El camp i l'alimentació metropolitans requereixen agricultors joves ben formats i tecnologia per evitar l'abandonament dels cultius

| Tema: Agricultura

Prop del 65 % dels pagesos de la regió de Barcelona té més de 55 anys i el relleu escasseja. El model agroalimentari necessita digitalitzar-se i crear cicles de cultiu i comerç de proximitat

El model agroalimentari ha de digitalitzar-se, escurçar el cicle (des de la plantació de llavors fins el moment del consum) del producte i, sobretot, ha de rebre nous professionals ben formats que incorporin nous coneixements a la pràctica diària. En cas contrari, l'abandonament dels camps i els cultius en l'àrea de Barcelona avançarà sense fre. Aquesta és la principal conclusió de l'estudi "Els sectors econòmics emergents i la formació professional a la regió metropolitana de Barcelona", elaborat per la Fundació BCN Formació Professional en conveni amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i amb la col·laboració de Mercabarna.

L'estudi, que s'ha presentat avui, 1 de febrer, mostra l'estat i les expectatives del treball al camp i suggereix com hauria de ser el seu futur. Apunta que hi ha hagut un canvi d'actitud en els consumidors que està transformant el sistema agroalimentari. Per adaptar-s'hi, aquest ha d'incorporar innovacions tecnològiques i agricultura sostenible i de proximitat. A més, cal modificar les actuals explotacions per aconseguir nivells òptims de competitivitat sense perdre de vista la sostenibilitat mediambiental.

Pel que fa al perfil del productor, gairebé el 65 % té més de 55 anys a la regió metropolitana de Barcelona. Com que actualment falta relleu, el resultat és l'abandonament progressiu dels camps, que ha estat atenuat per un cert retorn a la pagesia arran de la crisi de 2008, però que no ha aconseguit capgirar la tendència. La resposta, doncs, passa per incentivar la professió agroalimentària entre els joves i generar una nova fornada de professionals amb formació adient per garantir l'èxit i la viabilitat d'aquestes explotacions.

Per adaptar els nous professionals als canvis del sistema de producció i gestió, cal que la formació professional respongui a les necessitats del sector i a la seva realitat, per exemple, treballant per projectes o potenciant l'FP dual.

La seu de Mercabarna ha acollit aquest matí la presentació de l'estudi. A l'acte hi han participat Héctor Santcovsky, director de l'Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l'AMB; Sara Berbel, presidenta de la Fundació BCN Formació Professional, i Jordi Valls, director general de Mercabarna. Han dirigit la presentació Àngel Tarriño, coordinador de l'Observatori de l'FP i Javier Gracia, tècnic de l'Observatori de l'FP. La cloenda de l'acte ha anat a càrrec d'Anna Hernánez, directora de l'Agència de Desenvolupament Econòmic de l'AMB.

Héctor Santcovsky ha destacat "la importància de la cadena agroalimentària a la regió metropolitana de Barcelona, que genera, en el seu conjunt, més de 100.000 llocs de treball a més de 10.000 empreses", i ha remarcat l'aposta de l'AMB per disposar d'un sistema alimentari metropolità sòlid, integral, sostenible, competitiu, de proximitat i ecològic.

La presidenta de la Fundació BCN FP, Sara Berbel, ha situat el sector agroalimentari com un d'estratègic per garantir l'alimentació de qualitat a la ciutat. "El futur alimentari passa necessàriament per establir línies estratègiques per impulsar la formació i el sector agroalimentari" ha declarat Berbel, que ha destacat l'objectiu de millorar l'eficiència del sistema alimentari en termes de sostenibilitat i garantia alimentària.

Jordi Valls ha afirmat que "aquest estudi és molt important per empoderar els agricultors de proximitat des de la formació, davant dels reptes que planteja l'alimentació sostenible, que requereixen coneixement, innovació i tecnologia per afrontar un sector que ha esdevingut estratègic".

Javier Gracia ha explicat que "similar a altres sectors, l'agroalimentari està immers en un procés de transformació que afecta el conjunt dels seus perfils professionals pel que fa a competències relatives a la digitalització, tecnificació, sostenibilitat i estratègies comercials i de gestió empresarial".

Documentos relacionados
Dónde
Marker
Mercabarna. Barcelona