Ordenanzas Metropolitanas de Edificaciones

Volver
  • modif.
    modif. hospitalet
    Artículo
    Aparcaments soterranis construïts en subsòl

Aparcaments soterranis construïts en subsòl


L'Hospitalet de Llobregat

Ordenança sobre aparcaments soterranis construïts en subsòl de la xarxa viària, parcs públics, jardins i zones verdes, a L'Hospitalet de Llobregat.

Aprovada definitivament i donada conformitat al text refós per Acords de la Comissió d'Urbanisme de Barcelona de 10 d'abril de 1991 i 25 de març de 1992 (DOGC núm. 1622 de 22/07/92).

Capítol I

Objecte de l'ordenança.

Art. 1er.

1. La present ordenança té per objecte regular les condicions de la construcció d'aparcaments o garatges-aparcament subterranis en el subsòl dels carrers, places, jardins i parcs urbans així com dels espais verds no edificables de propietat privada, dins del terme municipal de L'Hospitalet de Llobregat.

2. La construcció d'aparcaments o garatges-aparcament en el subsòl dels terrenys edificables, de forma independent o com a part integrant d'edificis d'habitatge o destinats als altres usos permesos per les Normes urbanístiques del Pla general metropolità, s'ajustarà a les disposicions sobre garatges, garatges-aparcament i estacionaments de les Ordenances metropolitanes d'Edificació del Pla general metropolità.

3. En el cas dels parcs urbans, el contingut d'aquesta Ordenança haurà d'ésser incorporat al Pla especial corresponent que es redacti segons disposen les esmentades Normes urbanístiques del Pla general metropolità. Seran de compliment obligat en carrers, places i jardins urbans de menys de 12.000 m2.

4. La present ordenança serà només d'aplicació, quant a zones verdes i espais lliures públics, un cop s'hagi establert la conveniència de l'aparcament soterrani mitjançant el pla especial que ordeni la zona verda o espai públic, el qual contindrà els estudis corresponents a les necessitats de places d'aparcament en el sector i la nul·la influència negativa sobre les necessàries plantacions que hauran d'efectuar-se en l'esmentada zona d'acord amb el projecte definitiu del parc o jardí públic, el qual s'haurà d'executar i entrar en funcionament simultàniament amb l'aparcament.
En el cas d'aparcaments soterranis sota el sistema viari el projecte haurà d'incloure un estudi detallat de les xarxes de metro o altres sistemes de transport públic soterrani i del qual se'n donarà compte a la Comissió d'Urbanisme de Barcelona.

Als efectes d'aquesta ordenança, per  "aparcaments o garatges-aparcament subterranis" s'entenen els espais situats al subsòl dels terrenys de domini públic municipal, o de propietat privada esmentats en l'article anterior, i destinats a la guarda de vehicles automòbils fins a un pes màxim de 2 T.

Art. 3er.

La construcció dels aparcaments o garatges aparcament a que es refereix aquesta Ordenança, tant si són d'iniciativa municipal com privada, requereix la justificació prèvia de la seva necessitat, de la seva compatibilitat amb els objectius de la política circulatòria i urbanística de la Ciutat i en aquest aspecte hauran de ser informats pels Serveis Tècnics competents.

Capítol II

Concessions i llicències.

Art. 4rt.

1. La utilització del subsòl dels terrenys de domini públic municipal per a la construcció i explotació d'aparcaments o garatges-aparcament, sempre que no la realitzi per sí mateix l'Ajuntament, serà objecte de concessió administrativa d'acord amb el que disposa el Reglament de Béns de les Corporacions Locals.

2. Per a la utilització com a aparcament del subsòl dels espais a què es refereix l'article 1er d'aquesta Ordenança, quan aquests siguin de propietat privada, serà necessària la seva incorporació al domini públic mitjançant la seva cessió al Municipi.  A tal efecte, l'Ajuntament podrà convenir amb els titulars dels terrenys la simultània tramitació de la cessió i de la concessió administrativa.

Art. 5è.

1. La construcció dels aparcaments o garatges-aparcament estarà subjecta a l'obtenció de la llicència municipal d'acord amb la legislació general aplicable i a les disposicions de la present Ordenança. En la Memòria del projecte s'haurà de fer esment de com es compleixen tots i cadascun dels requisits determinats en aquesta Ordenança i, si s'escau, de les circumstàncies que portin a l'aplicació d'allò que disposa el seu article 7è.

2. La construcció dels aparcaments per les empreses privades de l'Ajuntament de L'Hospitalet i per les altres Institucions municipals amb personalitat pròpia, restarà subjecta a la prèvia autorització de la Comissió de Govern, que sol·licitarà els informes necessaris en cada cas, tant tècnics com jurídics, en base al projecte, el contingut del qual haurà d'estar composat pels documents referents a les normes constructives i urbanístiques, així com per les de seguretat i les d'instal·lacions projectades, sempre d'acord amb allò establert per la present Ordenança.
En el cas que la construcció dels aparcaments sigui promoguda per altre classe d'entitats i persones relacionades amb l'Ajuntament, aquestes hauran de sol·licitar les llicències d'obres i d'obertura, d'acord amb la legislació vigent aplicable en cada cas. El començament de les obres estarà supeditat a l'obtenció d'ambdues llicències.
Les concessions i les llicències esmentades, es tramitaran i atorgaran conjuntament. El compliment del contingut de la llicència serà la condició essencial per a la validesa de la concessió.

3. Les llicències per als aparcaments subterranis en els espais lliures no edificables entre blocs, se subjectaran a les normes constructives establertes en la present Ordenança.

Art. 6è.

Quan la construcció de l'aparcament o garatge-aparcament exigeix el desplaçament d'elements urbanístics o modificacions de la xarxa viària i el seu arbrat, es presentarà el corresponent avantprojecte previ a la sol·licitud de la llicència que especifiqui les obres necessàries a tal finalitat, que haurà de ser aprovat per l'Administració municipal, amb informe dels Serveis Tècnics competents.

Art. 7è.

Quan les circumstàncies físiques del lloc on s'hagi de construir l'aparcament ho exigeixin, els projectes es podran apartar d'aquesta Ordenança en aspectes parcials, justificant tècnicament les disposicions proposades, i sense que això disminueixi la seguretat de les persones i béns, circumstàncies que hauran de ser apreciades per la Comissió formada pels Serveis Tècnics de les Àrees d'Urbanisme, Indústria i Via Pública.

Capítol III

Relació amb la circulació.

Art. 8è.

1. Els aparcaments o garatges-aparcament subterranis es projectaran atenent a les seves possibilitats d'accés, que no hauran d'incidir de forma pertorbadora en la circulació.
2. El projecte incorporarà la senyalització, en nombre i ubicació adequada, per al compliment del que s'exposa en el paràgraf anterior.

Art. 9è.

El cost dels desplaçaments o modificacions a què es refereix l'article 6è i el de les mesures d'alteració del trànsit que s'haguessin d'establir durant la construcció de l'aparcament i per la seva causa, seran a càrrec del concessionari, o en el seu cas, del titular de la llicència corresponent.

Capítol IV

Normes referents a la construcció.

Art. 10è.

Els materials que intervenen en la construcció dels aparcaments i garatges-aparcament i els seus revestiments, seran incombustibles de RF-120.
En tots aquells elements estructurals en els que s'utilitzi l'acer com a material resistent, aquest s'haurà de protegir amb un revestiment homologat de RF-120, llevat  dels que hi sigui d'aplicació la "Instrucción para el proyecto y ejecución de obras de hormigón en masa o armado", vigent en la data de la construcció, que compliran el que s'estableix en l'Annex 6 "Protección adicional contra el fuego" de l'esmentada Instrucció.
El paviment serà antilliscant, i serà impermeable quan es prevegi la seva neteja amb aigua o altres líquids.
Quan l'aparcament es construeix sota una zona accessible a vehicles de qualsevol tipus, entenent per tal tota aquella zona que no tingui obstacles no removibles que impedeixin absolutament el pas de vehicles, l'estructura s'haurà de calcular d'acord amb la "Instrucción relativa a las acciones a considerar en el proyecto de puentes de carreteras" del MOPU, quan aquesta sigui d'aplicació. En qualsevol altra circumstància, les sobrecàrregues d'ús se cenyiran a les que la normativa vigent senyali en cada cas particular.

Art. 11è.

La construcció d'aparcaments en el subsòl d'un jardí, parc o plaça existent, comportarà l'aportació d'un projecte tècnic, que justificarà el disseny i la solució adoptada, la qual haurà d'intentar mantenir sempre plantacions, vegetació i arbrat de manera que es conservi de la mateixa forma que abans de les esmentades obres.
Si més no, s'acceptaran les solucions de nova creació que millorin el planejament existent, des del punt de vista de l'enjardinament, i el seu desenvolupament s'adreci a millorar les condicions per l'ús públic dels esmentats espais.
En tot cas l'aprovació de l'indicat projecte tècnic, romandrà sotmesa al preceptiu informe favorable del Servei Tècnic corresponent.
En les zones que, per criteris de disseny, s'hagi de procedir a la plantació de vegetació i arbrat, el forjat o llosa superior de l'aparcament subterrani s'establirà a una cota de 1,50 m. per sota de la rasant, a fi de poder admetre un gruix de terra vegetal que asseguri el bon arrelament de la plantació. L'estructura d'aquesta llosa o forjat serà l'adequada per suportar la sobrecàrrega de la terra, el pes específic de la qual es fixarà d'acord amb la "Instrucción relativa a las acciones a considerar en el proyecto de puentes de carreteras" del MOPU.
També s'haurà de preveure la impermeabilització corresponent, així com el drenatge necessari, inclòs en l'esmentat gruix de 1,50 m.
En la resta de casos, on no es preveu la plantació d'arbrat, l'espai reservat podrà ésser inferior a 1,50 m. i la seva justificació ha d'estar reflectida al projecte corresponent.

Art. 12è.

Els sòls de les naus i rampes dels aparcaments es construiran per a una sobrecàrrega d'ús de 300 kg/m2 i una càrrega puntual de 1.000 kg sobre una àrea de 0,30 x 0,30 m., actuant separadament.

Art. 13è.

En qualsevol cas, el projecte de l'aparcament o garatge-aparcament haurà de contenir totes les especificacions i documents necessaris per a l'execució dels elements que conformen l'ordenació de la superfície.
Tots els elements utilitzats en la construcció de l'aparcament s'hauran d'ajustar als models aprovats per l'Ajuntament.

Capítol V

Dimensions mínimes en les naus d'aparcament.

Article 14è.

1. Els locals destinats a la guarda de vehicles automòbils tindran una alçada lliure mínima de 2,20 m. en les zones de circulació (passadissos i rampes). A l'exterior s'indicarà l'alçada màxima dels vehicles que hi puguin penetrar, inferior en 0,10 m. a l'alçada lliure de pas del local i del seu accés.

2. Cada plaça d'aparcament, disposarà com a mínim d'un espai de 2,20 x 4,50 m. Un 25 per 100 de la totalitat de les places d'aparcament podrà tenir un espai mínim de 2 x 4 m.

3. Els passadissos de circulació tindran les dimensions adequades a la disposició dels cotxes en l'aparcament i a les seves pròpies dimensions.
Les mides aconsellables són les següents i s'especifiquen a títol indicatiu.

Col·locació Ample de la plaça Ample del passadís
45º 2,20 a 2,40 3,50 a 3,00
60º 2,20 a 2,40 5,00 a 4,50
90º 2,20 a 2,40 6,00 a 5,50

Amb la finalitat de cobrir el servei per a minusvàlids, es disposarà en la primera planta i en el lloc més pròxim a l'accés de vianants accessible per a aquells, places d'una amplada mínima de 3,30 m., en la proporció d'una per cada cent cinquanta places de capacitat o fracció de l'aparcament. Aquestes places es senyalitzaran convenientment.

Capítol VI

Circulació d'automòbils.

Art. 15è.

1. Els accessos als aparcaments i garatges-aparcament, estaran dotats dels senyals de circulació preceptius per a advertència de vianants i vehicles.
Els accessos, en especial els que siguin sortida de vehicles, se situaran de manera que no incideixin sobre un pas de vianants.

2. Les amplades mínimes dels accessos als aparcaments seran de 3,50 m., quan siguin per a un sol sentit de circulació, i de 5,50 m. quan serveixin per als dos sentits; amidats entre paraments verticals.
Les zones on estan les barreres que permeten l'entrada o la sortida de l'aparcament i on se situa la cabina de control podran ser més estretes.

3. Els accessos per a un sol sentit de circulació podran ser utilitzats alternativament, en un o altre sentit, mitjançant la senyalització adequada.

4. Les rampes no sobrepassaran el 20 per 100 de pendent màxim. En els 4 m. de fondària, a continuació del accessos del local, les rampes tindran un pendent màxim del 4 per 100, quan la seva utilització sigui de sortida al carrer.

5. A les rampes d'intercomunicació en corba, aquests pendents es refereixen a la línia central de la pista interior.
Les dimensions mínimes de les rampes d'intercomunicació entre plantes seran de 3 m. d'ample si les rampes són rectilínies i d'un sol sentit de circulació; si són de doble sentit de circulació seran de 6 m. d'ample.
Si les rampes d'intercomunicació entre plantes són en corba, i de circulació en sentit únic, el radi mínim des del centre a l'eix de la rampa serà de 6,50 m. i l'ample de la rampa entre parets serà de 3,65 m. Si la rampa en corba és de doble sentit de circulació, el carril interior tindrà un radi de gir referit al seu eix de 6 m. i un ample de 3,50 m. i el carril exterior un ample de 3,25 m.

Capítol VII

Circulació de persones.

Art. 16è.

1. L'accés de persones a l'aparcament o garatge-aparcament, s'efectuarà a través d'espais exclusius, destinats únicament al servei propi.

2. Les escales seran de RF-120, com a mínim, i d'amplada igual o superior a 1,20 m., i la seva comunicació amb cada planta s'efectuarà a través d'un vestíbul tancat de 2,50 m2 de superfície mínima i d'una amplada no inferior a 1,20 m.  Aquest vestíbul anirà tancat amb portes de RF-120 que s'obriran en el sentit de l'evacuació de les naus d'aparcament, quedant un espai en el seu interior, lliure de l'escombrada de les portes, d'1,20 x 1,20 m. com a dimensions mínimes.
Aquestes portes tindran un sistema de tancament capaç de realitzar la maniobra d'obertura mitjançant una lleugera maniobra i un sistema de retorn de la porta a la posició tancada. Disposaran d'un element vidrat transparent de 0,10 m2, com a mínim, situat a l'altura de la vista de forma que permeti percebre la proximitat de persones a la porta. En aquelles que siguin d'accés per a minusvàlids, els manubris i elements vidrats s'adaptaran a aquesta circumstància.

Art. 17è.

Les rampes, tant les d'accés com les d'intercomunicació entre plantes, podran ser utilitzades pels vianants sempre que disposin d'una vorera de 0,80 m. d'ample com a mínim i de 0,15 m. d'alçada.

Art. 18è.

1. Els aparcaments o garatges-aparcament subterranis tindran com a mínim dos accessos per a vianants, dels quals almenys un ha de ser una escala. No es computaran, a aquest efecte, els ascensors o mitjans mecànics d'accés.

2. La distància a recórrer des de qualsevol punt de l'aparcament fins a una escala o rampa utilitzable pels vianants, no serà superior a 50 m.

3. La disposició de les sortides es realitzarà de manera, que les rectes que uneixin els centres de dues sortides entre les quals no n'existeixi cap altre, amb qualsevol punt del local situat a menys de 25 m. d'ambdues portes, no formin entre sí un angle inferior a 45º.

Art. 19è.

Tots els garatges-aparcament disposaran d'ascensors que tinguin l'última parada al nivell de la superfície, així com una capacitat per a 5 persones, de manera que l'àrea màxima servida per cada un dels ascensors, a cadascuna de les plantes, no sobrepassi els 3.000 m2.
Els ascensors s'hauran d'ajustar al compliment de les normes legals i reglamentaries referides a l'ús per persones minusvàlides.

Art. 20è.

Els espais per a la circulació de vianants, passadissos i escales, estaran dotats d'una il·luminació amb un nivell mínim de 50 lux.
Així mateix es marcarà en el sòl, el camí a seguir, el camí a seguir, mitjançant senyalització adequada.

Art. 21è.

1. Es disposarà d'un enllumenat automàtic d'emergència, indicant la sortida del local i situat a una alçada d'1,50 m. sobre el sòl com a màxim, garantint-ne un nivell de 10 lux, durant una hora com a mínim.

2. Totes les portes de les plantes de l'aparcament que no donin pas a una escala o passadís que comuniqui a l'exterior, hauran de portar la indicació de "sense sortida".

Art. 22è.

En aquells casos que, per les causes específiques de l'article 7, els ascensors, no puguin sortir a la superfície, el servei de minusvàlids i, en conseqüència les places reservades previstes a l'article 14 d'aquesta ordenança, s'haurà de situar a la superfície de l'aparcament i a una distància màxima de 25 m. de l'accés, amb les dimensions previstes a l'esmentat article.

Article 23è.

Quan l'ascensor tingui accés des de la superfície, els elements motrius hauran d'instal·lar-se a la part inferior del recorregut.

Capítol VIII

Energia elèctrica.

Art. 24è.

1. Els aparcaments subterranis hauran de tenir doble escomesa de subministrament elèctric, que asseguri, abans de 30 segons, el funcionament correcte de les instal·lacions de ventilació i sistemes de detecció.

2. Hauran d'estar proveïts també d'enllumenat d'emergència que asseguri en tot el local i sortides un nivell de 10 lux durant una hora com a mínim.

Art. 25è.

1. Les instal·lacions elèctriques hauran de complir el "Reglamento electrotécnico de baja tensión" i les Instruccions complementàries del Ministeri d'Indústria i Energia, vigents en el moment de la construcció.

2. Les canalitzacions que, per la seva situació, poden ser objecte de topades o cops fortuïts durant la utilització de l'aparcament hauran de ser protegides convenientment per evitar els danys que se'ls pugui ocasionar.

3. Les preses de corrent i interruptors, situats en les naus d'aparcament, es col·locaran en caixes o cobertes protectores i a una altura mínima d'1,50 m. sobre el sòl a no ser que presentin una coberta especialment resistent a les accions mecàniques.

4. La instal·lació d'energia que accioni els ventiladors, serà blindada i independent d'altres línies. Descendirà per l'exterior del garatge i tindrà presa independent de la resta de l'edifici.

Capítol IX

Enllumenat.

Art. 26è.

Als aparcaments i garatges-aparcament es consideraran, a efectes d'enllumenat, cinc zones diferenciades:
– Accessos i rampes per a vehicles.
– Passadissos de circulació de cotxes.
– Circulació de vianants.
– Zones d'estacionament.
– Dependències.

1. Accessos i rampes per a vehicles.
En els accessos, la instal·lació d'enllumenat serà la suficient per assolir un nivell lumínic entre 400 i 500 lux.
I en rampes, el nivell lumínic serà de 150 lux.

2. Passadissos de circulació de cotxes.
En els passadissos de circulació, entre les bateries d'estacionament, el nivell lumínic mínim serà de 100 lux.
Es procurarà que els llums fluorescents col·locats sobre l'eix del passadís constitueixin una espècie d'indicador del camí per al conductor.

3. Circulació de vianants.
Als passadissos exclusius per a vianants, i escales, el nivell mínim serà de 50 lux.

4. Zones d'estacionament.
En les zones exclusives d'estacionament, el nivell lumínic serà de 25 lux.

5. Dependències.
A la central de comandament, si hi fos, i a les oficines, el nivell lumínic serà de 300 lux.
Al lavabos, serveis, etc., el nivell mínim serà de 50 lux.

Capítol X

Ventilació.

Art. 27è.

La ventilació dels garatges-aparcament, hauran de garantir l'adequada renovació de l'aire, evitant l'acumulació de gasos nocius o inflamables, i podrà ésser natural o forçada.
En cas d'ésser natural, la superfície destinada a ventilació haurà de ser com a mínim d'un 5% de la del local, sempre i quan les obertures destinades per aquest ús es trobin en façanes oposades. Si totes les obertures es troben en la mateixa façana, l'esmentada superfície de ventilació serà almenys d'un 8 per 100.
Tots els garatges-aparcament situats completament en el subsòl, que no disposin d'una o més façanes als espais lliures, disposaran amb caràcter obligatori de ventilació forçada, la qual es realitzarà de forma d'impulsió i extracció de l'aire, assegurant un mínim de renovació de 15 m3/h. per m2 de superfície.
Cada planta disposarà de circuit de ventilació independent i sectoritzat a fi i efecte de garantir una neteja adient a la totalitat del local. El funcionament del sistema de ventilació haurà d'ésser automàtic.
Els patis de ventilació per a la impulsió i l'extracció d'aire disposaran de la superfície necessària per al correcte funcionament del circuit, i l'amplada mínima de l'indicat circuit serà de 2 m.
Les obertures de comunicació al pati es protegiran amb material resistent al foc.

Art. 28è.

1. La ventilació forçada haurà d'assegurar una renovació mínima d'aire de 15 m3/m2/hora que faci impossible una concentració de monòxid de carboni, calculada en períodes de 20 minuts, superior a 1/10.000, o bé superior a 2/10.000, en valor instantani.

2. La velocitat de sortida de l'aire per les reixetes dels conductes de ventilació no superarà els 10 m./segon.

3. El comandament dels sistemes de ventilació permetrà el funcionament, en règim normal, en intensitat màxima i en aturament; així mateix s'haurà de poder invertir el sentit de gir dels ventiladors d'impulsió.

4. En cas d'incendi, l'extracció de fums s'efectuarà pels conductes de ventilació.

Capítol XI

Prevenció i seguretat contra incendis.

Art. 29è.

En els aparcaments o garatges-aparcament subterranis, no s'admetran automòbils propulsats per gas butà o similars.
Tampoc s'autoritzaran sortidors de subministrament, o dipòsits de carburant, ni tallers de reparació.

Art. 30è.

Els elements estructurals dels aparcaments o garatges-aparcament subterranis, seran de RF-120. Els elements secundaris de l'estructura podran ésser de RF-60.

Art.  31è.

La sala de màquines per a equips de ventilació i equips de control de detectors, els conductes generals per a les instal·lacions seran de RF-180.

Art. 32è.

Per a facilitar la ràpida localització d'incendis, s'instal·larà un sistema de detecció composat d'una xarxa de detectors termovelocimètrics connectats a la central de senyalització de detectors, situada a la cabina de l'encarregat o responsable de l'aparcament o garatge-aparcament.
S'instal·larà en la proporció d'un cada 30 m2, mesurats únicament en les naus d'aparcament.

Art. 33è.

1. S'instal·larà una boca d'incendis a l'exterior de l'aparcament de 100 mm de diàmetre amb ràcord tipus Barcelona, situada a menys de 50 m. de cada accés de vehicles.

2. A cada planta, a menys de 5 m. de distància dels accessos, siguin de persones o de vehicles, s'hi instal·laran equips de mànega amb boca de 45 mm de diàmetre, ràcord tipus Barcelona, que permetran cobrir tota la planta.

3. Es disposaran extintors d'incendis de 5 kg de CO2 o pols seca, per cada 100 m2.
La posada en servei de l'aparcament requerirà la prèvia instal·lació de telèfon connectat a la xarxa local i en funcionament.

Art. 34è.

En el projecte d'aparcament o garatge-aparcament hi figuraran les "Instruccions de seguretat i evacuació per a casos d'emergència", on figurarà el telèfon de la caserna de bombers més pròxima.
Aquesta instrucció que requerirà l'aprovació del Servei d'extinció d'incendis i salvaments, es col·locarà en llocs de l'aparcament de màxima visibilitat per a l'usuari, com són: accessos de vianants, cabines de control, caixa, etc.

Capítol XII

Instal·lacions complementàries.

Art. 35è.

1. Control
En els aparcaments o garatges-aparcament s'instal·larà una central de comandament, ubicada de forma que tingui la màxima visibilitat del local.
Si és més elevat el nombre de places destinades a aparcament per hores, que no pas el de garatge, s'instal·larà un sistema de TV que mitjançant monitors apropiats permeti el control des de la central, dels accessos, les plantes i les escales.
Des de la central i mitjançant una vidriera adequada, l'encarregat podrà observar en qualsevol moment els quadres electrònics i els de control de ventilació de CO i d'enllumenat, de forma que sigui possible una actuació immediata.

2. Megafonia. Telèfons.
S'instal·larà un sistema de megafonia que per mitjà d'una instal·lació d'altaveus adequats al nombre suficient per a cada planta, permetrà donar ordres als empleats i instruccions als usuaris.

3. Serveis sanitaris.
A la primera planta s'hi instal·laran els serveis sanitaris per a homes i dones, en nombre suficient d'acord amb la capacitat de l'aparcament.

  • Municipios
    $introTextMod