EDAR de Vallvidrera

La depuradora de Vallvidrera és una de les plantes de sanejament d'aigües residuals i pluvials més petites de l'AMB. Té capacitat per tractar 1.200.000 litres per dia, l'equivalent a l'ús d'aigua de 5.000 habitants i les activitats econòmiques associades (habitants equivalents).

Municipi: Barcelona

Localització: Ctra. de Sant Cugat a Vallvidrera, km 6,3 Barcelona

Depuradora Vallvidrera

Tot i representa només el 0,5 % de l'aigua tractada a les depuradores metropolitanes, l'EDAR de Vallvidrera té un paper essencial en la protecció de la riera de Vallvidrera i del Parc Natural de la Serra de Collserola. La instal·lació forma part del sistema de sanejament núm. 5 Sant Feliu de Llobregat – Vallvidrera.

Què tracta?

La depuradora tracta principalment aigües residuals domèstiques i assimilables, procedents dels habitatges, equipaments, comerços i activitats de serveis dels nuclis de Vallvidrera, les Planes i la zona del Tibidabo. També gestiona les aportacions d'aigües pluvials que arriben a la xarxa de sanejament durant els episodis de pluja.

Què fa?

L’EDAR disposa d’un sistema de tractament avançat que combina l’eliminació biològica de matèria orgànica amb un procés d’ultrafiltració mitjançant membranes, garantint una elevada qualitat de l’aigua depurada.

L’objectiu principal de la instal·lació és retornar l’aigua al medi receptor, la riera de Vallvidrera, en les millors condicions possibles i d’acord amb els requisits establerts per la normativa aplicable.

A causa de l’alt valor ambiental de l’entorn, situat al Parc Natural de la Serra de Collserola i amb un important ús recreatiu, la depuradora ha estat concebuda per assolir uns nivells de qualitat de l’efluent especialment exigents, superant àmpliament els estàndards normatius i contribuint a la preservació dels ecosistemes aquàtics de la riera.

 

Funcionament

El procés de depuració s’inicia amb un pou de gruixuts amb extracció mitjançant cullera bivalva, seguit de tres reixes de desbast d’entrada i dues línies de pretractament compacte, on s’eliminen els sòlids, les sorres i els materials flotants que podrien afectar el funcionament de la instal·lació. Posteriorment, l’aigua residual passa per dos rototamisos de desbast fi abans d’entrar al reactor biològic, on els microorganismes degraden la matèria orgànica present a l’aigua.

La separació final entre l’aigua depurada i la biomassa es realitza mitjançant un sistema de bioreactor de membranes (MBR) amb membranes d’ultrafiltració. Aquesta tecnologia permet retenir els sòlids en suspensió i els microorganismes, obtenint un efluent d’elevada qualitat i amb una concentració molt baixa de sòlids en suspensió.

Finalment, l’aigua depurada s’aboca a la riera de Vallvidrera, contribuint a la protecció ambiental del seu entorn natural. Els fangs generats en el procés s’espesseixen amb un espessidor per gravetat i es transporten mitjançant cisternes a l’EDAR de Sant Feliu, on s’incorporen a la línia de fangs per ser gestionats conjuntament. Cal dir que tot i que actualment no estigui en servei, l’EDAR compta amb un sistema de deshidratació mecànica dels fangs.

Aquesta EDAR compta també amb una bassa de laminació destinada a retenir temporalment part de l'aigua residual durant episodis de pluja intensa o increments puntuals de cabal. Aquesta instal·lació contribueix a evitar sobrecàrregues hidràuliques i a garantir un funcionament estable de la resta dels processos de tractament.

Evolució i millora del servei

L'EDAR de Vallvidrera contribueix des de l'any 1971 a la millora de la qualitat de
l'aigua de la riera del mateix nom i a la protecció de l'entorn natural de la Serra de Collserola.

L'any 2008 la depuradora va ser objecte d'una remodelació integral que va permetre modernitzar les instal·lacions i incorporar un tractament biològic amb capacitat per a l'eliminació de nutrients.

Aquesta actuació va suposar una adaptació de la instal·lació als criteris de tractament més avançats i una millora de la protecció del medi receptor.

Localització
Com anar-hi?
Transports al voltant de...
Enllaços relacionats