Vigilants de la calor
| Tema: Canvi climàtic, Educació ambiental
Projecte de ciència ciutadana que estudia la calor a llars amb infants i joves
Avui, 15 de gener, a la Fàbrica del Sol, ha tingut lloc la jornada final d’aquest projecte pilot de ciència ciutadana relacionat amb el confort tèrmic a les llars.
Vigilants de la calor és un projecte de ciència ciutadana, impulsat per l’AMB amb el suport de l’Institut Metròpoli i l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), que estudia la calor dins les llars de famílies amb infants i joves. Té com a objectiu aportar informació per a l’acció pública i orientar les polítiques d’adaptació al canvi climàtic a les necessitats i expectatives de les famílies
El projecte està dirigit a alumnes de primària i ESO. Durant quatre sessions a l’aula, es comparteixen conceptes relacionats amb el canvi climàtic i el confort tèrmic i es donen eines als infants perquè actuïn com a científics i monitoritzin les condicions dins les seves pròpies llars.
Més de 100 nens i nenes de tres escoles situades als barris del Carmel (Barcelona), Fondo (Santa Coloma de Gramenet) i Collblanc-la Torrassa (l’Hospitalet de Llobregat) han participat en aquest projecte pilot sobre ciència ciutadana i calor el 2024, registrant dades sobre el confort tèrmic a les seves llars. De manera pionera, han mesurat les temperatures als menjadors dels habitatges i també als espais de descans.
En la jornada final, “La calor percebuda pels infants de la metròpolis”, que s’ha celebrat dins del programa IMPETUS Accelerator, s’han compartit amb la comunitat educativa, altres investigadors i entitats públiques i socials la metodologia, els resultats, els aprenentatges i les eines amb les quals han treballat. Sobretot han utilitzat “diaris de la calor”, enquestes i sensors, que se’ls ha donat en el marc del programa.
Més mesures de temperatures el curs 2024-2025
Els resultats de la prova pilot van ser registrats principalment a finals de maig, començaments de juny i durant l’octubre del 2024, que són períodes amb unes temperatures moderades. Tanmateix, en els resultats es revelen les característiques que influeixen en l’increment de la calor als habitatges, com ara l’entorn o la temperatura exterior, l’edat dels edificis i el tipus de construccions, la disponibilitat d’equips de climatització i els hàbits dins les llars.
La prova pilot servirà, a partir del curs 2024-2025, perquè més alumnes puguin mesurar les temperatures a les seves llars i puguin comparar resultats amb els d’altres escoles i barris de l’AMB i també amb anys anteriors, tenint en compte tant les característiques dels habitatges com del clima anual.
Projectes APS
La replicabilitat i continuïtat d’aquest projecte queda garantida a través del programa d’educació ambiental de l’AMB, Compartim un Futur, que a partir del tercer trimestre del curs 2024-2025 l’inclourà en el seu catàleg d’aprenentatge servei (APS). El projecte Vigilants de la calor s’oferirà a cicle superior de primària i alumnes d’ESO.
La nova convocatòria de projectes d’APS per al proper curs 2025-2026 tindrà lloc a finals de maig. Per a més informació sobre la convocatòria: assessoria.compartim@amb.cat