Prevenció de residus i consum responsable

Tornar
Anem al mercat!
Del

al
Inscripció Adaptat a mobilitat reduïda Adaptat a mobilitat reduïda
Tema:
Residus, Sostenibilitat
Tipus:
Activitat a l'aula
Públic:
Formació reglada, General, Famílies (Veure tots)
Quan:
Del al (Desar)
Promotors:
Àrea Metropolitana de Barcelona
Programa:
Compartim un futur

Descripció

Proposta de diverses activitats a l'aula, com també activitats de sensibilització en format lúdic, amb les que es preten informar i reflexionar sobre temes relacionats amb el consum responsable i la seva relació amb la generació de residus. Les dinàmiques s'adapten segons els nivells educatius, i s'ofereixen diverses propostes educatives tan per a formació reglada com per a formació no reglada (educació en el lleure, jugateques i públic familiar i adults).

Calendari visites

  • De setembre a juny públic escolar.
  • De setembre a juliol públic adult i educació en el lleure.
Durant el mes d'agost no es faran activitats a l'aula ni visites guiades.

Inscripcions

Cal fer reserva prèvia a través de l'enllaç d'inscripcions.
El període d'inscripcions pel curs 2019-20 s'obre l'1 de juliol de 2019. 

Propostes educatives (formació reglada)

  • Educació infantil i 1r i 2n d'educació primària
    Anem al mercat! Aprèn a fer una compra responsable tot jugant
    L'activitat té una durada de 60 minuts.

    "L'activitat a l'aula Anem al mercat pretén donar a conèixer què són els residus i la seva gestió i donar eines per ser consumidors responsables mitjançant el joc. L'activitat es basa en un joc de simulació per tal d'introduir els continguts i fer reflexionar als nens i nenes sobre els residus i els hàbits de consum. S'inicia l'activitat amb la introducció de l'AMB, amb cicle inicial, i de la mecànica del joc. Els nens i nenes jugaran a fer de venedors i venedores d'un mercat i de consumidors i consumidores. De cada producte hi haurà diferents opcions per comprar-los: envasat, en bossa, per comprar a granel... El joc es dividirà en diferents tandes de compra i venda. Després de cada tanda, l'educador/a analitza el que han comprat i ho comenta amb els participants. Al finalitzar les diferents rondes, l'educador/a repassa el que s'ha anat parlant durant l'activitat i es conclou tot reflexionant sobre com aplicar les bones pràctiques en el dia a dia."

    Les dinàmiques s'adapten segons els nivells educatius. En cas de P3 es recomanable fer l'activitat només el 3r trimestre.
  • Educació primària (3r, 4t, 5è i 6è)
    De cabàs a cabàs…i bona compra faràs! L'activitat té una durada de 60 minuts.

    "L'activitat a l'aula De cabàs a cabàs... i bona compra faràs! pretén donar a conèixer la gestió dels residus i el consum responsable mitjançant el joc. L'activitat utilitza la mecànica i l'estructura del tradicional joc de l'oca per introduir els continguts i fer reflexionar als nens i nenes sobre els recursos, els residus i el consum. S'inicia l'activitat amb la introducció de l'AMB i de la mecànica del joc. El grup es dividirà en quatre subgrups, cadascun representat per una fitxa de color, es procedeix al joc responent preguntes que permeten fer avançar la fitxa i al arribar al centre, s'acaba el joc. Al finalitzar, l'educador/a repassa el que s'ha anat parlant durant l'activitat i es conclou tot reflexionant sobre com aplicar les bones pràctiques en el dia a dia."

    Quina tela! L'activitat dura 1h (sense el taller) i 2h (amb el taller de portaentrepans).

    "L'activitat permet aprofundir sobre l'origen i la confecció de la roba que utilitzem a diari i aprendre com podem reduir i prevenir la generació de residus tèxtils a través dels mercats d'intercanvi. Es dona l'opció de concloure amb un taller de fabricació d'un portaentrepans, reutilitzant una peça de roba. Ateses les característiques de l'activitat, també es farà èmfasi en els hàbits sostenibles i les bones pràctiques en relació amb el consum i a les 3R (reduir, reutilitzar i reciclar) i es donarà a conèixer el paper de l'AMB en la gestió dels residus.

    Per a la fabricació del portaentrepans cal que l'aula disposi d'un punt de llum.

    A més, cada alumne haurà de portar un tros de roba com a mínim de 46 x 30 cm. Caldrà que aquesta peça de roba sigui de cotó i que prèviament no s'hagi rentat amb suavitzant. La resta de material necessari el portaran els educadors del programa.
  • Educació secundària (1r i 2n cicle), batxillerat i cicles formatius
    Estirem el fil. Activitat tèxtil i tecnologia (inici 4 de novembre)
    L'activitat té una durada de 90 minuts.

    "A partir dels nostres costums diaris i activitats quotidianes, es desgrana el procés de fabricació de la roba i el calçat i s'obren noves vies de consum. Cada dia som objecte de desenes d'anuncis de marques de roba i calçat que tenen per objectiu vendre el màxim possible. Amb el preu com a esquer i les múltiples i variades ofertes, se'ns presenten peces de roba i calçat que arriben a les nostres mans com per art d'encantament. De quin teixit estan fetes? On s'han produït? Qui ho ha fet? El preu real dels productes que comprem normalment no es paga amb diners, sinó sacrificant les condicions de vida digne de moltes persones i generant un gran impacte en el medi. En l'activitat Estirem el fil, farem una aproximació a com està estructurada la nostra societat entorn el consum de tèxtil i veurem que el preu que paguem per moltes de les peces de roba i calçat que adquirim tenen un impacte molt més enllà del nostre armari."

Propostes educatives (formació no reglada)

  • Educació en el lleure (infants de 4 a 7 anys)
    Anem al mercat! Aprèn a fer una compra responsable tot jugant
    L'activitat té una durada de 60 minuts.

    "L'activitat a l'aula Anem al mercat pretén donar a conèixer què són els residus i la seva gestió i donar eines per ser consumidors responsables mitjançant el joc. L'activitat es basa en un joc de simulació per tal d'introduir els continguts i fer reflexionar als nens i nenes sobre els residus i els hàbits de consum. S'inicia l'activitat amb la introducció de l'AMB, amb cicle inicial, i de la mecànica del joc. Els nens i nenes jugaran a fer de venedors i venedores d'un mercat i de consumidors i consumidores. De cada producte hi haurà diferents opcions per comprar-los: envasat, en bossa, per comprar a granel... El joc es dividirà en diferents tandes de compra i venda. Després de cada tanda, l'educador/a analitza el que han comprat i ho comenta amb els participants. Al finalitzar les diferents rondes, l'educador/a repassa el que s'ha anat parlant durant l'activitat i es conclou tot reflexionant sobre com aplicar les bones pràctiques en el dia a dia."
  • Esdeveniments, jugateques i educació en el lleure (infants de 2 a 7 anys)
    Aprofruita
    Sessions 20-30 min.

    "El taller ludicopedagògic Aprofruita! vol fer reflexionar al grup sobre el malbaratament d'aliments a través d'una activitat dinàmica que utilitza el joc simbòlic. Durant el taller, es proposarà als infants d'escollir entre diferents peces de fruita i identificar el que podem menjar, encara que tingui una part malmesa, i reflexionar sobre què en faríem. Per últim, es reforcen els hàbits alimentaris accentuant la idea de no llençar i no deixar res al plat."
  • Esdeveniments, jugateques i educació en el lleure (de 7 a 9 anys)
    Agafem el cabàs 
    (activitat de sensibilització en format lúdic)
    L'activitat té una durada de 60 minuts, o bé es poden fer sessions de 20-30 minuts (jugateques)

    "L'activitat a l'aula Agafem el cabàs pretén donar a conèixer la gestió dels residus i el consum responsable mitjançant el joc. L'activitat utilitza la mecànica i l'estructura del tradicional joc de l'oca per introduir els continguts i fer reflexionar als nens i nenes sobre els recursos, els residus i el consum. S'inicia l'activitat amb la introducció de l'AMB i de la mecànica del joc. El grup es dividirà en quatre subgrups, cadascun representat per una fitxa de color, es procedeix al joc responent preguntes que permeten fer avançar la fitxa i al arribar al centre, s'acaba el joc. Al finalitzar, l'educador/a repassa el que s'ha anat parlant durant l'activitat i es conclou tot reflexionant sobre com aplicar les bones pràctiques en el dia a dia."
  • Esdeveniments, jugateques i educació en el lleure (de 7 a 12 anys)
    Quina tela!
    L'activitat té una durada de 2h.

    "L'activitat permet aprofundir sobre l'origen i la confecció de la roba que utilitzem a diari i aprendre com podem reduir i prevenir la generació de residus tèxtils a través dels mercats d'intercanvi. Es dona l'opció de concloure amb un taller de fabricació d'un portaentrepans, reutilitzant una peça de roba. Ateses les característiques de l'activitat, també es farà èmfasi en els hàbits sostenibles i les bones pràctiques en relació amb el consum i a les 3R (reduir, reutilitzar i reciclar) i es donarà a conèixer el paper de l'AMB en la gestió dels residus.

    Per a la fabricació del portaentrepans cal que l'aula disposi d'un punt de llum.

    A més, cada participant haurà de portar un tros de roba com a mínim de 46 x 30 cm. Caldrà que aquesta peça de roba sigui de cotó i que prèviament no s'hagi rentat amb suavitzant. La resta de material necessari el portaran els educadors del programa."
  • Esdeveniments, jugateques i educació en el lleure (de 10 a 12 anys)
    Recursos o residus
    (activitat de sensibilització en format lúdic)
    L'activitat té una durada de 60 minuts, o bé es poden fer sessions de 20-30 minuts (jugateques)

    "Parlem de residus? Parlem de recursos? Què saps sobre la gestió dels envasos? Quin paper té l'Àrea Metropolitana de Barcelona en la gestió dels recursos i els residus?

    Taller per a famílies i entitats d'educació en el lleure que consta de diferents dinàmiques entre les quals un joc de la ruleta dels recursos que els permetrà endinsar-se en el món de les 4 R (Repensar, Reduir, Reutilitzar i Reciclar). Es genera reflexió sobre l'ús dels recursos i es fomenten bones pràctiques per promoure la reutilització dels envasos."

Lloc de l'activitat

On vols fer-la? Tu pots decidir el lloc on realitzar l'activitat: aula escolar, biblioteca, centre cívic, casal, etc.

Adaptació a NEE

L'activitat està adaptada per a persones amb necessitats educatives especials i/o amb mobilitat reduïda.

Publicacions relacionades