Alimentació sostenible 2025-2027
Presentació del pla d'acció

Descripció
Aquesta jornada servirà per presentar el Pla d'acció per a l'alimentació sostenible 2025-2027 i compartir experiències destacades de polítiques alimentàries d'abast metropolità, com la caracterització dels entorns alimentaris metropolitans o algunes iniciatives locals d'impuls de l'alimentació sostenible.
El nou pla
Les ciutats juguen un paper clau en la transformació dels sistemes alimentaris. Com a principals centres de consum i distribució d’aliments, els entorns urbans tenen la capacitat d’influir en la manera com es produeixen i es consumeixen els aliments. En aquest context, les polítiques alimentàries urbanes esdevenen eines essencials i estratègiques per modular els sistemes alimentaris i garantir la cohesió social, la competitivitat econòmica i la sostenibilitat ambiental.
L’AMB, conscient d’aquesta necessitat, ja va impulsar en el mandat anterior el Pla d’acció per a l’alimentació sostenible 2020-2023, que va representar un pas important per a la coordinació de les polítiques alimentàries a escala metropolitana. Aquest nou pla 2025-2027 neix amb la voluntat de reforçar aquesta integració per consolidar la governança del sistema alimentari metropolità, promoure l’accés universal a una alimentació saludable i integrar l’alimentació en la planificació territorial i econòmica.
Programa
09.00 h Acreditacions.
09.30 h Benvinguda.
- Raquel Gil, consellera delegada d’Anàlisi de Polítiques Metropolitanes (AMB).
09.40 h Presentació del Pla d’acció per a l’alimentació sostenible 2025-2027:
- José Luis Haro, director dels Serveis d’Anàlisi de Polítiques Metropolitanes (AMB).
- Anna Moreso, tècnica de la Direcció de Serveis d’Anàlisi de Polítiques Metropolitanes (AMB).
10.00 h Exemples de polítiques alimentàries d’abast metropolità:
Presentació del projecte Caracterització dels entorns alimentaris metropolitans:
- Víctor Ténez - Cap del Servei d’Estratègia Metropolitana i Resiliència (AMB).
- Laura Calvet - Investigadora de l’Àrea de Sostenibilitat (Institut Metròpoli).
Pla d’acció d’aprofitament alimentari metropolità: diagnosi i passos següents:
- Berta Vidal i Adrià Burniol - Tècnics de l’Àrea de Coneixement i Recerca (Fundació Espigoladors).
Projectes europeus: solucions innovadores amb incidència en el sistema alimentari:
- LIFE Infusion: obtenció de fertilitzants i aigua regenerada a partir d’efluents líquids procedents del tractament de la matèria orgànica dels residus municipals: Glòria Sánchez, cap de la Secció de Qualitat i Processos (AMB).
- i-ReWater: gestió sostenible dels recursos hídrics en l’agricultura de regadiu dins de l’espai SUDOE: Maria Huerta, tècnica del Servei de Sanejament i Regeneració (AMB).
11.00 h Taula rodona. Experiències municipals amb impuls metropolità:
- Sara Angrill, coordinadora de la Secció de Desenvolupament Sostenible i Sectors Emergents de l’Agència de Desenvolupament Econòmic (AMB).
Barberà del Vallès: Cuina per a col·lectius i escola taller de formació ocupacional:
- Daniel González, primer tinent d’Alcaldia (Ajuntament de Barberà del Vallès)
Viladecans: Projecte AgroDeltaLab:
- Carles Ferreiro, director de l’Àrea d’Ocupació i Empresa (Ajuntament de Viladecans)
Sant Boi de Llobregat: Agricultura de proximitat i alimentació saludable:
- Rosa Cifuentes, directora de l’Àrea de Ciutat Sostenible, Saludable i Resilient (Ajuntament de Sant Boi de Llobregat).
11.15 h Cloenda:
- Martín Gullón, director de l’Àrea del Cicle de l’Aigua i Anàlisi de Polítiques Metropolitanes (AMB).
11.30 h Refrigeri.
