L'AMB activa la segona fase de la nova xarxa de bus metropolità d'altes prestacions, amb noves línies AMB Exprés i AMB Metrobús

| Tema: Mobilitat i transport, Mobilitat sostenible

Aquesta xarxa metropolitana, que es va començar a implantar el març de 2018, s'amplia ara amb 13 noves línies. Concretament, l'AMB implantarà 7 noves línies AMB Exprés, un servei que prioritza els recorreguts més directes, i 6 noves línies AMB Metrobús, que són d'alta freqüència.

Imatge genèrica Exprés i Metrobús

Avui dijous, 17 de gener de 2019, l'AMB anuncia el tret de sortida a la segona fase de nova xarxa de bus metropolità d'altes prestacions, que es vertebra amb el servei de bus metropolità Exprés (AMB Exprés) i el servei AMB Metrobús. Aquesta xarxa metropolitana de bus d'altes prestacions, que es va començar a implantar al març del 2018, facilita una connexió més directa i amb més freqüència amb el centre de la metròpolis i en els principals corredors metropolitans. 

Durant el primer trimestre del 2019, l'AMB posarà en funcionament un total de 13 noves línies d'altes prestacions: 7 noves línies AMB Exprés, que fa recorreguts més directes i amb poques parades, i 6 noves línies AMB Metrobús, basades en línies metropolitanes d'alta freqüència, amb un interval de pas inferior als 10 minuts, i per tant similars  als del metro. Algunes de les línies Metrobús, a més, disposaran d'autobusos articulats que ofereixen un 30% més de capacitat.

"Amb aquesta segona fase d'implantació dels serveis Exprés i Metrobús que encetarem aquests propers dies, obrim una nova etapa per seguir potenciant i seguir facilitant a la ciutadania l'ús del transport públic", explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda. "Amb aquestes 13 noves línies, oferim noves possibilitats de transport als veïns que han de desplaçar-se per la metròpolis i viatjar entre diferents municipis", ha afegit.

"Per impulsar el canvi d'hàbits cap a una mobilitat més sostenible, com estem fent des de l'AMB, som conscients que hem de posar les màximes facilitats i serveis per convertir el transport públic en la primera opció dels ciutadans", explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB.

AMB EXPRÉS

Les 7 línies AMB Exprés que s'activaran aquest primer trimestre seran les següents:

  • E30: Mas Lluí - Zona Universitària/Maria Cristina
  • E70: Sant Boi - Pl. Espanya
  • E79: Sant Boi - Zona Universitària/Maria Cristina
  • E81: Gavà - Pl. Espanya
  • E86: Viladecans - Pl. Espanya
  • E97: Castelldefels - Zona Universitària/Maria Cristina
  • E98: Gavà - Viladecans - Zona Universitària/Maria Cristina

AMB METROBÚS

Les 6 línies AMB Metrobús seran les següents:
  • M1: Metro Fondo (Santa Coloma Gramenet) - Metro Pep Ventura (Badalona)
  • M6: Estació Rodalies Badalona - Hospital Can Ruti (Badalona)
  • M14: Rambla Marina (l'Hospitalet de Llobregat)- Illa Diagonal (Barcelona)
  • M19: Hospital Vall d'Hebron (Barcelona)- Hospital Can Ruti (Badalona)
  • M26: Estació Rodalies Sant Adrià de Besòs - Can Ruti (Badalona)
  • M30: Can Franquesa (Santa Coloma de Gramenet) - La Virreina (Montgat/Tiana)
Balanç

Fins ara, amb la primera fase, estaven actives 7 línies: 4 línies AMB Exprés (E33, E43, E44 i E95) i 3 línies Metrobús (M12, M27 i M28). Amb la implantació de la segona fase, estaran actives a final d'aquest primer trimestre de 2019 un total de 20 línies (11 d'AMB Exprés i 9 d'AMB Metrobús).

L'AMB ha pogut constatar que la incorporació d'aquestes línies, al llarg del 2018, ha suposat un increment notable d'usuaris al servei de Bus Metropolità. Per exemple, amb l'E95, s'ha passat de 7.000 usuaris que transportava la L95 (que era l'anterior i que feia un recorregut semblant), a 9.000 usuaris diaris, sumant ambdues línies (L95+E95). Per tant, en aquest cas l'increment de la demanda ha estat del 30%.

Un altre exemple és el cas de l'M12, que ha passat dels 15.000 usuaris (que es feia anteriorment amb la línia L12), als 16.600 usuaris, fet que suposa un increment del 10%.

L'AMB recorda que el desplegament d'aquesta nova xarxa obeeix en part al gran creixement de demanda del transport públic de gestió indirecta i persegueix quatre grans objectius: millorar l'oferta de transport públic, donar resposta als corredors de mobilitat amb més demanda i amb aglomeracions, crear línies més directes i amb més freqüència de pas i generar punts d'intercanvi per al transbordament, amb la creació d'una xarxa potent d'intercanviadors entre les diferents línies d'altes prestacions, la nova xarxa de bus de Barcelona i la resta de modes de mobilitat (metro, bicicleta, aparcaments d'enllaç, etc.). 

Un cop implantades totes les fases, la xarxa de bus metropolità d'altes prestacions estarà formada per 27 línies, 11 línies AMB Exprés i 16 línies AMB Metrobús, i disposarà de 25 punts d'intercanvi distribuïts per la metròpolis.

Segons els càlculs inicials de l'AMB, la demanda anual estimada de les línies d'AMB Exprés i d'AMB Metrobús pot arribar als 42 milions d'usuaris anuals, un cop la xarxa estigui totalment desplegada. Segons les previsions de l'organisme metropolità, el 30% d'aquests viatges els faran nous viatgers. És a dir, l'AMB calcula que amb la implantació d'aquests dos nous serveis es pot aconseguir un increment de demanda de més de 12 milions d'usuaris anuals. L'increment de l'oferta que impliquen les noves línies comportarà la creació d'uns 240 llocs de treball directes.

Documents relacionats
Enllaços relacionats