L'AMB posa en marxa noves propostes d'educació ambiental centrades en l'energia i basades en les noves tecnologies

| Tema: Educació ambiental

Avui, Dia Mundial de l'Educació Ambiental, es constitueix aquest organisme amb l'objectiu de "transitar de l'acció individual a la col·lectiva" davant de l'emergència climàtica

L'AMB s'ha compromès a desenvolupar durant el 2022 diverses accions en aquest terreny, com divulgar les comunitats energètiques, crear eines virtuals de suport a les visites a instal·lacions metropolitanes i posar en marxa el procés articipatiu del Programa Metropolità d'Educació Ambiental 2030 (PMES2030)

El Congrés Nacional d'Educació Ambiental, CNEA, que el passat mes de novembre va cloure la segona edició, ha anunciat amb motiu de la celebració del Dia Mundial de l'Educació Ambiental, el 26 de gener, la constitució d'una secretaria permanent del Congrés. La secretaria permetrà establir una plataforma de treball intercongressos i desenvolupar els compromisos que el Congrés va assumir en la seva declaració final, un decàleg de deu punts que dibuixa el full de ruta que l'educació ambiental ha de seguir en els propers anys a la vista de les emergències ecològiques i socials, en especial la climàtica i la de biodiversitat. 

El CNEA actua com un laboratori de síntesi de coneixement sobre educació ambiental a Catalunya, amb aliances per avançar en aquest terreny, i fa èmfasi en la urgència de canviar l'acció individual per la transformació col·lectiva. Així, la declaració afirma que l'educació ambiental és una resposta necessària a la crisi ecosocial, i que cal actuar a escala local a través d'experiències transformadores i centrades en la participació. Els tipus d'accions pivoten sobre la conscienciació ambiental vinculada a les emocions i les formulacions educatives innovadores, com ara la ciència ciutadana i els projectes d'aprenentatge servei.

Aquest full de ruta, a més, implica administracions, universitats, entitats, el món educatiu, el sector privat i també les persones individualment, de manera proporcional a la responsabilitat de cadascú.

Propostes a escala metropolitana

Concretament, l'AMB, membre de la comissió organitzadora, va liderar amb l'Ajuntament de Barcelona la sessió de juliol sobre l'emergència climàtica ("Mirades per a l'emergència: el repte del clima i la cultura de la sostenibilitat") i la sessió sobre recerca amb la UB i la UIC.

Cal destacar que durant aquest 2022 l'AMB renovarà l'actual Programa d'educació per a la sostenibilitat (PMES 2014-2020) i hi integrarà les línies del Congrés, especialment la del canvi cultural per a la trans-formació col·lectiva. En aquest nou període, l'AMB es compromet a dur a terme les següents accions:
  1. Impuls del projecte pilot sobre dinamització de comunitats energètiques per a agents del territori (tècnics municipals de medi ambient i d'habitatge, personal de punts d'assessorament ener-gètic, entitats i altres prescriptors) per donar a conèixer què són les comunitats energètiques i quin valor i quines oportunitats generen per a l'autosuficiència energètica. Aquesta acció vol proporcionar contingut de qualitat de forma amena i eficient, i capacitar les persones per acon-seguir implementar un nou model energètic, on els consumidors es converteixen en prosumi-dors (productors + consumidors).
  2. Creació d'una app amb sistema de realitat augmentada (RA) per a les visites guiades a les ins-tal·lacions de residus.
  3. Realització del procés de participació del Programa metropolità d'educació per a la sostenibili-tat 2030 (PMES2030).
Una estructura permanent

L'anunci de la creació de la secretaria permanent del Congrés és una mostra d'aquesta aposta. La iniciativa ha estat impulsada conjuntament per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament de Barcelona, l'AMB, la Diputació de Girona, la Societat Catalana d'Educació Ambiental i, en representació de les universitats, la Universitat Internacional de Catalunya i la Universitat de Barcelona. La segona edició del CNEA, que a causa de la pandèmia s'ha portat a terme telemàticament en vuit sessions, ha aplegat 25 ponents i un total de 1.100 assistents que, de manera conjunta i participativa, han inspirat les conclusions que es recullen en la Declaració.

En ocasió del Dia Mundial de l'Educació Ambiental, el Congrés fa una crida a les persones i les organitzacions interessades a adherir-se a la Declaració del II Congrés Nacional d'Educació Ambiental "per transitar de l'acció individual a la transformació col·lectiva" i a adoptar els compromisos que se'n deriven. Es pot fer directament al web CNEA.cat mitjançant el Formulari d'adhesió a la Declaració del Congrés Nacional d'Educació Ambiental.

Documents relacionats