L'AMB i el Citilab promouen la innovació metropolitana en una setmana plena d'actes

Durant aquesta setmana coincideixen, al territori, la setmana de la co-innovació i la setmana de la co-creació, en el moment en què el Citilab compleix 10 anys d'activitat. La setmana d'activitats i esdeveniments culminarà el divendres 10 amb una jornada de co-creació en polítiques d'innovació cultural, amb diferents taules rodones simultànies.

Entre el 6 i el 10 de novembre se celebra la Setmana de la Co-innovació, que ja va per la seva quarta edició, en l'àmbit de l'àrea metropolitana de Barcelona. Aquest esdeveniment permet reunir organitzacions amb ànim de lucre i sense dels diferents municipis metropolitans, persones emprenedores i públic en general en un seguit d'actes i activitats dedicats a la Col·laboració Motivada, un enfocament de cooperació basat en la resolució de problemes de manera conjunta.

Aquesta setmana de diàleg i interacció, que té com a objectiu fer aflorar iniciatives innovadores al territori, és impulsada per la Xarxa d'Innovació Social i Col·laborativa (XISC) de la Comarca; Sant Feliu Innova, la xarxa dels innovadors de Sant Feliu de Llobregat; Citilab-Cornellà, laboratori ciutadà d'innovació social i tecnològica; Coboi, el laboratori cívic d'emprenedoria i economia social de Sant Boi de Llobregat; la Fundació Ciutat de Viladecans pel foment de la societat del coneixement; Innobaix, l'agència d'innovació del Baix Llobregat; l'Ajuntament del Prat de Llobregat, l'Ajuntament de Gavà i l'Ajuntament de Sant Joan Despí. El detall de les activitats es pot consultar a http://co-innova.citilab.eu/.

També durant aquesta setmana, L'Ajuntament de Cornellà, l'AMB i el Citilab han organitzat, en el marc del projecte europeu Future Divercities, una setmana de co-creació a la ciutat, que agruparà diferents artistes i creadors amb la finalitat de fomentar la creativitat col·laborativa en diferents espais urbans de la metròpolis. Aquesta iniciativa culminarà, el divendres 10 de novembre, amb una jornada de treball en aquest àmbit, que també analitzarà les polítiques públiques d'innovació social, tant les existents com les potencials.

Al llarg del matí es conformaran diverses taules temàtiques, on participaran agents influents i amb molt a dir del món cultural de Cornellà, del Baix Llobregat i de l'àrea metropolitana de Barcelona.

En l'obertura de la jornada hi intervindrà Javier González, director gerent del Citilab, i Héctor Santcovsky, director de Desenvolupament Social i Econòmic de l'AMB, així com altres representants institucionals. Seguidament es donarà el tret de sortida a les taules temàtiques, que se celebraran simultàniament:

Taula 1: Polítiques públiques i nous models culturals

Analitzarà com generar ciutats obertes a la creativitat i la innovació per a tothom, tot convertint escoles, centres cívics, biblioteques, espais de creativitat cultural, espais per aprendre a crear i innovar.

Taula 2: Artistes co-creació i espai urbà

Aquest grup debatrà sobre com traslladar els processos artístics d'Internet i de la cultura digital al carrer, i promoure pràctiques perquè les obres siguin produïdes amb la ciutadania i per a la ciutadania.

Taula 3: Ciutats laboratoris, ciutats creatives

Una taula que versarà sobre el fenomen dels labs: fàbriques de creació, com Hangar, laboratoris ciutadans com Citilab o fablabs com Fablab BCN. Els labs són un espai d'acollida i foment de comunitats, de treball en xarxa o en plataformes on els ciutadans aprenen fent amb altres, exercitant les competències de la innovació, co-creant i fent un ús crític de les TIC. També s'exploraran les possibilitats de construcció d'una ciutat creativa, una ciutat-laboratori obert.

Taula 4: Cultura de la festa, cultura lliure

Aquesta taula vol visibilitzar les pràctiques i els processos col·laboratius i de co-creació derivats de  la cultura  ciutadana tradicional, com és el cas dels castellers, els diables, els esplais i els caus. La cultura de la festa on tothom participa, permet que l'art no sigui creat per uns quants i destinat a grans grups, sinó que tothom pugui esdevenir creador.

Taula 5: Els nous models culturals i l'escola

Analitzarà l'encaix entre l'escola, l'art, la ciència i la tecnologia a l'era digital, amb l'ajut de les noves tecnologies. Amb l'ajut d'equips docents s'exposaran les possibilitats que les tecnologies digitals ofereixen, com tecnologies creatives i el que poden aportar a les aules, tot connectant la tecnologia amb el món de la imaginació, el disseny i la creativitat. 

Taula 6: Urban Media art. Noves oportunitats professionals

En aquesta taula es debatrà sobre les noves tendències en l'àmbit global, que poden obrir noves possibilitats professionals al talent creatiu i contribuir al desenvolupament social i econòmic del territori, obrint noves alternatives laborals als joves en formació. També s'analitzarà l'al·licient que suposa la vinculació entre les noves professions i tecnologies com la realitat augmentada, els drons i els videojocs.

Taula 7: Bones pràctiques per a un ecosistema cultural sostenible

La darrera de les taules debatrà sobre com l'stablishment de la cultura s'ha vist desbordat i de com l'artista emergent cerca la sostenibilitat a la xarxa i al carrer, sovint recorrent a l'emprenedoria l'economia social i solidària, mitjançant sistemes de finançament com el matchfounding.

Deu anys d'innovació al laboratori ciutadà metropolità

La celebració de la setmana de la co-innovació i la setmana de la co-creació coincideixen en el temps amb la celebració del 10è aniversari del Citilab. Per aquest motiu, el diumenge 12 el laboratori ciutadà celebrarà una jornada de portes obertes amb explicacions de la seva activitat i la seva contribució a la innovació metropolitana.

En aquesta dècada de vida, el Citilab ha portat a terme uns 50 projectes, i s'ha dedicat a la innovació social i digital, amb la voluntat d'explorar i difondre l'impacte digital en el pensament creatiu, el disseny i la innovació que sorgeixen de la cultura digital, a través de la formació, la investigació i la incubació d'iniciatives empresarials i socials. Actualment compta amb més de 9.000 socis, registra 40.000 usos l'any i la seva àrea d'influència és de 50 municipis diferents.

Documents relacionats