Jornada d’impuls a la ciclologística

| Tema: Bicicleta

Es presenta el projecte Decarbomile i un estudi jurídic sobre la cessió d’espais públics

Visió general de la sala de conferències

RedBici, l’Ajuntament d’Esplugues i l’AMB han celebrat avui, dimarts 14 de gener, una jornada sobre ciclologística per continuar impulsant la distribució urbana de mercaderies d'últim quilòmetre amb bicicletes de càrrega. La jornada s’ha centrat en els dos elements més innovadors en aquest àmbit: les experiències del projecte europeu Decarbomile i les conclusions d’un estudi jurídic que han fet les administracions públiques per analitzar solucions de cessió de l'espai públic per a implementar el servei de ciclologística als municipis.

L’acte, celebrat a l’Espai Baronda d’Esplugues, ha comptat aquest matí amb el president de RedBici, Antoni Poveda, l’alcalde del municipi, Eduard Sanz, i la consellera delegada de Mobilitat Sostenible de l’AMB, Elisabet Latorre. Actualment, RedBici està presidida per l’AMB.

“Les petites iniciatives són les que permeten els grans canvis a les ciutats, també en la distribució de mercaderies d'últim quilòmetre. Avancem cap a ciutats més sostenibles i més actives”, ha exposat Latorre, que ha afirmat que, en aquest àmbit, “des de l’AMB som impulsors de molts projectes (bici metropolitana compartida, electrolineres, ZBE...) i Esplugues és un referent de mobilitat sostenible dins de la metròpolis de Barcelona”. “Moltes d’aquestes iniciatives es duen a terme gràcies a la intel·ligència col·lectiva”, ha afegit, fent referència als espais d’anàlisi com el que s'ha celebrat avui sobre ciclologística.

“S’ha de fer un canvi de l'últim quilòmetre. La distribució de mercaderies ha de ser atractiva, i avui no ho és. Els ajuntaments i les metròpolis hem de fer polítiques de discriminació positiva per impulsar la distribució de mercaderies sostenible”, ha explicat Poveda, que ha recordat que el govern d'Espanya ofereix opcions i subvencions per fer-ho. “És possible”, ha afegit. “L’AMB, a Espanya, és qui està fent les accions de mobilitat més atrevides per fer realitat una mobilitat sostenible”, ha apuntat també Poveda, que recorda que s’han millorat els indicadors de contaminació de l’aire.

“Gràcies als fons Next Generation, a Esplugues hem avançat amb la ciclologística. Tenim tres microhubs, tot i que encara ens queda camí a recórrer”, ha afegit Sanz, que ha agraït a RedBici aquest espai de reflexió, “que permet als municipis seguir avançant gràcies a les experiències d’altres ciutats i compartir els problemes comuns”. La jornada inclourà visites a alguns d’aquests microhubs.

 

Projecte europeu Decarbomile

Durant la jornada s’ha presentat el projecte europeu Decarbomile, el primer projecte europeu en què participa RedBici. Concretament, es tracta d'un projecte a quatre anys vista que té com a finalitat descarbonitzar la distribució urbana de mercaderies d'últim quilòmetre. Compta amb quatre projectes pilot de microhubs a Nantes, Logronyo, Hamburg i Istanbul, i rèpliques a ciutats satèl·lit com ara Getafe.

Els quatre àmbits estratègics del projecte i, per extensió, els essencials de la ciclologística, són les infraestructures (hubs, microhubs i bústies intel·ligents), els vehicles (bicicletes de càrrega i altres vehicles elèctrics), la paqueteria i els productes a distribuir i les eines tecnològiques per portar-ho a terme.

 

Estudi jurídic amb solucions per implantar la ciclologística i la cessió d’espais

D’altra banda, durant la jornada tècnica també s’ha presentat l’estudi jurídic encarregat a RedBici, que ha determinat les millors opcions i possibilitats que tenen les administracions públiques per implantar els microhubs de ciclologística a les metròpolis i ciutats. Concretament, s’han presentat els mecanismes jurídics de cessió d’espais públics, un dels elements clau. “La legislació i l’activitat administrativa han avançat per donar resposta a això i a les situacions climàtiques que vivim”, han apuntat els encarregats de l’estudi.

Enllaços relacionats
On
Marker
Espai Baronda Esplugues de Llobregat