Accessos directes:

Neix l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic: un instrument per competir al món

Tornar

| Tema: Desenvolupament econòmic

Xavier Casas agafa el timó com a Director de la nova agència, que té un pressupost anual de 2 milions d'euros. Jaume Collboni, vicepresident de Desenvolupament Econòmic i Social de l'AMB: "aquesta Agència ens permetrà impulsar projectes d'internacionalització i captació d'inversions, treballar per a la millora del capital humà o seguir treballant en el pla de reindustrialització, tot influint positivament en el mercat de treball". Collboni ha fet una defensa del futur metropolità i ha apostat per continuar avançant cap a "un veritable govern metropolità que doni resposta a les necessitats de la Barcelona real" en diferents àmbits, com l'econòmic i el cultural, i ha posat sobre la taula la possibilitat d'ampliar l'àrea metropolitana fins al Vallès.

Jaume Collboni ha anunciat la creació de l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic en el marc dels Dinars Cambra que s'ha celebrat avui a la Llotja de Mar. Amb la ponència "Metròpolis Barcelona. El salt endavant que necessita la ciutat", ha defensat el nou instrument de promoció com un element clau per competir a escala internacional: "Si volem jugar a escala global no en tenim prou amb la ciutat de Barcelona. Volem una marca de Barcelona que no sigui només propietat o liderada per la capital, sinó la marca de tot l'ecosistema metropolità. Barcelona és la seva ciutat, la capital de Catalunya, metròpolis i ciutat  global, referència europea, mediterrània i una de les grans capitals globals del món. I hem de ser capaços de trobar una dinàmica virtuosa d'aquestes identitats i realitats múltiples. Al servei de tothom i per a tothom." En aquest sentit, ha afegit que en el marc de les ciutats i les seves àrees metropolitanes és on es disputa "la batalla" internacional en els àmbits econòmic i social.

L'Agència permet complir dos objectius. En primer lloc, tenir una estratègia compartida de tots els municipis metropolitans en termes econòmics, i, en segon lloc, disposar d'un instrument com tenen la resta de grans ciutats europees del nostre entorn per tal de ser competitius. Segons el vicepresident, "l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic ha d'estar al servei del territori metropolità per a l'impuls de polítiques d'internacionalització i promoció d'inversions, de foment de la innovació i de la reindustrialització i de suport als serveis locals de promoció econòmica i al mercat de treball metropolità. És una eina que ens servirà per caminar cap a un veritable model de metròpolis amb tots els elements de promoció públics i privats que tenim avui dia. Cal que abandonem l'òptica local i assumim la de la Gran Barcelona, per fer junts allò que ja no podem fer sols".

L'Agència disposa d'un pressupost anual de 2 milions d'euros, considerant els capítols de personal, béns, serveis i subvencions. A més, cal considerar l'aportació de 60 M€ en els Plans de millora de polígons i els Plans socials d'ocupació, els quals tenen relació directa o participació conjunta amb el nou ens.

Un equip de 27 persones tiraran endavant tots els projectes del nou organisme, de les quals 12 són personal directe i 15 més ho faran en contractes de serveis i assistències personals.

De moment, està constituïda com a òrgan propi de l'AMB sota el paraigua de l'Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic, que té un pressupost anual d'11 milions d'euros. A partir d'ara, aquesta àrea focalitzarà la seva tasca cap a projectes de desenvolupament social.

Xavier Casas agafa el timó de l'Agència com a director, després d'una llarga trajectòria en diferents administracions públiques en l'àmbit de gestió i planificació territorial. Ha tingut responsabilitats en els aspectes tècnic i polític a l'Ajuntament de Barcelona durant 20 anys i ha estat director i conseller delegat de l'empresa GISA durant 4 anys, que actualment rep el nom d'Infraestructures Generalitat de Catalunya SAU. Es va incorporar a l'AMB el 2015, com a coordinador de programes de desenvolupament econòmic.

Els projectes que durà a terme l'Agència són, entre d'altres:

• Impulsar els projectes d'internacionalització de l'economia metropolitana i captació d'inversions.
• Aprofitament de la marca Barcelona com un actiu per a la resta d'àmbit territorial.
• Treballar per millorar el capital humà, donant suport als equips locals en temes d'orientació i inserció laboral.
• Posar en marxa una Xarxa de Centres d'Innovació Metropolitana amb el conjunt de centres de recerca, del PRBB al ICFO, entre altres operadors públics i privats.
• Donar suport i ajudar a coordinar els serveis locals de promoció econòmica.
• Continuar treballant per a la reindustrialització amb el Pla de millora de polígons metropolitans i d'àrees d'activitat econòmica, promogut per l'AMB

Antecedents

L'agència neix de la Taula de Reactivació Econòmica i Reindustrialització, una agrupació d'un total de 400 participants (càrrecs electes, tècnics municipals, sindicats, patronals, experts i professionals, agents socials i econòmics del territori, representants d'universitats i centres tecnològics i de recerca...) que han estat treballant durant gairebé dos anys amb diferents projectes per avançar en el desenvolupament econòmic de la metròpolis. Les estratègies principals es basen a millorar els polígons d'activitat econòmica, promoure la innovació, la transferència de tecnologia i el coneixement, enfortir els sectors amb més potencial industrial i valor afegit, potenciar el capital humà, disposar d'infraestructures adients i d'una logística avançada, definir nous instruments urbanístics i millorar la sostenibilitat.

Precisament, el passat dijous 22 de març va tenir lloc la presentació de les conclusions d'aquestes taules, materialitzades en el document "Estratègia per a la reactivació econòmica i la reindustrialització metropolitana de Barcelona".

Collboni ha valorat molt positivament la feina feta. "Ha estat la primera vegada que els municipis metropolitans treballàvem conjuntament sota una direcció concreta per establir les bases d'una estratègia compartida de promoció econòmica per a tota l'àrea metropolitana de Barcelona, i un treball clau i bàsic per poder fer un pas més i crear l'eina de l'agència tal com tenen moltes altres ciutats del nostre entorn", ha dit el vicepresident.

"Barcelona serà metropolitana o no serà"

Durant la ponència, Collboni ha exposat la seva visió sobre el futur de l'àrea metropolitana afirmant amb contundència que "Barcelona serà metropolitana o no serà". En aquest sentit, ha apostat per continuar avançant cap a "un veritable govern metropolità que doni resposta a les necessitats de la Barcelona real" en diferents àmbits, com l'econòmic i el cultural, i ha posat sobre la taula la possibilitat d'ampliar el territori metropolità fins al Vallès.

Pel que fa a la cultura, ha destacat "la seva capacitat per generar imaginaris col·lectius a escala de la Barcelona real" i ha valorat que "hi ha un territori de tres milions i mig de persones que comparteix públics, informació i projectes, i que necessita que ens imaginem els territoris metropolitans més enllà de les fronteres administratives o dels perímetres institucionals, tot aprofitant l'impuls i la qualitat del que tenim ara i que hem de fer servir més, per anar encara més lluny".

Galeria d'imatges

On

  • Marker

    Casa Llotja de Mar Barcelona

Publicacions relacionades