L'AMB debat amb la DGT sobre el procés d'etiquetatge de vehicles

| Tema: Mobilitat i transport

El dilluns 18 d'abril, Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, es va reunir amb María Seguí, directora de la Dirección General de Tráfico (DGT), per tal d'intercanviar visions i propostes sobre el nou sistema de classificació de vehicles en funció del seu nivell d'emissions contaminants.

En aquesta reunió, Poveda va explicar la situació que viu actualment el territori metropolità, amb nivells de contaminació que resulten preocupants, especialment en períodes d'anticicló, en què es dispara la presència d'òxids de nitrogen i de partícules fines. Aquests compostos, segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), provoquen greus problemes de salut en la ciutadania, i causen, només a l'entorn metropolità, més de 3.000 morts prematures cada any.

Poveda també va fer referència a les polítiques actuals de l'AMB per millorar aquesta contaminació. El vicepresident explica que "hem posat en marxa un Compromís per a la mobilitat neta, amb deu mesures d'impacte en coordinació amb els 36 ajuntaments metropolitans, amb l'objectiu últim de frenar els nivells d'emissions i, alhora, un veritable problema de salut pública".

Algunes d'aquestes mesures són, per exemple, l'ambientalització de les flotes de transport públic i l'impuls de la bicicleta com a mitjà de transport habitual. La mesura més important, però, és l'establiment de zones de baixes emissions, on progressivament s'anirà impedint el trànsit dels vehicles més contaminants. Aquesta política està àmpliament estesa a Europa, amb més de 200 ciutats que ja la posen en pràctica.

Aquestes zones, que seran permanents, contemplen tres nivells, en els quals la restricció a l'ús dels vehicles creix en funció de la contaminació que produeixen:

• El primer nivell serà la implantació d'una zona de baixes emissions metropolitana (ZBEM), que inclourà els 36 municipis de l'AMB.
• Un segon nivell, una mica més restrictiu, s'estendrà a l'interior de les Rondes de Barcelona, coincidint amb la zona de contaminació més alta per NO2 i altres NOx del territori metropolità.
• Com a darrer nivell, AMB coordinarà amb els municipis quins vehicles podran accedir a les Zones Urbanes d'Atmosfera Protegida (ZUAP) que definiran els Ajuntaments, situades a la vora d'equipaments sensibles (com escoles i hospitals) i on només hi circularan els vehicles de baixes emissions.

Durant la reunió, Poveda també va suggerir, en nom de l'AMB, que el procés d'etiquetat de vehicles inverteixi les prioritats i es comenci per classificar els vehicles més antics, especialment amb motors dièsel (fins als motors Euro 3). Aquesta proposta, consensuada entre la Generalitat de Catalunya,  l'AMB, la Diputació de Barcelona i els ajuntaments de Barcelona, Terrassa, Sabadell, Badalona, Santa Coloma de Gramenet i l'Hospitalet de Llobregat, busca poder discriminar els vehicles que més contribueixen a la mala qualitat de l'aire i impulsar-ne la renovació per vehicles de baixes emissions. Així mateix, l'AMB proposa iniciar també l'etiquetatge de vehicles pesants i motocicletes i reorientar les ajudes cap als propietaris dels vehicles més antics, especialment cap als de menors ingressos.

En aquest sentit, l'AMB proposarà un acord a la DGT que inclogui aquests canvis en les polítiques d'impulsió de la mobilitat sostenible.

Documents relacionats