L’AMBici es consolida com a complement del transport públic metropolità amb més de dos milions de viatges efectuats
| Tema: Bicicleta
En tots els municipis on està actiu el servei de bici metropolitana compartida, les estacions amb més usos es troben a prop d’altres mitjans de transport públic
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha presentat avui dimarts, 11 de juny, durant el Consell de Mobilitat, les xifres de balanç de l’AMBici, el servei de bici metropolitana compartida, que, un any i mig després de la seva activació, el 30 de gener de 2023, ja ha completat el seu desplegament i està disponible en 15 municipis de la metròpolis de Barcelona.
Des de la seva posada en marxa, l’AMBici, que és titularitat de l’AMB i està gestionat per TMB, ha comptabilitzat més de dos milions d’usos de bicicletes. Sobre les dinàmiques dels desplaçaments, la mobilitat als municipis del Prat de Llobregat (91 %), Badalona (85 %), Molins de Rei (84 %) i Castelldefels (83 %) és principalment interna, és a dir, dins del municipi. En canvi, la mobilitat als municipis de Sant Adrià de Besòs (88 %), Esplugues de Llobregat (68 %), Sant Joan Despí (67 %) i Sant Just Desvern (67 %) és externa, metropolitana, per connectar amb altres municipis.
De les més de 200 estacions instal·lades actualment, les 10 estacions amb més usos, per ordre, són les següents: RENFE Badalona (Badalona), RENFE Castelldefels (Castelldefels), RENFE Gavà (Gavà), El Parador (Sant Just Desvern), TRAM Walden (Sant Just Desvern), CAP Maria Bernades (Viladecans), Avinguda Jocs Olímpics – Parc Torre-roja (Viladecans), Avinguda Generalitat – Plaça de la Vila (Viladecans), Plaça Colom (Castelldefels) i FGC Cornellà – Riera (Cornellà de Llobregat).
Si s’observen les estacions amb més usos de cada municipi, es pot corroborar l’èxit d’integració de l’AMBici al sistema del transport públic metropolità, ja que les estacions ubicades a prop d’estacions de RENFE, TRAM, FGC o METRO són les més concorregudes. Això consolida l’AMBici com una opció còmoda i sostenible per facilitar a la ciutadania de la metròpolis de Barcelona la intermodalitat amb altres mitjans de transport públic.
Anàlisi d’ús del servei AMBici: desplaçaments i usuaris
L’AMBici ha sobrepassat els 5.000 desplaçaments diaris en dies feiners, i se situa entre 3.000 i 4.000 usos diaris en dissabtes i diumenges. Durant els dies feiners de maig, les franges horàries de més ús van ser de les 14 hores a les 15 hores, i de les 17 hores fins a les 21 hores. Durant els caps de setmana, les franges horàries de més ús van ser a la tarda, de les 17 hores fins a les 21 hores.
L’AMBici té, aproximadament, 20.000 usuaris registrats. D’aquests, un 23 % són de Badalona, un 10 % de Castelldefels, un 9 % de Viladecans, un 7 % de Cornellà i un 6,8 % de Gavà. A més, a l’Hospitalet de Llobregat, el darrer municipi on s’ha activat l’AMBici amb 32 estacions i més de 352 bicicletes elèctriques, s’espera que les subscripcions augmentin considerablement en les properes setmanes i mesos.
Desplegament de l’AMBici completat
L’AMB i TMB ja han completat el desplegament de l’AMBici als 15 municipis on estava previst inicialment: l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels. L’AMBici compta amb més de 200 estacions instal·lades i gairebé 2.300 bicicletes actives.
Un cop completat el desplegament, l’AMB i els 15 municipis que ja disposen del servei treballaran per estudiar possibles ampliacions, fins a assolir les 2.600 bicicletes elèctriques en 236 estacions.
Més de 1.000 usuaris amb abonament metropolità (AMBici i Bicing)
Des de l’1 de març del 2023, els ciutadans poden adquirir l’abonament metropolità, que facilita l’ús conjunt del servei AMBici i del Bicing i que estableix unes condicions preferents per als usuaris que vulguin utilitzar tots dos sistemes. Actualment, 1.121 usuaris disposen de l’abonament metropolità. Només en el passat mes de maig, 285 usuaris s’hi van subscriure.
Des d’inicis del 2024, l’abonament té un cost de 40 € l’any, amb els primers 30 minuts a un preu de 0,15 €. A partir dels 30 minuts inicials costa 0,50 € cada 30 minuts.
Cinc estacions de transferència actives
Des de la posada en marxa de l’AMBici, l’AMB i TMB també han activat cinc estacions de transferència, que faciliten la connexió entre l’AMBici i el Bicing. Entre totes sumen 17.780 desplaçaments.
A l’estació de Zona Universitària - Diagonal (John Maynard Keynes, 25), que va ser la primera d’activar-se, és on es comptabilitzen més usos: s’hi han fet 9.310 desplaçaments.
L’AMB recorda que, en total, hi haurà set estacions de transferència i que, per tant, només en falten dues per posar en marxa:
- Barcelona - Zona Universitària – Diagonal (ja activa)
- Barcelona - Sant Adrià de Besòs, Campus UPC – Diagonal Besòs (ja activa)
- Barcelona - Sant Adrià de Besòs, La Pau (ja activa)
- Barcelona - Santa Coloma de Gramenet, Baró de Viver (ja activa)
- Barcelona - L’Hospitalet de Llobregat, Riera Blanca (ja activa)
- Barcelona - L’Hospitalet de Llobregat, Ciutat de la Justícia
- Barcelona - L’Hospitalet de Llobregat, Collblanc
L’AMBici disposa de més de 7,7 milions d’euros provinents dels fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat per la Unió Europea a través del Fons Next Generation EU.
Continua l’expansió del servei metropolità d’electrolineres
Durant el Consell de Mobilitat també s’ha presentat l’estat actual del servei Electrolineres AMB, que té previst expandir-se durant el 2024 fins arribar als 102 punts de recàrrega de vehicles elèctrics i que permetrà donar servei i carregar simultàniament 367 vehicles elèctrics.
En les darreres dues setmanes, el servei Electrolineres AMB ha incorporat 10 noves estacions de recàrrega de vehicles elèctrics a la seva xarxa: ha arribat a 45 estacions, distribuïdes entre 27 municipis, que permeten la càrrega simultània de fins a 152 vehicles.
Les ubicacions de les 10 noves electrolineres són:
- Esplugues de Llobregat, carrer de Narcís Monturiol – Pl. Catalunya (100 kW)
- Molins de Rei, carretera de Caldes - Hotel IBIS (100 kW)
- Molins de Rei, carrer de Sant Antoni M. Claret, 5 (100 kW)
- Sant Adrià de Besòs, Rambleta (100 kW)
- Santa Coloma de Gramenet, avinguda Pallaresa (100 kW)
- El Papiol, avinguda de la Generalitat 60 (100 kW)
- Sant Just Desvern, carrer de Rosa de Luxemburg (100 kW)
- Sant Boi de Llobregat, Institut Pere Tarrés (100 kW)
- Sant Vicenç dels Horts, carretera de Sant Boi (100 kW)
- Sant Cugat del Vallès, Mira-sol, carrer de Vallseca, 132 (100 kW)
En finalitzar l’expansió, pràcticament tots els municipis de la metròpolis de Barcelona tindran punts de recàrrega. En funció de la població i extensió del terme municipal, cada municipi tindrà entre 1 i 8 electrolineres públiques metropolitanes.
Consell de Mobilitat de l’AMB: teixit associatiu i veïnal, empreses i món universitari
El Consell de Mobilitat de l’AMB, que va néixer l’any 2016, té 208 representants permanents i, habitualment, es reuneix de manera ordinària dos cops l’any. Entre les més de 200 persones que el componen, hi ha un representant de cada municipi metropolità, un representant de cada grup polític metropolità i desenes d’associacions i federacions. També en formen part universitats, diferents col·legis professionals i les grans empreses del sector.