APS 2025-2026

| Tema: Parques, Playas

Prop d’un 100 projectes als parcs i platges metropolitans

Nenes participant en un projecte de caixes niu

Durant el curs escolar 2025-2026 tindran lloc un total de 99 projectes d’aprenentatge servei (APS) als parcs i platges metropolitans. D’aquests, 83 es desenvoluparan als parcs i 16 a les platges. Es donarà continuïtat a 75 iniciatives ja encetades en cursos anteriors i s’incorporaran 24 de noves.

La participació prevista supera les 3.200 persones, entre infants i joves de 65 centres educatius (escoles i instituts), 2 centres de formació d’adults, 2 esplais i 2 casals de gent gran. La metodologia dels projectes d’APS combina l’aprenentatge amb la prestació d’un servei a la comunitat.

En aquest cas, les propostes s’orienten a la conservació de la biodiversitat i a la difusió dels valors socioambientals i patrimonials dels parcs i les platges metropolitanes. Les iniciatives s’emmarquen en el projecte Participem, del programa metropolità Aprenem a la Xarxa.

 

Els projectes APS en xifres

Novament, el projecte amb més participació és el dedicat al seguiment de caixes niu per a ocells, que concentra 30 iniciatives i 891 participants. Aquest projecte comprèn la construcció i instal·lació de caixes niu i menjadores per a ocells insectívors, el seu manteniment i la revisió de l’ocupació al final de la temporada de cria. Dins d’aquesta categoria també s’inclouen els projectes que fan seguiment de refugis per a ratpenats.

També destaquen els 12 projectes centrats en el manteniment d’espais participatius dels parcs i els 12 dedicats a l’estudi de la biodiversitat. En el primer cas, 424 alumnes treballaran en el manteniment d’horts, jardins de papallones o jardins d’herbes remeieres. En el segon, 366 infants i joves participaran en censos d’ocells i en estudis sobre altres organismes que habiten els parcs metropolitans.

Entre les iniciatives de ciència ciutadana també destaca per ser un dels més sol·licitats el projecte “Coneguem les papallones metropolitanes”. Hi participaran més de 250 alumnes de 8 centres educatius, que realitzaran censos i contribuiran a la difusió de l’Observatori Metropolità de Papallones. En tots els projectes de ciència ciutadana, les dades recollides s’incorporen al Visor de fauna dels parcs metropolitans, una eina clau per a la gestió dels parcs i platges metropolitans.

D’altra banda, es duran a terme 16 projectes destinats a transmetre els valors socioambientals i patrimonials dels parcs i les platges, així com a fomentar la convivència. Aquests projectes inclouen activitats com guiatges ambientals, la creació d’itineraris divulgatius, l’elaboració de jocs per a la Jugatecambiental o accions de sensibilització sobre la tinença responsable de gossos.

Pel que fa a les platges, es desenvoluparan 14 projectes amb la participació de més de 500 alumnes. Les propostes aborden temàtiques diverses relacionades amb la millora i preservació d’aquests espais, com la recuperació de les dunes, l’estudi de microplàstics, el projecte Salvem les platges metropolitanes —centrat en la regressió del litoral i el canvi climàtic— i el programa de ciència ciutadana BioPlatgesMet, dedicat al seguiment i difusió de la biodiversitat dels ecosistemes litorals.