Bassa de laminació de la riera de Sant Llorenç
Es tracta d’una infraestructura per evitar inundacions amb una capacitat de 160.000 m3 situada al costat de la riera de Sant Llorenç per emmagatzemar les aigües que aquesta no pot assumir.
Municipio: Gavà
Capacitat: 160.000 m3
Localización: Gavà
Galería de imágenes
Què es?
La bassa de laminació de la riera de Sant Llorenç és una infraestructura hidràulica per a evitar inundacions, ubicada als termes municipals de Gavà, Viladecans i Sant Climent de Llobregat.
Què fa?
El col·lector que existia abans de la construcció de la bassa de laminació tenia una capacitat reduïda per absorbir el cabal de la riera de Sant Llorenç, limitació que provocava inundacions a la zona urbana.
Amb una capacitat de 160.000 m3, situada al costat de la riera de Sant Llorenç, la bassa de laminació està preparada per emmagatzemar les aigües pluvials que aquesta riera no pot assumir aigües avall de Can Tries, mentre discorre en el límit municipal entre Gavà i Viladecans.
La capacitat de la bassa està calculada per encabir aiguats excepcionals que es preveuen un cop cada 100 anys.
Funcionament
L'entrada d'aigua a la bassa de laminació des de la riera es fa mitjançant un sobreeixidor lateral situat immediatament aigües amunt del calaix de l’endegament de la riera de Sant Llorenç.
Els desguàs de la bassa de laminació es realitza des de l’estació de buidat, situat al costat de l’Avinguda Miguel de Cervantes Saavedra. El buidatge es produeix segons el nivell de l'aigua en la bassa:
- Per sobre de la cota 34, per gravetat, mitjançant una comporta a través del desguàs de mig fons de 2 m d’amplada x 2 m d’alçada.
- Per sota d'aquest nivell, mitjançant bombament.
Aquestes aigües s'aboquen al calaix (col·lector de by-pass) de l’endegament de la riera de Sant Llorenç.
Explotació
La bassa de laminació disposa d'instal·lacions de Telecontrol. Això en permet l'explotació a distància, des del Centre de Control Metropolità.
També té sensors per a mesurar cabals, nivells i altres paràmetres, així com a instruments d'auscultació.
En cas de pluges extraordinàries respecte del seu cabal, la bassa disposa de mesures d'alarma i control per a la seguretat davant d'aquestes.
Usos
La bassa de laminació es manté sense aigua habitualment, i es buida tan aviat com acaben les pluges. El vas de la bassa de laminació en general s’empra com a parc, ús compatible amb la funció hidràulica de laminació d'avingudes de la riera. La ciutadania fa servir el vas o gran superfície per a usos lúdics i recreatius: per a passeigs, per fer esport o per descansar i seure a les grades i gaudir d‘un entorn natural. La geometria construïda de la bassa ha tingut en compte aquesta circumstància.