,64
Sant Joan Despí 1.256.054,80 5.024.219,20
Sant Just Desvern 738.955,28 2.955.821,12
Sant Vicenç dels Horts 1.074.820,88 4.299.283,52
Santa Coloma de Cervelló 281.731,52 1.126.926,08
Santa Coloma de Gramenet 1.570.638,72 6.282.554,88
Tiana 432.748,96 1.730.995,84
Torrelles de Llobregat 108.916,08 435.664,32
Viladecans 2.573.364,64 10.293.458,56
Total 45.287.278,40 181.149.113,60

Subir
Seguiment

Evolució dels imports sol·licitats i aprovats de cada municipi, per anualitat, respecte a l'assignació total


Subir
Directrius
  1. El Programa d’actuacions de millora urbana i social de l’AMB (PAMUS) es desplega a cadascun dels municipis, excepte Barcelona, amb els principis de solidaritat, lleialtat, cooperació institucional i corresponsabilització en el conjunt d’accions i inversions públiques per desenvolupar.
  2. L’import global del PAMUS es correspon amb l’agregació de les aportacions anuals dels ajuntaments, excepte Barcelona, resultants de l’aplicació del 0,056 % sobre la base liquidable de l’IBI de l’exercici 2015 de cada municipi, segons acord aprovat pel Consell Metropolità. Per al quadrienni 2024-2027 es preveu que el programa disposi d’un total de 181.149.113,60 euros.
  3. Els objectius principals del PAMUS són millorar els barris i municipis metropolitans, neutralitzar els dèficits d’infraestructura dels conjunts urbans i augmentar les dotacions públiques, amb l’objectiu bàsic d’equilibrar el territori metropolità i millorar la qualitat de vida de la ciutadania. El programa finança prioritàriament inversions en àmbits com la millora de l’espai públic, el medi ambient urbà, la infraestructura verda i blava, la mobilitat sostenible, el foment del patrimoni històric i cultural, la digitalització, la transició energètica, l’emergència social i climàtica, la cohesió social, l’habitatge o el foment de l’activitat econòmica.
  4. La inclusió de les obres o adquisicions patrimonials en el PAMUS la proposen els òrgans escaients dels ajuntaments. Els canvis o modificacions de distribució d’imports que es produeixin en el decurs del quadrienni també se sol·liciten licitats a l’AMB.
  5. Les assignacions del PAMUS també poden incloure el finançament de les accions de manteniment i explotacions qualificades dels equipaments així com dels serveis i les actuacions municipals adreçades directament als usuaris i ciutadans, incloent-hi les d’interès o emergència social, que determinin els ajuntaments. En aquest sentit, rebran la consideració de despeses corrents les comptabilitzades en els capítols econòmics següents del pressupost: capítol 1 «Despeses de personal», capítol 2 «Despeses corrents en béns i serveis» i capítol 4 «Transferències corrents», que formin part dels pressupostos municipals vigents per a cada exercici, sempre que estiguin vinculades amb la gestió de la inversió i el suport tècnic necessari per a la implementació de l’actuació.
  6. L’import màxim anual que es pot destinar a despesa corrent ha de coincidir amb l’assignació anual del PAMUS aprovada per a cada municipi en el Pla d’inversions metropolità 2024-2028 per als municipis de l’AMB.
  7. Per al cas de la inclusió de despeses corrents, s’estableix el següent calendari de tramitació:
    1. Data límit per a la presentació de sol·licituds i documentació: 30 d’abril de cada exercici.
    2. Sessió del Consell Metropolità d’aprovació de la modificació de crèdit derivada de les sol·licituds presentades: maig o juny de l’exercici corresponent.
    3. Sessions de la Junta de Govern d’aprovació de la despesa: a partir de l’entrada en vigor de la modificació de crèdit.
    4. Pel que fa a l’exercici 2024, les assignacions de despeses corrents per part dels Ajuntaments es tramitaran de manera conjunta amb les del 2025, segons el calendari previst al punt primer d’aquest criteri regulador. En el benentès però, que per la part de l’assignació del 2024 destinada a despesa corrent, caldrà acreditar-la amb despesa municipal meritada (obligacions reconegudes) de l’exercici 2024.
  8. En el quadre corresponent al PAMUS del Pla d’inversions metropolità 2024-2028 per als municipis de l’AMB, es detalla l’assignació anual i l’assignació quadriennal definitiva dels recursos per a cada municipi. Les assignacions efectives del PAMUS als municipis resten vinculades i supeditades al compliment efectiu, per part dels ajuntaments, de llurs obligacions econòmiques respecte de l’AMB.
  9. Normalment són els ajuntaments els que efectuen la contractació i execució de les obres incorporades al PAMUS.
  10. Les assignacions de l’AMB a les actuacions del PAMUS són compatibles amb altres aportacions de finançament públic o privat del municipi (programes inversors d’altres administracions, quotes d’urbanització, contribucions especials, convenis específics...) amb sempre que el finançament total no excedeixi el 100 % del cost de l’actuació.
  11. Els fons corresponents al PAMUS de cada municipi poden complementar tant les actuacions del Programa d’actuacions de cohesió territorial (PACTE) com les assistències tècniques lligades a aquest programa i efectuades per l’AMB en cada municipi. Aquesta circumstància s’ha de recollir en un conveni que reguli els aspectes econòmics del flux de fons entre els programes i suposarà l’ingrés efectiu a l’AMB de l’aportació municipal basada en l’IBI per l’import de l’actuació corresponent en el moment de l’adjudicació de les obres.
  12. El control i seguiment del PAMUS s’ha d’efectuar sobre la relació d’actuacions i sobre la distribució dels recursos financers entre les diferents actuacions, per a cada exercici pressupostari a càrrec del qual es finançaran.
  13. La documentació que els ajuntaments han de trametre i incorporar al PAMUS és, fonamentalment:
    1. Una sol·licitud, feta per l'òrgan competent, per incloure les actuacions que s'han de finançar amb l'assignació aprovada del Programa.
    2. Les fitxes creades per l’AMB a aquest efecte, és a dir, per a la inclusió d’actuacions dins el Programa.
    3. En el cas de despeses d’inversió, l’acord municipal d’adjudicació de les obres i, amb caràcter opcional, es poden sol·licitar les certificacions d’obra o documents de pagament escaients.
    4. En el cas de despeses corrents, els documents justificatius adients en cada cas de les despeses generades en el manteniment dels equipaments i serveis objecte de l’actuació són factures amb data d’emissió exclusivament dins de l’any corresponent a l’aprovació de l’assignació de PAMUS com a despesa corrent.
  14. En tots els casos, un certificat de la Intervenció municipal amb la relació de factures que justifiquin l’actuació i en el qual figurin, com a mínim, les dades següents: número de factura, data d’emissió, interessat, concepte, import i data d’aprovació/pagament per part de l’ajuntament.
  15. A més, com a documentació requerida per justificar l’aportació, els ajuntaments han de presentar un compte justificatiu de l’aplicació concreta dels fons, d’acord amb el model integrat a la pàgina web de l’AMB, així com la resta de documents necessaris definits en la fitxa de sol·licitud esmentada.
  16. Per facilitar i simplificar la gestió del programa, aquest mandat s’habilitarà una sol·licitud d'inclusió específica a la pàgina web de l’AMB on se centralitzen totes les accions relacionades amb el programa.
  17. Els saldos no executats dins d’un exercici seran objecte de generació de crèdit en el següent o següents, fins que s’executin o es compensin totalment.
  18. El PAMUS té vigència per al present mandat quadriennal i el seu desplegament pressupostari es materialitzarà en els exercicis del 2024 al 2027.
  19. L’AMB pot seguir, en el decurs del PAMUS, l’estat de les obres i actuacions que es duguin a terme, mitjançant els seus propis serveis, a l’efecte de verificar l’eficàcia del programa i de les directrius de gestió i col·laborar amb els ajuntaments en la resolució de les incidències que puguin tenir lloc.
  20. Els serveis tècnics de l’AMB poden prestar assistència, per se o mitjançant encàrrecs externs tutelats, quant a l’estudi, el projecte o la gestió de les inversions del PAMUS, a partir de les necessitats dels ajuntaments.
  21. Les actuacions de millora urbana s’han d’identificar segons les prescripcions del Manual d’identitat corporativa de l’AMB pel que fa a la senyalització i retolació a l’indret de localització de les diferents obres i actuacions, amb els logotips o símbols de l’AMB al costat dels de cada ajuntament.
  22. L’AMB i els ajuntaments poden comunicar i difondre, a través dels mitjans a l’abast, la naturalesa, els objectius, les característiques i les circumstàncies de les obres i actuacions del PAMUS, prenent en consideració les normes i els costums d’imatge de cada institució.
  23. Les notes de premsa, publicacions o accions de comunicació relacionades amb una actuació del PAMUS sempre han de fer constar la participació i el finançament de l’AMB. Pel que fa als actes formals de signatures de convenis, primera pedra, posada en marxa o inauguració, s’han d’organitzar de manera conjunta i coordinada.

Subir
Sol·licitud d'inclusió
AVÍS IMPORTANT
S’ha de fer una única tramitació amb tota la documentació per EACAT (Tramesa genèrica)

 

Documentació PAMUS 2024-2027:

Certificació de la despesa

Formulari de sol·licitud


Subir