El "Compartim un futur" consolida la seva oferta educativa amb 60.000 participants durant la temporada 2024-2025
| Tema: Educación ambiental
El programa metropolità d’educació ambiental de l’AMB referma el seu paper clau en la sensibilització ciutadana i amplia l’abast a tots els municipis metropolitans
Les propostes dirigides a la formació reglada han estat majoria en els darrers mesos: 464 centres educatius del territori s’han inscrit per participar en alguna de les activitats
De cara a la propera temporada s’estrenaran noves activitats i es posarà el focus en grups de població com la gent gran o les famílies que participen en esdeveniments municipals
El programa Compartim un Futur, eix central de les polítiques d’educació ambiental de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), ha finalitzat el curs 2024-2025 amb nous rècords de participació i una oferta d’activitats en renovació constant.
Durant l’última temporada, aproximadament 60.000 persones, provinents de tots els municipis metropolitans, han participat en el gran ventall d’activitats d’educació ambiental per a públic escolar i familiar.
Durant la temporada 2024-2025, les activitats dirigides a la formació reglada han suposat un 87 % del total. En aquesta modalitat, 464 centres educatius del territori s’han inscrit per participar en alguna de les activitats, mentre que el 13 % restant correspon a la participació de la ciutadania i d’altres opcions de formació no reglada.
En total, s’han fet 3.066 activitats, que inclouen el catàleg sencer del Compartim un Futur, amb més de 70 propostes diferents. Entre els diferents tipus d’activitats, les que s’han dut a terme amb més freqüència són les activitats a l’aula o en equipaments locals (40 % del total), seguides de les visites guiades a instal·lacions (19 %) i les sortides a l’entorn (18 %). Alguns dels exemples més destacables d’aquesta edició són:
• Agents de l’aire net!, per entendre la contaminació atmosfèrica i promoure un canvi d’hàbits.
• Refugia’t al parc, per descobrir els espais verds metropolitans com a refugis climàtics i de biodiversitat.
• Visites a depuradores i plantes de tractament de residus, que mostren la gestió real de l’aigua i dels residus i que són activitats exclusives d’aquest programa.
També cal destacar els projectes d’aprenentatge servei (APS), en què els alumnes aprenen diferents temes relacionats amb el medi ambient alhora que fan un servei ambiental a la comunitat, de manera que esdevenen agents actius del canvi al seu municipi. Aquest tipus d’iniciativa ha comptat amb 1.509 participants, repartits en 62 projectes.

Pel que fa al perfil dels participants, destaca la presència majoritària d’alumnes de primària (34 %) i de secundària (30,7 %), mentre que la resta d’activitats han involucrat infants, adults i famílies.
La valoració mitjana global del programa ha estat de 9 sobre 10, fet que consolida el Compartim un Futur com una eina de referència en educació ambiental i transformació social a escala metropolitana.
Novetats i línies de treball per a la temporada 2025-2026
De cara al nou curs, el programa seguirà desplegant les accions previstes al Programa metropolità d’educació per a la sostenibilitat amb horitzó 2030 (PMES 2030), amb cinc grans objectius estratègics:
- Actualitzar continguts i temes per adaptar-los al nou context social, econòmic i ambiental, incorporant-hi conceptes com la justícia climàtica, la transició energètica i l’economia circular.
- Potenciar metodologies vivencials i transformadores, en què els participants siguin protagonistes actius.
- Garantir la inclusió i la diversitat, amb una mirada de gènere i intercultural.
- Enfortir les aliances entre els agents educatius, socials i institucionals del territori metropolità.
- Promoure la cultura de la sostenibilitat d’acord amb l’article 14.E.a de la Llei 31/2010 de l’AMB.
Entre les novetats, pel que fa a activitats i actuacions, destaca la renovació d’una activitat a l’antic abocador del Garraf centrada en la restauració i el seguiment ambiental, i l’ampliació dels projectes d’APS a nous àmbits temàtics i nivells educatius.
També prenen protagonisme les propostes específiques per a la gent gran, amb l’edició d’un catàleg específic amb propostes accessibles disponibles en casals i centres cívics, i les Tardes del Compartim, orientades també a aquest col·lectiu.
Altres públics en què el programa vol centrar-se, amb vocació de servei i de cara a reforçar els coneixements dels participants, són els usuaris d’esplais i entitats juvenils (amb l’edició del Catàleg de lleure educatiu), alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), públic familiar que visita parcs o platges metropolitans i gent que participa en esdeveniments municipals com fires o festes majors.
Amb aquestes mesures, el Compartim un Futur reafirma el seu compromís amb la formació, la inclusió i la transformació ambiental del territori metropolità, i contribueix a l’objectiu comú d’una metròpolis més sostenible, justa i resilient.
Els orígens del programa Compartim un Futur es remunten a les primeres activitats de sensibilització a les platges metropolitanes i, posteriorment, a les propostes educatives per conèixer la gestió de l’aigua i els residus. Amb la creació de l’AMB i l’aprovació, el 2014, del primer Programa metropolità d’educació per a la sostenibilitat (PMES), es va produir un punt d’inflexió. El programa va estendre el seu abast a tota mena de públics —escoles, entitats i ciutadania— i va incorporar nous temes com el canvi climàtic, la transició energètica, la mobilitat sostenible i la biodiversitat.
El PMES 2030, aprovat el juny del 2023, marca una nova etapa. S’emmarca en la transició ecològica amb criteris de justícia i equitat i té com a objectiu integrar la cultura de la sostenibilitat en tots els àmbits de les polítiques metropolitanes.