El transport públic metropolità continua creixent i supera els 373 milions de viatgers entre gener i juny del 2019, un nou rècord històric

| Tema: Mobilitat i transport

El transport públic metropolità continua guanyant passatge, amb un increment d'11,84 milions de nous viatgers entre gener i juny del 2019. Creix de manera més acusada la demanda dels serveis de gestió indirecta de l'AMB, en un 7%, que posiciona al Bus Metropolità com a servei clau en la mobilitat metropolitana. L'Aerobús, servei de connexió entre el centre de Barcelona i les dues terminals de l'aeroport, creix un 2,8% respecte l'any anterior i assoleix una quota de mercat entre els passatgers de l'aeroport del 12%.

Transport públic

Entre el gener i el juny del 2019, un total de 373,65 milions de viatgers han utilitzat el sistema de transport públic de metro i autobús (gestió directa i indirecta) de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), un volum que representa un increment del 3,3% respecte al mateix període del 2018. Aquesta xifra torna a superar el rècord històric de viatgers del transport públic d'un primer semestre. Això suposa que, entre el gener i el juny, als transports públics de l'AMB s'hi han incorporat fins a 11,84 milions de nous viatgers respecte al mateix període del 2018. Si es té en compte la diferència de calendaris dels períodes gener-juny dels anys 2018 i 2019 i es consideren calendaris homogenis, l'increment hauria estat del 4%.

"Una vegada més, les dades revelen que la demanda de transport públic segueix creixent de manera continuada, sobretot la gestió indirecta, que ho fa de forma més acusada", ha exposat el vicepresident de mobilitat i transport en funcions de l'AMB, Antoni Poveda. Ha recordat que "això també ha estat possible gràcies, en part, a l'increment de l'oferta de Bus Metropolità, amb 130 nous vehicles de baixes emissions i 20 noves línies Exprés i Metrobús, i també gràcies a l'abaratiment dels trajectes amb la implantació de la tarifa metropolitana".

"Amb les millores i novetats que estem duent a terme, el transport metropolità encara té molt de recorregut i aquest ha de ser el gran facilitador del canvi d'hàbits en termes de mobilitat i sostenibilitat", ha afegit.

"D'altra banda, mentre no arribin les infraestructures necessàries que fa temps que esperem i que han de desenvolupar la Generalitat de Catalunya i el Govern central, el Bus Metropolità té un rol clau i esdevé un dels serveis centrals que ha de facilitar i vehicular la mobilitat metropolitana", ha explicat Poveda.

La taula següent mostra l'increment acumulat de l'evolució de viatgers gener-juny 2018-2019, tant dels serveis de gestió indirecta, prestats a l'AMB per operadors privats, com de les xarxes de metro i autobús operades per TMB.

Quadre dades viatgers gener juny 2019

Xarxa de metro i autobús de gestió directa (TMB)
Entre el gener i el juny del 2019, la tendència de l'evolució de viatgers a la xarxa de metro i autobús de TMB reflecteix un increment respecte del mateix període de l'any anterior, amb un total de 322,75 milions de viatgers. En conjunt, les línies de gestió directa de bus i metro han guanyat 8,49 milions de nous viatgers, fet que representa un increment del 2,7% respecte del mateix període de l'any passat.

Concretament, la xarxa de metro ha experimentat un increment del passatge de l'1,8% respecte al mateix període de l'any anterior. En total, entre el gener i el juny del 2019 s'hi van fer 212,06 milions de viatges. En total, el metro va guanyar 3,76 milions de viatgers.

Pel que fa als autobusos regulars de TMB, han experimentat un augment del 4,5%. S'han guanyat 4,67 milions de viatgers, fins a arribar als 108,64 milions de viatgers durant aquests sis mesos.

Serveis d'autobús de gestió indirecta (operadors empreses privades)
Els serveis de gestió indirecta de l'AMB han tornat a registrar, entre el gener i el juny del 2019, un important increment de viatgers del 7,0% respecte al mateix període de l'any anterior. Amb més de 3,35 milions de nous viatgers, i mantenint la tendència a l'alça dels darrers anys, els serveis de gestió indirecta han arribat en total als 50,90 milions de viatgers durant aquests primers sis mesos de l'any. En calendaris homogenis, aquest increment hauria estat del 7,8%.

L'augment s'ha registrat tant en els serveis no integrats tarifàriament (Aerobús i Barcelona City Tour, que han incrementat en un 2,8% i un 13,1% respectivament) com en els integrats, que han crescut un 7,1%.

Amb el creixement d'usuaris de l'Aerobús (2,8%), servei de connexió entre el centre de Barcelona i les dues terminals de l'aeroport, aquest assoleix una quota de mercat entre els passatgers de l'aeroport del 12%.

Evolució de viatgers per territoris (gestió indirecta)
Pel que fa als serveis integrats podem destacar:
  • Els serveis diürns en l'àmbit del Baix Llobregat han tingut, en general, un comportament positiu. Destaquen els increments molt importants en el servei de Castelldefels i en els serveis a Gavà i Viladecans, amb creixements del 11,6% i 11,0% respectivament. La resta presenten increments entre l'1,3% i el 6,8%: 6,8% en les línies a Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí i Cornellà de Llobregat; 4,5% en el servei de l'Hospitalet de Llobregat i el Prat de Llobregat; i un 1,3% en les línies urbanes de Sant Feliu de Llobregat. Les línies urbanes d'Esplugues de Llobregat i Sant Just Desvern no han sofert variacions.
  • El servei diürn del Barcelonès nord ha experimentat un important increment de viatgers del 7,5%, confirmant així la tendència positiva dels darrers anys.
  • Els serveis diürns prestats a la ciutat de Barcelona han tingut també resultats desiguals. El servei Horta-Gràcia ha incrementat els viatgers un 6,2% i, en canvi, el de Nou Barris, ha sofert un decrement de viatgers del 7,1%. La línia del port de Barcelona (línia 88) experimenta un lleuger increment d'un 0,5%.
  • • En els serveis nocturns (Nitbus) encara donen creixements notables de passatge al Baix Llobregat (3,8%) i a Barcelona i el Barcelonès nord (3,7%), unes xifres que consoliden les elevades taxes de creixement i l'augment continuat de passatge dels darrers anys.

L'AMB destaca que l'increment de viatgers transportats respecte a l'any anterior suposa un estalvi mediambiental en emissions de 6.335 tones de CO2, 0,65 tones de PM i 19,81 tones de NOX en comparació amb si aquests viatges s'haguessin fet en vehicle privat.

Documents relacionats