Més de 90 projectes participatius als parcs i a les platges

| Tema: Parcs, Platges

3.000 persones participaran en les diferents propostes

Durant curs escolar 2023-2024, l’AMB donarà suport a 93 projectes participatius als parcs i platges metropolitans. D’aquests, 78 es duran a terme als parcs i 15 a les platges. Es donarà continuïtat a 54 projectes iniciats en cursos anteriors i se n’incorporaran 39 de nous. 

Es preveu la participació d’unes 3.000 persones. La majoria són alumnes de centres educatius de primària, secundària, batxillerat i cicles formatius, però també hi participen entitats com esplais, centres socials o associacions de veïns.

Aquests projectes, basats en la metodologia d’aprenentatge servei, tenen diferents objectius relacionats amb la conservació de la biodiversitat i amb la difusió dels valors ambientals i patrimonials dels parcs i les platges.

 

Bona participació en tots els projectes

El projecte de seguiment de caixes niu és el que té més participació. En formaran part 27 centres educatius. Inclou tant la construcció i instal·lació de caixes niu o menjadores per a ocells insectívors com el seu manteniment i, també, la revisió de l’ocupació de les caixes en finalitzar la temporada de cria. Dins d’aquesta tipologia, també s’hi inclouen els projectes dedicats al seguiment de refugis per a ratpenats. 

En el projecte “Investiguem i divulguem la biodiversitat”, hi participen 12 centres educatius, que faran censos d’ocells, seguiment de basses i llacs naturalitzats i estudi de petits mamífers dels parcs, entre altres propostes. Aquestes dades s’introduiran al Visor de fauna dels parcs metropolitans i destacaran la importància de la conservació d’aquests espais públics. 

També en aquesta línia de treball, nou centres participen en el projecte “Coneguem les papallones metropolitanes” i s’implicaran així en l’Observatori Metropolità de Papallones.

Aquest curs, els projectes relacionats amb la vegetació dels parcs i el manteniment dels espais participatius estaran molt condicionats per la situació de sequera. Tot i això, 11 centres crearan diverses propostes i faran tasques de manteniment i difusió d’espais com els jardins de papallones o els jardins d’herbes remeieres.

D’altra banda, es duran a terme 21 projectes en què l’alumnat farà de guia o crearà un recurs divulgatiu ambiental o patrimonial per posar en relleu els parcs i les platges. Es tracta de propostes que engloben diversos formats com la realització de guiatges ambientals, la creació d’itineraris virtuals, la creació de jocs per a la Jugatecambiental, campanyes sobre civisme als parcs o la promoció de la tinença responsable de gossos, entre d’altres.

Respecte als projectes participatius a les platges, hi ha 9 centres que participen en la recuperació de les dunes metropolitanes, on fan diverses actuacions com la retirada de plantes invasores i la plantació de vegetació dunar. També es desenvoluparan dos projectes sobre l’estudi de microplàstics a la sorra, un sobre el seguiment i la difusió de la biodiversitat i l'altre sobre la regressió del litoral, anomenat “Salvem les platges metropolitanes”.