El pressupost general de l’AMB per a l’any 2026 s’aprova per un import de 2.896 milions d’euros
| Tema: Acción de gobierno
Inclou el pressupost de l’AMB i de tots els seus organismes associats. El pressupost propi de l’AMB és d’aproximadament 1.427,6 M€, que suposa un creixement de l’1,48 % respecte de l’anterior
Es tracta del tercer pressupost públic de Catalunya, per darrere del de la Generalitat de Catalunya i el de l’Ajuntament de Barcelona
El pressupost posa l’accent en prioritats del mandat com les polítiques d’habitatge, el transport públic, la cohesió social i la lluita contra l’emergència climàtica, alhora que garanteix la prestació dels serveis metropolitans
L’AMB manté el pols inversor per al 2026, malgrat la reducció dels recursos propis per la modificació de l’Ordenança fiscal del tribut metropolità, i garanteix l’assoliment dels objectius definits en el Pla d’actuació metropolità (PAM) 2024-2027
El Consell Metropolità ha aprovat avui inicialment el pressupost general de l’AMB per al 2026, amb un import consolidat entorn als 2.896 milions d’euros. Els comptes s’han aprovat amb els vots a favor dels grups PSC-CP, Junts per Catalunya, En Comú Podem, ERC i Vivim Montcada i Reixac; el vot en contra de Vox i les abstencions de PP, Compromís i Acord per Torrelles i Junts per Tiana.
| Dades del pressupost |
|---|
|
Durant el Ple del Consell Metropolità, Antonio Balmón, vicepresident executiu de l’AMB, ha declarat que “avui no estem aprovant un simple document, estem aprovant una política compartida i assegurant que la portarem a terme. Aquest pressupost permet garantir els anys 2026 i 2027 pel que fa a la prestació d’uns serveis públics de qualitat”.
Juntament amb el pressupost propi de l’AMB s’aproven també els estats de previsió de despeses i ingressos de les empreses públiques, els organismes autònoms i les societats en les quals participa, íntegrament o majoritàriament. També s’annexen els projectes de pressupost dels consorcis i altres empreses mercantils adscrites a l’AMB com a documentació complementària informativa. La llista d’aquests ens es pot consultar al final d'aquesta plana.
Els objectius principals del pressupost coincideixen amb les línies estratègiques del mandat 2023-2027 i prioritzen les polítiques d’habitatge, la mobilitat sostenible, les estratègies de descarbonització, la cohesió social i la prestació dels serveis metropolitans com la gestió de l’aigua, els residus, la millora de l’espai públic i el sistema d’innovació comunitària.
Es tracta d’un pressupost que té en compte el context global d’emergència climàtica, la protecció dels col·lectius més vulnerables i el suport a les pimes i els autònoms.
En aquest exercici es continuarà executant el Pla estratègic de subvencions i inversions 2024-2028, que està dotat amb un pressupost de 423 M€, i que és el pla més important aprovat des de la creació de l’AMB. Aquest pla arriba als ajuntaments metropolitans a través de diferents programes.
La reducció d’ingressos prevista el 2026 a causa de la modificació de la regulació del tribut metropolità ha requerit un esforç de racionalització i contenció de la despesa corrent, tot garantint la prestació de serveis i el compliment dels compromisos lligats a les competències essencials. També cal destacar que l’aprovació en ferm d’un pressupost per a l’administració és conseqüència directa de l’ampli consens entre formacions polítiques amb què el Consell Metropolità ha comptat des dels seus inicis.
La prestació dels serveis metropolitans, pel que fa a la inversió, es materialitza a través de línies estratègiques com les actuacions de cohesió territorial, de millora urbana i social i de millora del paisatge natural i urbà, així com el suport a les polítiques socials municipals. En matèria d’habitatge, es continuen desplegant les actuacions de construcció d’habitatge assequible a través de l’IMPSOL, així com les actuacions per a la construcció d’habitatge de lloguer protegit mitjançant la societat mixta Habitatge Metròpolis Barcelona, juntament amb la rehabilitació energètica, d’accessibilitat i d’habitabilitat del parc existent, impulsada pel Consorci Metropolità de l’Habitatge.
Pren importància, també, el reforç de polítiques de mobilitat urbana sostenible, amb la continuació de la renovació de la flota de transport públic utilitzant energies de zero emissions o de baixes emissions i serveis com la bicicleta i la moto compartida.
El pressupost també busca mantenir la qualitat en altres serveis imprescindibles per al funcionament de la metròpolis: continuen les inversions en les infraestructures d’abastament d’aigua potable i l’estratègia clau de la regeneració d’aigua. Pel que fa a la prevenció i el tractament de residus, segueix el suport als municipis en la implantació de sistemes de recollida porta a porta i de contenidors intel·ligents, i s’està elaborant un redisseny del sistema d’instal·lacions per adaptar-les a l’augment que s’espera en la recollida selectiva. Destaca també l’aposta per la transició ecològica i energètica de l’AMB amb diferents inversions en equipaments municipals.
Altres aspectes importants són l’avanç en el full de ruta fixat en el Pla director urbanístic metropolità (PDUM), i l’acció internacional, projectes de cooperació i educació per la justícia global.
Ingressos de l’AMB per al 2026
Els ingressos de l’entitat estan definits en la llei de creació de l’AMB. En termes generals, les principals fonts de finançament són les aportacions municipals, el tribut metropolità, la taxa metropolitana de tractament de residus (TMTR) i la resta de les taxes i cànons, així com les transferències finalistes d’altres entitats per a l’execució o prestació d’actuacions i serveis públics.
Alguns projectes i actuacions també reben finançament de la Unió Europea, com és el cas del Pla de recuperació, transformació i resiliència (fons Next Generation).
Les principals fonts d’ingressos que incorpora el pressupost són:
| CONCEPTE | PRESSUPOST (MILERS D'EUROS) | % |
|---|---|---|
| Taxa metropolitana de tractament de residus | 171.528,84 | 12,02 % |
| Tribut metropolità | 93.780,53 | 6,57 % |
| Aportació ibi ajuntaments metropolitans anualitat 2026 | 72.606,89 | 5,09 % |
| Aportació ibi ajuntaments metropolitans exercicis anteriors | 128.864,67 | 9,03 % |
| Aportacions municipals sobre tributs de l'estat | 194.178,12 | 13,60 % |
| Cofinançament de plans i programes d'inversió | 26.999,61 | 1,89 % |
| Mobilitat, transport i sostenibilitat | 271.877,72 | 19,04 % |
| Gestió i prevenció de residus | 77.843,46 | 5,45 % |
| Cicle de l'aigua | 197.453,18 | 13,83 % |
| Acció climàtica i agenda estratègica metropolitana: instal·lacions solars fotovoltaiques | 3.143,07 | 0,22 % |
| Gestió de les rondes | 7.319,70 | 0,51 % |
| Competències delegades generalitat de catalunya | 29.827,88 | 2,09 % |
| Aportació estat finançament serveis específics amb | 4.300,00 | 0,30 % |
| Disposicions endeutament execució inversions | 104.364,74 | 7,31 % |
| Alienacions patrimoni metropolità | 7.044,95 | 0,49 % |
| Altres ingressos i subvencions | 36.439,54 | 2,55 % |
| Total pressupost d'ingressos | 1.427.572,91 | - |
En relació amb els ingressos cal destacar:
- Els ingressos del tribut metropolità (TM) ascendeixen a 93,78 M€, la qual cosa representa una disminució de recursos propis de 38,5 M€ respecte al 2025, per la modificació del tribut regulada en l’Ordenança fiscal.
- La dotació de la taxa metropolitana de tractament i disposició final de residus municipals de l’Àrea metropolitana de Barcelona (TMTR) es quantifica en 171,53 M€.
- Les aportacions municipals basades en diferents conceptes com l’IBI, la participació en tributs de l’Estat (PTE) i el cofinançament municipal dels plans d’inversió suposen un import aproximat de 422,6 M€.
- Els ingressos vinculats a la recollida selectiva, el triatge d’envasos i la valorització energètica i als preus per al tractament de residus es preveuen en un total de 54,96 M€.
- Les transferències corrents relacionades amb el Servei del Cicle de l’Aigua estan associades, entre d’altres, a sanejament, explotació de les plantes depuradores, gestió d’instal·lacions, regeneració d’aigua i reposició (com, per exemple, de l’interceptor de Castelldefels i el col·lector del Morrot), així com a programes de millora i cànons. Inclouen ingressos provinents de l’Agència Catalana de l’Aigua, de la Diputació de Barcelona i d’Aigües de Barcelona, i s’estimen en un total de 197 M€.
- Les aportacions per al finançament del transport regular de viatgers de gestió indirecta, en l’àmbit del sistema tarifari integrat gestionat per l’ATM, que inclouen les actuacions d’electrificació de les cotxeres dels autobusos, es preveuen en un total de 210 M€.
- Les dotacions finalistes de la Generalitat de Catalunya i dels ajuntaments per al finançament de les competències delegades assumides en el marc del transport i dels ajuts dels menjadors escolars sumen 29,8 M€.
Despeses de l’AMB per al 2026
Les línies pressupostàries més destacades, per competències i serveis, són les següents:
| CONCEPTE | PRESSUPOST (MILERS D'EUROS) | % |
|---|---|---|
| Despeses de personal i estructura | 97.878,64 | 6,86 % |
| Despeses financeres i retorn de deute | 22.072,88 | 1,55 % |
| Actuacions de gestió i inversió en el territori | 335.835,44 | 23,52 % |
| Pla de sostenibilitat ambiental | 25.416,73 | 1,78 % |
| Mobilitat, transport i sostenibilitat | 477.811,53 | 33,47 % |
| Gestió i prevenció de residus | 234.488,49 | 16,43 % |
| Cicle de l'aigua | 170.240,31 | 11,93 % |
| Acció climatica i agenda estratètica metropolitana | 13.048,40 | 0,91 % |
| Fons de contingència i altres imprevistos | 4.611,51 | 0,32 % |
| Competències delegades gc | 29.390,04 | 2,06 % |
| Desenvolupament social i econòmic | 3.197,38 | 0,22 % |
| Pla metropolità de suport a polítiques socials municipals | 7.500,00 | 0,53 % |
| Internacional i metròpolis digital | 2.332,46 | 0,16 % |
| Anàlisi de polítiques metropolitanes | 1.402,35 | 0,10 % |
| Aportació suport institucional | 2.346,75 | 0,16 % |
| Total pressupost de despeses | 1.427.572,91 | - |
A continuació es destaquen algunes de les principals línies de despesa:
Inversions en ajuntaments metropolitans, gestió de l’espai públic, sostenibilitat i barris: 287 M€
El Pla estratègic de subvencions i inversions 2024-2028 i els plans d’inversions d’exercicis anteriors, amb una dotació total de 236,4 M€, formen el gruix de les actuacions de l’AMB en l’espai públic. Amb aquests recursos es financen inversions en espais naturals, espais públics, infraestructures o equipaments que vertebrin la metròpolis i, alhora, que aportin valors d’ús a cadascun dels municipis metropolitans. També s’inclouen les dotacions per atendre l’execució dels plans d’inversions de mandats anteriors. El pla s’aplica a través de quatre programes:
- Programa d’actuacions de cohesió territorial (PACTE).
- Programa d’actuacions de millora urbana i social (PAMUS).
- Programa d’actuacions en paisatges naturals i urbans (PSG).
- Servei de projectes i assistència tècnica
També estan pressupostats 161 M€ per a l’execució de plans d’inversions de mandats anteriors. Per la seva banda, el Pla de sostenibilitat ambiental compta amb una dotació de 25,42 M€ per a aquest exercici.
Les despeses associades al manteniment de la infraestructura verda metropolitana, els espais verds urbans, el litoral metropolità i els espais naturals sumen un total de 25,8 M€. Aquestes tasques comprenen la gestió de tota la xarxa de parcs metropolitans, així com les platges (un dels espais amb més ús de tota la metròpolis) i els rius metropolitans. També inclouen la participació al Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola (l’espai verd més rellevant del territori metropolità), al del Parc de la Serralada de Marina, al del Parc Agrari del Baix Llobregat i al del Espais Naturals del Delta del Llobregat.
Polítiques d’habitatge: 150 M€
Es tracta d’un dels pilars estratègics del mandat 2023-2027, que posa l’accent en la construcció d’habitatge assequible, el lloguer social i la rehabilitació energètica i d’accessibilitat del parc existent, vehiculats a través de les previsions d’estats i despeses de:
- IMPSOL, amb 44,4 M€ per al finançament dels habitatges de titularitat pública destinats al lloguer assequible o social, i a promocions d’habitatge assequible de compra provinents de la subvenció del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible.
- Habitatge Metròpolis Barcelona (HMB), amb 85 M€: societat publicoprivada que té com a objectiu construir 4.500 habitatges de lloguer assequible al territori metropolità.
- El Consorci Metropolità de l’Habitatge (CMH), que impulsa actuacions de rehabilitació energètica a tot el parc existent d’habitatge metropolità, amb 20,8 M€.
Entre el 2019 i el 2025, l’AMB ha impulsat la promoció de prop de 5.000 habitatges socials, una mostra clara del seu compromís amb el dret a l’habitatge i la cohesió social. De cara al futur, fins a l’any 2030 l’AMB preveu incorporar al parc públic d’habitatge metropolità prop de 6.000 nous habitatges socials, tant de lloguer com de compra, a través dels diferents organismes i fórmules de què disposa. En total, doncs, l’Administració metropolitana haurà impulsat uns 11.000 habitatges públics en aproximadament una dècada.
Cicle de l’aigua, gestió de residus i lluita contra l’emergència climàtica (418 M€)
Pel que fa a les polítiques del cicle de l’aigua, tot i la fi de l’episodi de sequera dels últims anys, l’AMB segueix desenvolupant projectes per a la regeneració d’aigua. Juntament amb l’abastament d’aigua potable en baixa i el sanejament d’aigües residuals, en aquest servei s’estima un pressupost de 170 M€.
El pressupost destinat a la prevenció i gestió de residus, en l’entorn de l’Acord metropolità pel residu zero, és de 234,5 M€. Aquests recursos financen el tractament, en plantes especialitzades (quatre ecoparcs, tres plantes de triatge d’envasos, dues plantes de compostatge, 123 deixalleries fixes i mòbils i altres instal·lacions especialitzades) d’aproximadament 1,5 milions de tones de residus anualment. El pressupost també inclou la dotació per ampliar la capacitat de digestió de fracció orgànica a l’Ecoparc 2, finançada en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència de la Unió Europea.
Les polítiques de lluita contra l’emergència climàtica prenen forma amb l’impuls d’energies renovables per avançar cap a nous models energètics més nets i sostenibles. La inversió en instal·lacions fotovoltaiques de l’any 2026, amb recursos propis, aportacions municipals i fons Next Generation, ascendeix a 13 M€.
Transport públic i polítiques de mobilitat sostenible (477,8 M€)
El pressupost de l’AMB pel que fa a la mobilitat s’estructura en diverses parts. Per una banda, l’AMB forma part, juntament amb la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, de l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), i com a tal, hi fa una aportació econòmica, que el 2026 es preveu de 203,3 M€.
Un altre dels grans blocs és l’assignació de recursos per als serveis de gestió indirecta de transport públic, que comprenen totes les línies de transport gestionades per l’AMB a través de concessions a diversos operadors. Amb aquests recursos, l’AMB planifica, organitza i gestiona les línies de Bus Metropolità i de bus nocturn (Nitbus). El pressupost per a aquest concepte és de 211,7 M€.
També reserva una part del pressupost (43 M€) al transport de persones amb mobilitat reduïda severa i els factors relacionats amb les polítiques de tarifació social en l’àmbit de la mobilitat. Gràcies a aquestes polítiques de tarifació social, les persones grans o amb discapacitat i amb recursos econòmics escassos poden disposar de títols gratuïts o reduïts.
Finalment, pel que fa a la mobilitat i la sostenibilitat, les actuacions tenen com a objectiu comú la millora de la qualitat de l’aire a la metròpolis, amb diferents serveis i línies d’actuació, i amb un pressupost de 19,7 M€ que recull, entre d’altres: el desplegament de la xarxa d’electrolineres (punts de recàrrega per a vehicles elèctrics), l’electrificació de les cotxeres dels autobusos, el nou servei de motos compartides, l’AMBici (el servei de bicicleta elèctrica compartida al territori metropolità) i el Bicibox (el sistema d’aparcaments segurs per a bicicletes i vehicles de mobilitat personal).
Polítiques socials i econòmiques
- Pel que fa al desenvolupament social i econòmic, els esforços de l’AMB han de generar nova activitat econòmica a la metròpolis, facilitar l’establiment d’empreses i negocis als municipis metropolitans i promoure la innovació tecnològica a través de l’Agència de Desenvolupament Econòmic. Del total dels recursos dedicats a aquests temes, 7,5 M€ són per al suport a les polítiques socials municipals, orientades a crear ocupació i a donar suport a les polítiques socials municipals.
- També es gestionen les competències delegades en matèria d’ajuts individuals per a desplaçaments i menjadors escolars (beques menjador), amb una dotació de 29,4 M€.
Polítiques urbanístiques i espais naturals
- En polítiques urbanístiques es preveu una dotació total de 5,57 M€, amb l’objectiu principal de continuar el pla de treball fixat pel Pla director urbanístic metropolità, així com la redacció de planejament urbanístic de diferents sectors.
Relacions internacionals i metròpolis digital
En matèria d’acció internacional i metròpolis digital, amb un pressupost de 2,3 M€, s’impulsen les xarxes metropolitanes a escala europea i mundial, com Metropolis, MedCities o l’EMA (European Metropolitan Authorities), amb l’objectiu de potenciar la projecció exterior de l’AMB. Pel que fa a cooperació internacional, l’AMB manté l’objectiu de destinar el 0,7 % dels recursos propis als fons de cooperació internacional, tal com recomana l’ONU. En el nou mandat s’ha iniciat una nova línia de treball centrada en el posicionament i les respostes de la metròpolis a les oportunitats i reptes de la digitalització.
Despeses d’administració i funcionament de l’AMB
La dotació prevista el 2026 per a les despeses de personal, d’estructura, financeres i de retorn de l’endeutament suposa un 8,4 % del total.
Juntament amb el pressupost propi de l’AMB, per a cada exercici s’aproven també els estats de previsió de despeses i ingressos de les empreses públiques, organismes autònoms i societats en les quals participa, íntegrament o majoritàriament, i s’annexen com a documentació complementària informativa els projectes de pressupost dels consorcis i empreses mercantils adscrites a l’AMB:
- Institut Metropolità del Taxi (IMET).
- Institut Metropolità de Promoció de Sòl i Gestió Patrimonial (IMPSOL).
- Transports de Barcelona, SA.
- Ferrocarril Metropolità de Barcelona, SA.
- Projectes i Serveis de Mobilitat, SA.
- TMB, SL.
- AMB Informació i Serveis, SA.
- Consorci Institut Metròpoli.
- Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola.
- Habitatge Metròpolis Barcelona, SA.
- Consorci per a la construcció i explotació de la quarta planta TIRM – AMB (Ecoparc 4).
- Consorci Metropolità de l’Habitatge.
Enlaces relacionados
Dónde