Aliança per enfortir l'economia metropolitana després dels últims moviments d'empreses

| Tema: Desenvolupament socioeconòmic

Es planteja la creació de l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic per dur a terme la promoció econòmica en clau metropolitana per primera vegada. Jaume Collboni: "La nostra prioritat és protegir l'economia i l'ocupació de qualitat. Per això activarem tota la potència metropolitana. Barcelona ha de tornar a pensar en gran."

Aquest matí, els representants dels municipis metropolitans, alcaldes i regidors de les àrees de promoció econòmica, s'han reunit a Barcelona per analitzar els efectes i resultats de la recent decisió, per part d'un important nombre d'empreses, de traslladar-se fora de Catalunya.

Ha presidit la trobada Jaume Collboni, vicepresident de Desenvolupament Social i Econòmic de l'AMB, qui ha declarat que "la principal preocupació davant d'aquesta situació, tant per part de l'AMB com de tots els municipis que en formen part, és evitar que aquests moviments empresarials resultin en la destrucció de llocs de treball a l'àrea metropolitana". El vicepresident econòmic de l'AMB ha afegit que "ni Barcelona ni els municipis metropolitans poden pensar en petit. La ciutat real és la ciutat metropolitana que representa el 52% del PIB de Catalunya. Per això coordinarem tots els esforços i activarem tot el potencial metropolità per a treballar de manera conjunta en la promoció econòmica metropolitana".

Així, durant la reunió ha transcendit que l'AMB vol posar en funcionament i de manera concertada amb els ajuntaments, agents socials i empreses actualment establertes a l'àrea metropolitana, un seguit de mesures encaminades a realitzar una veritable estratègia de promoció i desenvolupament econòmic a escala metropolitana.

Coordinar les estratègies de promoció econòmica

Una de les principals iniciatives és la de desenvolupar una Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic, que aglutini les accions de promoció econòmica i suport a l'activitat productiva en l'àmbit de l'àrea metropolitana. Inspirada en agències com London and Partners, l'Agència Metropolitana realitzaria tasques de coordinació de les polítiques de promoció econòmica internacional,  captació i seguiment d'inversions, suport als serveis locals i noves activitats econòmiques i suport a la innovació i la reindustrialització. Jaume Collboni ha remarcat: "El segle XXI és el segle de les ciutats i les àrees metropolitanes, en comptes del dels estats. Per això Barcelona i la seva regió metropolitana han de tenir els elements per actuar al món amb tot el potencial metropolità."

Una altra de les línies en què ja s'està treballant és la modernització i rehabilitació dels polígons industrials metropolitans, que segons Collboni "són les autèntiques pistes d'aterratge de les empreses que decideixen establir-e a la metròpolis de Barcelona". Aquestes accions comprenen millores pel que fa a l'eficiència energètica, la mobilitat dels treballadors o la mateixa rehabilitació de naus industrials. Aquest projecte ja ha mobilitzat 30 milions d'euros d'inversió.

L'AMB estudia participar en el conjunt de polítiques de promoció econòmica internacional que fan l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, amb l'objectiu de treballar en concret en la projecció del territori metropolità i augmentar, així, la captació d'inversions. De la mateixa manera, l'AMB ha convocat diverses cambres de comerç internacional amb seu a Barcelona, així com alguns consolats, per atendre les seves preocupacions i donar informació de primera mà sobre l'estat actual de l'economia metropolitana.

Projectes estratègics d'alt impacte

Durant la trobada també s'ha debatut, per part dels assistents, la possibilitat que l'AMB s'integri en la defensa de determinats projectes clau que ja estan en marxa per part de diverses administracions. Així, s'ha proposat que l'ens metropolità prengui part en el Pla d'acció Marca Barcelona, en diversos programes de protecció de la metròpolis com a destinació turística i en la candidatura de Barcelona com a futura seu de l'Agència Europea del Medicament.