Convocatòria per al procediment de concurrència no competitiva per a la selecció de les entitats col·laboradores en la concessió dels ajuts en espècie de cessió temporal de bicicletes a les empreses i als empresaris o professionals de l’àmbit metropolità

Tornar

Selecció de les entitats col·laboradores

Estat:
En termini
Tema:
Mobilitat
Subtema:
Subvencions a la bicicleta elèctrica
Sub-Subtema:
Biciempresa
Responsable AMB:
Direcció de Serveis de Mobilitat Sostenible

Model de sol·licitud (Annex 1)$languageUtil.get($locale, $tipus_form_ext)

Descarregar

Conveni col·laboració (Annex 2)$languageUtil.get($locale, $tipus_form_ext)

Descarregar

Declaració responsable 1$languageUtil.get($locale, $tipus_form_ext)

Descarregar

Declaració responsable 2$languageUtil.get($locale, $tipus_form_ext)

Descarregar

Descripció

Convocatòria 2025 per al procediment de selecció de les entitats col·laboradores per al programa Biciempresa.

Aquests ajuts tenen per objectiu facilitar el canvi, en els desplaçaments quotidians, del vehicle privat a la bicicleta o a la bicicleta i el transport públic (desplaçaments intermodals). Així, es preveu posar a disposició del personal de les empreses i dels empresaris o professionals sol·licitants, a través de fins a cinc (5) entitats col·laboradores que se seleccionin, un determinat nombre de bicicletes (elèctriques i mecàniques), plegables o de passeig, durant un període de temps màxim de sis (6) mesos, perquè comprenguin, de manera experimental, que els desplaçaments a la feina en bicicleta són possibles, còmodes, segurs i favorables econòmicament.
 

Objecte de la col·laboració

L’objecte de la col·laboració és el suport en la gestió dels ajuts, així com el lliurament dels ajuts als beneficiaris. D’acord amb la base 9 de les Bases reguladores de l’ajut en espècie de cessió temporal de bicicletes a les empreses i als empresaris o professionals de l’àmbit metropolità, les entitats col·laboradores han d’exercir les funcions següents: 

  • Especificar, a l’inici de cada convocatòria, el nombre de bicicletes que oferiran i el tipus de bicicleta (elèctrica plegable, elèctrica de passeig, mecànica de passeig o mecànica plegable o elèctrica familiar tipus long tail).
  • Complir amb les obligacions que estableix la Llei 38/2008, del 17 de novembre, general de subvencions, per obtenir la condició d’entitat col·laboradora.
  • Nomenar una persona perquè actuï en tot moment com a interlocutor amb l’AMB.
  • Atendre les empreses i els empresaris o professionals que s’interessin per aquest ajut, informar-los del funcionament d’aquest ajut en espècie i de les condicions de l’ajut, i resoldre els possibles dubtes sobre el seu ús.
  • Col·laborar en la difusió de la convocatòria de l’ajut en espècie de cessió temporal de bicicletes a les empreses i els empresaris o professionals en els mitjans que indiqui l’AMB.
  • Fer el lliurament de les bicicletes subvencionades als beneficiaris al lloc que estableixi l’AMB, en perfectes condicions de funcionament, segons la base 7 de les Bases reguladores, i lliures de tot tipus de gravàmens, impostos, càrrecs o dèbits pendents de liquidació.
  • Justificar l’entrega de les bicicletes davant l’òrgan atorgant de l’ajut mitjançant la compleció de la documentació que es detalla en l’annex 6 de les Bases reguladores, que s’ha de lliurar en un termini de dues (2) setmanes a comptar de l’entrega de les bicicletes. 
  • Facilitar cadenats que garanteixin la seguretat de la bicicleta.
  • Quan la cessió sigui de bicicletes elèctriques, l’entitat col·laboradora ha de lliurar tots els cables i aparells elèctrics que calguin per connectar còmodament la bateria a casa o a la feina en un endoll convencional.
  • Disposar d’un taller de reparació de bicicletes i un servei de postvenda ubicat en algun dels municipis que formen l’àmbit territorial de l’AMB.
  • Organitzar sessions de formació als beneficiaris de l’ajut en espècie i aportar-los informació sobre aspectes bàsics per a un bon ús de la bicicleta, seguretat viària i regulació de la circulació en bicicleta, així com sobre les possibilitats d’aparcament segur i de connexió amb el transport públic.
  • Facilitar les dades d’ús de les bicicletes, les incidències, les recomanacions de millora, així com altra informació que consideri d’interès per a l’AMB, mitjançant l’emissió d’un informe semestral a l’AMB, sense incloure-hi dades personals.
  • Oferir la possibilitat d’adquirir la bicicleta utilitzada a un preu inferior de mercat, segons el que defineix la base 22 de les Bases reguladores.
  • En cas que l’usuari de la bicicleta faci ús de l’opció de compra, posar a disposició de l’adquirent la bicicleta en un termini màxim de trenta (30) dies naturals des de la data de finalització de la cessió (sempre que s’hagi fet efectiu el pagament de l’import de la bicicleta).
  • Informar l’AMB del nombre d’usuaris que han fet ús de l’opció de compra del total dels participants.
  • Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que respecte de la gestió dels fons esmentats pugui efectuar l’AMB, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguin fer els òrgans de control competents nacionals, aportant tota la informació que se li requereixi en l’exercici de les actuacions anteriors.
  • Complir qualsevol altra obligació que imposi la normativa que els sigui aplicable.

Les condicions i les obligacions que assumeixin les entitats col·laboradores es plasmen en un conveni de col·laboració que han de subscriure l’Àrea Metropolitana de Barcelona i cadascuna de les entitats que resulti seleccionada, segons el model de conveni que figura com a annex 2 en aquesta convocatòria.

Les entitats col·laboradores actuen en nom de l’òrgan concedent exclusivament per a l’exercici de les tasques anteriors, sota la supervisió i el control de l’òrgan concedent de l’AMB.

Quantia total màxima i compensació econòmica

La quantia total màxima dels ajuts concedits en el marc d’aquesta convocatòria no pot superar la quantitat de DOS-CENTS MIL EUROS (200.000,00 €), desglossada de la manera següent:

  • CINQUANTA MIL EUROS (50.000,00 €) amb càrrec a l’aplicació pressupostària T6010 44200 20400 del pressupost de l’AMB per al 2025. 
  • CINQUANTA MIL EUROS (50.000,00 €) amb càrrec a l’aplicació pressupostària T6010 44200 20400, o la que correspongui, del pressupost de l’AMB per al 2026. 
  • CINQUANTA MIL EUROS (50.000,00 €) amb càrrec a l’aplicació pressupostària T6010 44200 20400, o la que correspongui, del pressupost de l’AMB per al 2027. 
  • CINQUANTA MIL EUROS (50.000,00 €) amb càrrec a l’aplicació pressupostària T6010 44200 20400, o la que correspongui, del pressupost de l’AMB per al 2028. 

L’aprovació de la despesa d’exercicis futurs resta sotmesa a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per finançar les obligacions derivades d’aquesta convocatòria. 

Les entitats col·laboradores percebran un import mensual en concepte de compensació econòmica per les bicicletes efectivament cedides als beneficiaris dels ajuts. 

El lliurament de la compensació es produeix mitjançant pagaments mensuals, després de l’atorgament dels ajuts, la recepció de les corresponents actes de cessió temporal de bicicletes i la presentació de la factura per part de les entitats col·laboradores. 

L’import mensual per cada tipologia de bicicleta s’establirà a les corresponents convocatòries per a la concessió de subvencions en espècie de cessió temporal de bicicletes. Tanmateix, aquest import estarà sempre comprès en la forquilla de preus següent:

 

Tipus de bicicleta Cost cessió mínim / mes (IVA inclòs) Cost cessió màxim / mes (IVA inclòs)
Elèctrica plegable 50 € 100 €
Elèctrica de passeig 50 € 100 €
Elèctrica familiar tipus long tail 100 € 200 €
Mecànica plegable 25 € 50 €
Mecànica de passeig 25 € 50 €
Característiques tècniques de les bicicletes objecte de cessió

Les bicicletes que les entitats col·laboradores posen a disposició de les empreses i dels empresaris o els professionals de l’àmbit territorial de l’AMB han de ser aptes tant per a desplaçaments en missió (serveis o gestions que formen part de l’activitat professional) com per a desplaçaments in itinere (entre la residència i el centre de treball) de qualsevol empresa i empresari o professional de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Són, principalment, bicicletes elèctriques, amb assistència a la pedalada, d’ús urbà i amb característiques que donin compliment al Reial decret 339/2014, de 9 de maig, pel qual s’estableixen els requisits per a la comercialització i posada en servei de les bicicletes i altres cicles i de les seves parts i peces, i pel qual es modifica el Reglament general de vehicles, aprovat pel Reial decret 2822/1998, del 23 de desembre, o a la normativa que sigui vigent en cada moment, i a l’UNE-EN 15194:2009. No obstant això, s’ha de preveure que les bicicletes que l’AMB cedeix siguin mecàniques o elèctriques, plegables o no.

D’acord amb les dues darreres convocatòries d’aquests ajuts, el repartiment de bicicletes segons el tipus ha estat de:

 

Tipus de bicicleta Percentatge
Elèctrica plegable 70 %
Elèctrica de passeig 24 %
Mecànica plegable 6 %
Mecànica de passeig 0 %

 

Les característiques mínimes de les bicicletes són:

  • Mida estàndard per a un adult.
  • Canvi de set velocitats o similar.
  • Manillar i selló ajustables.
  • Llums anterior i posterior i catadiòptrics.
  • Timbre.
  • Parafangs.

Les característiques que s’han d’afegir en el cas de les bicicletes elèctriques són:

  • Motor de 250 W, com a màxim.
  • Indicador de càrrega de la bateria.
  • Indicador de velocitat i quilòmetres recorreguts.
  • Autonomia superior a 50 km.
  • Bateria de liti extraïble.
  • Massa màxima de 25 kg.

Les bases reguladores incorporen la possibilitat de sol·licitar una bicicleta elèctrica familiar (tipus long tail) que facilita el transport de fins a dos infants a la mateixa bicicleta. Les característiques que cal afegir en el cas d’aquestes bicicletes, a més dels requeriments anteriors, són:

  • Graella davantera.
  • Portaequipatges o barra de subjecció que permeti transportar fins a 2 infants.
  • Reposapeus. 

No obstant això, especialment en el cas de les bicicletes plegables, les anteriors característiques mínimes de la bicicleta poden substituir-se per altres d’equivalents o similars.

Totes les bicicletes han de tenir una garantia mínima de tres (3) anys.

Totes les bicicletes han de disposar d’un servei de manteniment preventiu amb una periodicitat mínima semestral, així com un manteniment correctiu, amb un temps màxim de resolució de 48 hores dins de l’àrea metropolitana de Barcelona. Les bicicletes també han de disposar d’una pòlissa d’assegurança que disposi de cobertura de responsabilitat civil, amb una modalitat que inclogui els danys al propi vehicle, els danys al conductor i als possibles passatgers i els danys a tercers. En el cas que l’assegurança disposi de franquícia, aquesta mai podrà superar el 30% del valor del vehicle.

A qui va dirigit

La selecció de fins a un màxim de cinc (5) entitats col·laboradores, en compliment del que estableix l’article 16 de la Llei 38/2003, del 17 de novembre, general de subvencions, s’efectua seguint els principis de publicitat, igualtat i no-discriminació.

Poden participar en el procediment de selecció de les entitats col·laboradores les persones jurídiques degudament constituïdes que compleixin els criteris objectius següents: 

  • Que tinguin per objecte social la venda o el lloguer de bicicletes.
  • Que disposin de domicili social a qualsevol dels 36 municipis que formen l’àmbit territorial de l’AMB que preveu l’article 2 de la Llei 31/2010, del 3 d’agost, de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
  • Que hagin prestat serveis de lloguer de bicicletes de llarga durada (superiors a 30 dies) durant els darrers cinc (5) anys.
  • Que disposin d’un taller de reparació de bicicletes i un servei de postvenda ubicat en algun dels 36 municipis que formen l’àmbit territorial de l’AMB.

La concurrència de qualsevol de les circumstàncies de l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, serà suficient per quedar exclosa del procediment de selecció.

Terminis

La durada de la col·laboració s’estén des del moment de la signatura del conveni corresponent, segons el model que es recull en l’annex 2 d’aquesta convocatòria, i té una durada de quatre (4) anys.

Les sol·licituds es poden presentar a partir del dia següent en què es publiqui al BOPB l’anunci de la convocatòria. Quan es disposi de cinc (5) entitats col·laboradores que compleixin els requisits de les bases reguladores i d’aquesta convocatòria es tancarà el termini de presentació de sol·licituds per participar en aquest procés.

Requisits

Les obligacions generals de les entitats col·laboradores són:

  1. Complir i mantenir els requisits pels quals se’ls ha atorgat l’habilitació com a entitat col·laboradora, i informar l’AMB de qualsevol canvi en aquests requisits.
  2. Complir adequadament les funcions per a les quals se’ls ha atorgat l’habilitació i garantir la confidencialitat de la informació que obtinguin en l’exercici d’aquestes funcions.
  3. No subcontractar actuacions vinculades a l’exercici de les funcions per a les quals de’ls ha atorgat l’habilitació.
  4. Especificar, a l’inici de cada convocatòria, el nombre de bicicletes que ofereixen i el tipus de bicicleta (elèctrica plegable, elèctrica de passeig, mecànica de passeig o mecànica plegable o familiar elèctrica tipus long tail).
  5. Complir amb les obligacions que s’estableixen a la Llei 38/2008, del 17 de novembre, general de subvencions, per obtenir la condició d’entitat col·laboradora.
  6. Nomenar una persona perquè actuï en tot moment com a interlocutor amb l’AMB.
  7. Atendre les empreses i els empresaris o professionals que s’interessin per aquest ajut, informar-los del funcionament d’aquest ajut en espècie i de les condicions de l’ajut, i resoldre els possibles dubtes sobre el seu ús.
  8. Fer el lliurament de les bicicletes subvencionades als beneficiaris al lloc que estableixi l’AMB en perfectes condicions de funcionament, segons el que marca el punt 7 de les bases reguladores, i lliures de tot tipus de gravàmens, impostos, càrrecs o dèbits pendents de liquidació, en un termini de deu (10) dies hàbils a comptar des de la signatura de l’acta de cessió.
  9. Justificar l’entrega de les bicicletes davant l’òrgan atorgant de l’ajut mitjançant la compleció de la documentació que es detalla en l’annex 6 de les Bases reguladores, que s’ha de ser lliurada en un termini de dues (2) setmanes a comptar de l’entrega de les bicicletes.
  10. Facilitar cadenats que garanteixin la seguretat de la bicicleta.
  11. Quan la cessió sigui de bicicletes elèctriques, l’entitat col·laboradora ha de lliurar tots els cables i aparells elèctrics que calguin per connectar còmodament la bateria a casa o a la feina en un endoll convencional.
  12. Disposar d’un taller de reparació de bicicletes i un servei de postvenda ubicat en algun dels municipis que formen l’àmbit territorial de l’AMB.
  13. Organitzar sessions de formació als beneficiaris de l’ajut en espècie i aportar-los informació sobre aspectes bàsics per a un bon ús de la bicicleta, seguretat viària i regulació de la circulació en bicicleta, així com sobre les possibilitats d’aparcament segur i de connexió amb el transport públic.
  14. Facilitar les dades d’ús de les bicicletes, les incidències, les recomanacions de millora, així com altra informació que consideri d’interès per a l’AMB, mitjançant l’emissió d’un informe a l’AMB, sense incloure-hi dades personals.
  15. Oferir la possibilitat d’adquirir la bicicleta utilitzada a un preu inferior de mercat, segons el que defineix el punt 22 de les Bases reguladores, i informar-ne.
  16. En cas que l’usuari de la bicicleta faci ús de l’opció de compra, posar a disposició de l’adquirent la bicicleta en un termini màxim de trenta (30) dies naturals des de la data de finalització de la cessió (sempre que s’hagi fet efectiu el pagament de l’import de la bicicleta).
  17. Informar l’AMB del nombre d’usuaris que han fet ús de l’opció de compra del total dels participants.
  18. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que respecte de la gestió dels fons esmentats pugui efectuar l’AMB, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguin fer els òrgans de control competents nacionals, aportant tota la informació que se li requereixi en l’exercici de les actuacions anteriors.
  19. Complir qualsevol altra obligació que imposi la normativa que els sigui aplicable.

Les entitats col·laboradores han de donar compliment a les obligacions següents en els terminis que es detallen a continuació:

  • La justificació de l’entrega de les bicicletes es fa mitjançant la presentació del document que figura com a annex 6 en les Bases reguladores i en el termini màxim de dues (2) setmanes a comptar de l’entrega de les bicicletes.
  • Per al lliurament de les dades recollides en l’apartat 14 d’aquesta base s’ha de facilitar un informe semestral que caldrà emetre en el termini màxim de dues (2) setmanes a comptar des de la data de finalització de la cessió. 

En cas que l’usuari de la bicicleta faci ús de l’opció de compra, l’entitat col·laboradora ha de lliurar la bicicleta en un termini màxim de trenta (30) dies naturals des de la data de finalització de la cessió (sempre que s’hagi fet efectiu el pagament de l’import de la bicicleta). El preu d’adquisició de les bicicletes figura en l’annex 1 «Model de sol·licitud d’adhesió com a entitat col·laboradora de l’AMB» d’aquesta convocatòria, i mai no pot ser superior al preu de mercat.

Publicació

La resolució definitiva per la qual se seleccionen fins a un màxim de cinc (5) entitats col·laboradores es publicarà al BOPB, i es podrà consultar al web de Biciempresa

A l’apartat web de l’AMB dedicat a aquesta acció de promoció de la bicicleta, es pot consultar la llista actualitzada de les entitats col·laboradores, així com el nombre i el tipus de bicicletes que cada entitat col·laboradora posa a disposició del programa.
 

Formalització del conveni

En el termini màxim de trenta (30) dies hàbils des de la publicació de la resolució per la qual se seleccionen les entitats col·laboradores, s’ha de formalitzar el conveni de col·laboració entre cadascuna de les entitats seleccionades i l’Àrea Metropolitana de Barcelona. 

Avisos

Contra la present convocatòria, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar, potestativament, un recurs de reposició o, directament, un recurs contenciós administratiu davant els jutjats contenciosos administratius, de conformitat amb el que estableix l’article 123 de la Llei 39/2015, de l’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Puja