AMB instal·la plataformes a les parades de bus per a gent amb mobilitat reduïda
| Tema: Movilidad y transporte
L'AMB ja ha instal•lat 40 plataformes en diversos municipis, i n'hi ha 20 més de previstes. Les noves plataformes estan fetes de PVC reciclat i reciclable, resultant molt més sostenibles i pràctiques
Avui, l'Alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, Núria Parlón, i el Director de Mobilitat i Transport de l'AMB, Joan Maria Bigas, han presentat les noves plataformes que s'han instal•lat en moltes de les parades d'autobús del municipi.
El muntatge de plataformes facilita l'embarcament dels passatgers i es porta a terme per ordenar l'espai dedicat a la parada, i les possibles interaccions amb altres tipus de mobilitat que conviuen a les ciutats metropolitanes.
En total, l'AMB instal•larà aproximadament 60 plataformes en diversos municipis. Per aquest motiu s'han signat convenis amb els diferents ajuntaments interessats per repartir la despesa al 50%, degut a que el servei de bus és titularitat de l'AMB, i la via pública és competència municipal. En aquests moments, ja s'han instal•lat les plataformes de Santa Coloma de Gramenet, Montcada i Reixac, Viladecans, Sant Just Desvern i L'Hospitalet de Llobregat. En conjunt n'hi ha 40 d'instal•lades i la resta (20) està previst col•locar-les al llarg dels propers mesos en altres municipis.
Les enquestes de satisfacció dutes a terme recentment per l'AMB mostren que els usuaris del servei de Bus Metropolità estan satisfets amb les plataformes. Concretament a Santa Coloma de Gramenet, un 69% dels enquestats valora com a "molt bé" la seva instal•lació, i un 29% com a "bé". Això suposa un 98% de valoracions positives.
Els avantatges principals que pot aportar una plataforma a una parada són els següents:
Delimiten l'espai a la vorera: en una parada on es col•loca una plataforma, s'augmenta i es delimita l'espai de parada on els usuaris esperen l'autobús i diferenciant-lo de la vorera dedicada als desplaçaments a peu.
Delimiten l'espai a la calçada: la instal•lació d'una plataforma també delimita l'espai on s'atura l'autobús, evitant l' incivisme en l'aparcament, donat que no permet estacionar-hi.
Accessibilitat per l'usuari: es poden col•locar parades d'autobús en qualsevol espai, sense necessitat que hi hagi vorera elevada, ja que la plataforma fa la funció d'andana. A més, permet que qualsevol usuari amb mobilitat reduïda en diversos graus pugui utilitzar el servei d'autobús.
Faciliten la circulació dels autobusos: donat que amb la plataforma l'autobús no ha de maniobrar per accedir, el temps d'accés al punt de parada és més còmode, segur i ràpid.
Possibilitat d'instal•lació de marquesines: el fet que es disposi de la plataforma pot ser clau per la possibilitat d'instal•lar una marquesina d'autobús, que millora les condicions d'espera a l'espai de parada i la informació que es dona a l'usuari.
Les plataformes estan fabricades amb peces autoencaixables de PVC reciclat i reciclable, que prové del residu que es produeix en treure el plàstic que recobreix els cables de coure. Fins ara, aquest era un tipus de residu que no tenia possibilitat de reutilitzar-se o reciclar-se. A més, en ser d'aquest material, les plataformes són modulars, podent-se adaptar a diferents usos i formes, i a un cost menor que les plataformes tradicionals de formigó. També s'ha calculat que el procés de fabricació i reciclatge suposa un 60% d'estalvi en emissions de CO2 respecte els altres materials.
El contracte ha estat adjudicat a l'empresa ZICLA, que té una àmplia experiència en el muntatge de plataformes. Aquesta empresa es compromet a acceptar a cost zero les peces un cop les plataformes hagin arribat al final de la vida útil i les reciclarà com a matèria primera en processos industrials.
El muntatge de plataformes facilita l'embarcament dels passatgers i es porta a terme per ordenar l'espai dedicat a la parada, i les possibles interaccions amb altres tipus de mobilitat que conviuen a les ciutats metropolitanes.
En total, l'AMB instal•larà aproximadament 60 plataformes en diversos municipis. Per aquest motiu s'han signat convenis amb els diferents ajuntaments interessats per repartir la despesa al 50%, degut a que el servei de bus és titularitat de l'AMB, i la via pública és competència municipal. En aquests moments, ja s'han instal•lat les plataformes de Santa Coloma de Gramenet, Montcada i Reixac, Viladecans, Sant Just Desvern i L'Hospitalet de Llobregat. En conjunt n'hi ha 40 d'instal•lades i la resta (20) està previst col•locar-les al llarg dels propers mesos en altres municipis.
Les enquestes de satisfacció dutes a terme recentment per l'AMB mostren que els usuaris del servei de Bus Metropolità estan satisfets amb les plataformes. Concretament a Santa Coloma de Gramenet, un 69% dels enquestats valora com a "molt bé" la seva instal•lació, i un 29% com a "bé". Això suposa un 98% de valoracions positives.
Els avantatges principals que pot aportar una plataforma a una parada són els següents:
Delimiten l'espai a la vorera: en una parada on es col•loca una plataforma, s'augmenta i es delimita l'espai de parada on els usuaris esperen l'autobús i diferenciant-lo de la vorera dedicada als desplaçaments a peu.
Delimiten l'espai a la calçada: la instal•lació d'una plataforma també delimita l'espai on s'atura l'autobús, evitant l' incivisme en l'aparcament, donat que no permet estacionar-hi.
Accessibilitat per l'usuari: es poden col•locar parades d'autobús en qualsevol espai, sense necessitat que hi hagi vorera elevada, ja que la plataforma fa la funció d'andana. A més, permet que qualsevol usuari amb mobilitat reduïda en diversos graus pugui utilitzar el servei d'autobús.
Faciliten la circulació dels autobusos: donat que amb la plataforma l'autobús no ha de maniobrar per accedir, el temps d'accés al punt de parada és més còmode, segur i ràpid.
Possibilitat d'instal•lació de marquesines: el fet que es disposi de la plataforma pot ser clau per la possibilitat d'instal•lar una marquesina d'autobús, que millora les condicions d'espera a l'espai de parada i la informació que es dona a l'usuari.
Les plataformes estan fabricades amb peces autoencaixables de PVC reciclat i reciclable, que prové del residu que es produeix en treure el plàstic que recobreix els cables de coure. Fins ara, aquest era un tipus de residu que no tenia possibilitat de reutilitzar-se o reciclar-se. A més, en ser d'aquest material, les plataformes són modulars, podent-se adaptar a diferents usos i formes, i a un cost menor que les plataformes tradicionals de formigó. També s'ha calculat que el procés de fabricació i reciclatge suposa un 60% d'estalvi en emissions de CO2 respecte els altres materials.
El contracte ha estat adjudicat a l'empresa ZICLA, que té una àmplia experiència en el muntatge de plataformes. Aquesta empresa es compromet a acceptar a cost zero les peces un cop les plataformes hagin arribat al final de la vida útil i les reciclarà com a matèria primera en processos industrials.