Potenciant el vehicle compartit
| Tema: Mobilitat sostenible
Jornada sobre l'oportunitat del vehicle compartit per incrementar passatgers per vehicle
L’AMB, la DGT i l’Ajuntament de Barcelona han fet, avui dilluns, 21 d’octubre, la jornada “Potenciant la mobilitat amb vehicle d’alta ocupació”, sobre l’oportunitat del vehicle compartit per incrementar el nombre de passatgers per vehicle. La presentació institucional ha anat a càrrec del director general de trànsit (DGT), Pere Navarro.
“La mobilitat té un paper important a les ciutats. Tots estem alineats amb el canvi climàtic, la descarbonització i l'aposta decidida per l'electricitat. El silenci és un valor emergent a les ciutats”, ha explicat Navarro. “El 80 % dels vehicles, en les entrades i sortides de les ciutats, els dies laborables, porten només una persona. No ens podem permetre moure 1.500 quilos per moure una sola persona. És ineficient, un disbarat. Hem de ser capaços de posar dues persones en cada vehicle. Això suposa la meitat de vehicles i d'emissions. Cal augmentar l'ocupació dels vehicles”, ha afegit Navarro.
Durant la jornada, que ha moderat el periodista Carlos Márquez, d’El Periódico, s’han fet dues taules rodones: la primera sobre els operadors i la segona sobre les infraestructures.
Operadors i serveis de mobilitat compartida
La primera ha versat sobre els operadors i els serveis de mobilitat compartida, els quals són clau a l’hora de potenciar l’increment d’ocupació dels vehicles. Hi ha participat empreses com BlaBlaCar, Bus Up, Som Mobilitat, Karos Mobility i l'Associació del Vehicle Compartit d’Espanya.
Entre les reflexions, s'ha destacat la importància de la flexibilitat de la mobilitat. Molta més gent renuncia al vehicle privat si hi ha flexibilitat en la mobilitat i és quan la gent s'atreveix a utilitzar altres opcions, com les que aquí s'han debatut. D'altra banda, també s'ha posat en relleu que, com a empreses, no es vol competir amb la xarxa de transport públic, sinó complementar-la. Així, s'ha recordat que no hi ha una única manera de mobilitat que resolgui la mobilitat de totes les persones. També s'ha destacat la importància de la intermodalitat i la necessitat de millorar la mobilitat laboral a les empreses.
Infraestructures per a serveis compartits
La segona taula ha estat sobre infraestructura pública per a la mobilitat compartida. Hi ha participat la DGT i Abertis. En aquest sentit, la DGT ha exposat els beneficis dels carrils bus-VAO per potenciar l’ús de vehicles compartits. D'una banda, es millora l’accessibilitat del transport públic, i, de l’altra, també s’optimitza la infraestructura amb turismes amb alta ocupació.
Abertis ha presentat la política activa que tenen des de fa anys per promocionar l’alta ocupació del vehicle a les autopistes, amb importants bonificacions de fins un 40 %.
Incentivar els vehicles d'alta ocupació
El director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, ha clos la jornada, juntament amb el director de la DGT i el coordinador general de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Ángel López.
“A la jornada s’ha mostrat un canvi de paradigma sobre l’ús del vehicle privat i del vehicle compartit. S’ha debatut que són necessaris incentius per als vehicles d’alta ocupació”, ha assenyalat Bigas. “En aquest sentit, la nova llei de mobilitat pot ser una bona oportunitat per fer-ho”, ha afegit Bigas, que ha destacat també la rellevància de les infraestructures i la digitalització per potenciar l’alta ocupació.
“La mobilitat compartida és la nova mobilitat. Però, realment, la de compartir el que tenim és una solució antiga. A banda, s’ha de considerar que aquests tipus de serveis de mobilitat compartida han de començar a ser considerats d’alguna manera. S’han de tipificar. Està clar que ens resolen el transport col·lectiu quan el transport públic no hi arriba”, ha exposat López.