El transport públic atendrà prop de 170.000 desplaçaments diaris més per l'entrada en vigor permanent de la ZBE

Tornar

| Tema: Mobilitat sostenible

Els darrers dos anys, el sistema de transport públic ha millorat freqüències, ha estrenat línies, obert estacions i perllongat serveis per rebre la ZBE en millors condicions. El transport públic està preparat per assumir els desplaçaments equivalents a 137.000 trajectes en vehicle privat, dels quals 88.000 són entrades i sortides de la zona, i prop de 50.000 són interns. Aquests 137.000 trajectes equivalen a 170.000 desplaçaments unitaris. Les millores de la xarxa continuaran durant els propers mesos i hi ha accions compromeses de tots els operadors de transport fins l'any 2021.

Trànsit a les rondes


La zona de baixes emissions de les rondes de Barcelona (ZBE Rondes BCN) entra en vigor de manera permanent aquest 1 de gener de 2020, quasi tres anys després de l'acord polític per a la millora de la qualitat de l'aire signat per la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i altres ens locals. L'objectiu de la mesura era reduir en 5 anys un 10 % de les emissions vinculades al trànsit a la conurbació de Barcelona, per assolir fins al 30 % en 15 anys.

L'any 2017, la ZBE Rondes BCN es va definir com un àmbit de restricció temporal de trànsit i reforçament del transport públic els dies d'episodis ambientals per alta contaminació de diòxid de nitrogen (NO2), un cas que no s'ha arribat a produir mai des de llavors. No obstant això, les administracions i autoritats responsables del transport públic, la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i l'AMB, que conformen l'ATM, han preparat la xarxa i el sistema, de comú acord amb els operadors, per incrementar progressivament l'oferta davant l'increment de demanda derivat de l'important canvi de model de mobilitat que introdueix la ZBE.

S'estima que la ZBE Rondes de Barcelona derivarà cap al sistema de transport públic prop de 170.000 desplaçaments diaris que corresponen a 137.000 trajectes de vehicle privat, dels quals 87.000 són entrades i sortides de la zona restringida, i prop de 50.000 són interns. És per això que, des del 2017, el transport públic ha impulsat un ampli ventall de mesures, renovacions i ampliacions per donar una resposta adequada.

2017: perllongament S2 de FGC i enfortiment de la xarxa de bus

Transports Metropolitans de Barcelona va acabar el 2017 amb la incorporació de set trens més a les línies L1, L2 i L5 de metro en hora punta, i la creació de quatre línies més de la nova xarxa de bus, una mesura que incrementava el nombre de línies d'altes prestacions fins arribar a 20.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va finalitzar el perllongament de la S2 Barcelona-Sabadell Parc del Nord, amb l'entrada en servei d'un tram de 3,7 km de xarxa i 3 noves estacions: la Creu Alta, Sabadell Nord, Sabadell Parc del Nord.

Pel que fa a TRAM Barcelona, el 2017 es va impulsar una millora en el servei del Trambaix, que va augmentar la freqüència de pas entre les 17 h i les 20 h.

En l'àmbit de l'oferta del servei de Bus Metropolità i de Nitbús de l'AMB, es van aplicar reforços i millores de freqüència a la xarxa, així com la creació de noves línies, com la L30 a Sant Just Desvern o la N28 Collblanc-Pl. Catalunya-Port Olímpic de la xarxa del Nitbus.

En la xarxa de bus interurbana de la Generalitat, els darrers tres anys s'ha incrementat progressivament l'oferta de places en gairebé un 10 % amb una inversió de 5 milions d'euros anuals a la demarcació de Barcelona i un creixement constant del nombre d'usuaris. També s'han efectuat millores en el nombre d'expedicions i la freqüència de diversos serveis interurbans, així com de la xarxa dels autobusos d'altes prestacions exprés.cat: e14, e15 i e16 a la comarca del Garraf, e11 Barcelona-Mataró i les noves e2.2 Barcelona-Terrassa, e20 Torrelles-St. Vicenç dels Horts-Barcelona i e21 Barcelona-Mollet del Vallès. La línia e8 Barcelona-Corbera s'ha ampliat a horari nocturn.

2018: nou tram L10 Sud i estrena dels Exprés i Metrobús de l'AMB

El 2018, el Govern va reforçar la xarxa de metro amb la finalització i l'entrada en servei de dues noves estacions, Foc i Foneria a la Zona Franca, de la línia L10 Sud de Metro que va permetre augmentar l'oferta en 2,5 km de xarxa i va completar l'arribada del metro a tots els barris de Barcelona. També per part de Transport Metropolitans de Barcelona, cal destacar la incorporació de tres trens més en hora punta a les línies 1, 4 i 5 de metro, i l'entrada en servei de les vuit darreres línies de la xarxa d'autobús, que va quedar configurada per 28 línies d'altres prestacions i 97 àrees d'intercanvi. Amb la nova xarxa es van afegir 66 cotxes al servei diari per consolidar la xarxa i donar més capacitat.

Sense abandonar l'autobús com a mode de transport, la xarxa de Bus Metropolità va estrenar els serveis d'altes prestacions AMB Exprés i AMB Metrobús. Aquesta xarxa facilita una connexió més directa i amb més freqüència amb el centre de la metròpolis i amb els principals corredors metropolitans. Durant l'any 2018 es van activar 7 línies: les línies AMB Exprés E33, E43, E44 i E95 i les línies Metrobús M12, M27 i M28. Altres línies convencionals (B5, B21, B23, EP1, L52, L77, L82 i L85) també van ser molt millorades, amb un increment d'horari i de capacitat. Pel que fa a l'oferta del transport nocturn metropolità, es va ampliar el servei amb l'Aeroport amb una millora de l'horari del Nitbus N18.

Els autobusos interurbans de la Generalitat, per la seva banda, van efectuar també millores en el nombre d'expedicions i la freqüència de diversos serveis. En destaquen algunes línies de la xarxa exprés.cat (e7, e9, e10, e11, e12, e14, e15, e22 i e23) i els serveis nocturns N82, N30, N41 i N50. També va millorar la freqüència i el servei de la Universitat Autònoma des de Mataró, i a centres sanitaris com l'Hospital de Sant Camil des de Vilanova, Sant Pere de Ribes i Sitges.

2019: enfortiment de la L10 Sud i tarifa metropolitana

El 2019 ha arribat amb importants novetats al metro: la L10 Sud ha continuat creixent. El Govern de la Generalitat ha finalitzat i posat en funcionament les estacions de Provençana i de Ciutat de la Justícia, a L'Hospitalet de Llobregat, reforçant així la xarxa de metro no només a la ciutat de Barcelona, sinó també en l'àmbit metropolità. També cal posar en relleu la incorporació del primer dels 12 combois de metro que TMB ha d'anar rebent durant els propers mesos per augmentar la freqüència de pas de les seves línies de més demanda.

També FGC ha estrenat aquest 2019 l'ampliació de l'andana de Provença, una de les més concorregudes de la xarxa, que ha comportat una millora de la regularitat, la seguretat i el confort dels usuaris.

El 2019 també ha estat marcat per l'entrada en vigor de la tarifa metropolitana, que va igualar des de l'1 de gener tots els municipis que integren l'AMB al preu d'una sola zona tarifària. Això va coincidir amb millores de servei i horàries en un gran nombre de línies d'autobús, tant en l'àmbit de l'AMB com en l'àmbit dels autobusos interurbans de la Generalitat.

En l'àmbit de gestió de l'AMB, a principis de 2019, es va dur a terme a la segona fase de nova xarxa de Bus Metropolità d'altes prestacions, amb la posada en servei set noves línies AMB Exprés, serveis que prioritzen els recorreguts més directes: l'E30, E70, E79, E81, E86, E97, E98, i sis noves línies AMB Metrobús, d'alta freqüència: M1, M6, M14, M19, M26 i M30. Amb la implantació d'aquesta segona fase, estan actives ara en total de 20 línies de Bus Metropolità d'altes prestacions (11 d'AMB Exprés i 9 d'AMB Metrobús). D'altra banda, també s'han introduït millores de freqüència i de capacitat en la xarxa de línies convencionals, com les línies 86, 87, B18, B19, B20, B23, B24, B29, B81, B82, SB1, L16, L96 i L97, així com la posada en marxa de la nova línia N26 del servei de Nitbus.

Respecte als autobusos interurbans de la Generalitat, destaca la nova línia Sentmenat–UAB i la nova línia Igualada–centres universitaris de Manresa. També s'han efectuat millores en el nombre d'expedicions i la freqüència de línies exprés.cat.

Durant aquests tres anys, a més, tota la xarxa ha implementat millores en informació, seguretat i accessibilitat.

Mesures de millora a curt termini

Al marge de totes aquestes inversions assolides fins aquest desembre de 2019, les administracions i els operadors tenen compromès un ampli ventall de millores pendents de desenvolupar i de posar en marxa els propers mesos.

TMB haurà incrementat la xarxa de bus en 66 vehicles, un 5 % de la flota, haurà fet créixer un 26 % el nombre de cotxes articulats i haurà augmentat en 184.512 les hores de servei al final d'aquest 2019. A més, impulsa ara el Pla de renovació de la flota de bus per al període 2019-2021, acordat amb l'ATM, que suposa una inversió de 115 milions d'euros i l'adquisició de 254 vehicles. Actualment s'estan incorporant 105 nous busos per substituir-ne d'antics i guanyar en qualitat i fiabilitat. Amb els municipis, es treballa en mesures d'augment de la velocitat comercial, que també es veurà afavorida per la disminució del trànsit privat.

La resta d'autobusos de gestió indirecta de l'AMB també experimentaran una important renovació i ampliació. Durant el 2020 començaran a circular fins a 135 unitats de baixes emissions que s'estan adquirint actualment. D'aquestes unitats, 25 vehicles seran totalment elèctrics, d'emissions zero, i la resta seran de tipus híbrid, amb un significatiu augment de capacitat amb nous vehicles articulats de 18 metres. Posteriorment, està previst un nou Pla de renovació de flota per als anys 2021 i 2022 que permetrà renovar fins a 180 vehicles, que actualment són de tipus dièsel, amb força antiguitat i que necessiten ser renovats amb vehicles de baixes emissions.

En el cas dels municipis de l'AMB que recentment s'han incorporat a la tarifa plana metropolitana del transport públic, es preveu implantar un pla de xoc de millora dels serveis de bus que permeti un salt important en l'oferta actual. Per una banda, l'AMB licitarà els nous serveis de bus urbà que estiguin finalitzant el contracte actual i, per una altra, cal preveure el traspàs d'algunes concessions de la Generalitat que discorren per l'àmbit de l'AMB.

Pel que fa al metro, TMB incorporarà durant els propers mesos 11 combois més per millorar la freqüència de les línies L1-L5 de metro, i properament entraran en funcionament l'estació de Zona Franca de la L10 Sud i la nova estació d'Ernest Lluch de la línia L5, que millorarà la connexió metropolitana amb el Trambaix. Recentment, a més, s'ha adjudicat l'adquisició de 42 trens per substituir material mòbil amb una antiguitat superior a 30 anys.

Per la seva banda, FGC incorporarà 15 nous trens i ampliarà la capacitat del sistema de senyalització dels trens de la línia Barcelona-Vallès entre finals de 2020 i mitjan 2021 per poder programar un increment de capacitat des de Sabadell i Terrassa fins a Barcelona i viceversa, amb el qual es vol assolir un tren cada 5 minuts a cada línia (S1 i S2) durant les hores punta i 10 minuts la resta dels dies feiners. A la línia Llobregat-Anoia es reforçaran els cicles de material que realitzen els trens de més demanda, que passaran de trens de 3 cotxes a trens de 6 cotxes. A més, es construiran aparcaments segurs per a les bicicletes per millorar l'ocupació dels trens i evitar que es transportin dins els vagons, com a Sant Boi, Sant Cugat, Sant Quirze, i fins a 15 estacions més a mesura que la seva utilitat ho justifiqui.

Al TRAM està prevista l'adquisició de dues noves unitats de tramvia per permetre incrementar el servei a la línia T1, a més d'augmentar la velocitat comercial mitjançant el replantejament del sistema semafòric.

Rodalies posa a disposició el màxim de la seva oferta tant en freqüència com en capacitat de places en el seu servei d'acord amb el que la Generalitat de Catalunya, que n'és titular. Els més de 1.000 trens diaris que circulen a Rodalies de Catalunya estan assumint, any rere any, els importants increments de demanda que s'estan registrant en el servei operat per Renfe. 

Els autobusos de la Generalitat, a més dels reforços i incorporacions desenvolupats durant aquests tres anys, han incorporat 12 vehicles nous, han reforçat nou línies amb una inversió superior al milió d'euros i han incrementat les expedicions de dues línies més, al marge de millorar nou línies convencionals. Durant els propers mesos, d'altra banda, s'acabarà d'incrementar l'oferta als municipis de l'AMB amb 23 busos per donar resposta a la tarifa metropolitana, i està previst ambientalitzar 109 autobusos que circulen per la ZBE.

El foment dels aparcaments d'enllaç com a eina per lligar l'ús del vehicle privat amb el transport públic, com a sistema combinat per accedir a la ZBE, també és un dels puntals que s'estan reforçant actualment. És per això que s'han sensoritzat 10 aparcaments i se'n sensoritzaran vuit més durant el proper any, per tal que els usuaris disposin d'informació en temps real del grau d'ocupació de les instal·lacions.

Per altra banda, des de febrer de 2018 l'AMB ofereix el servei d'aparcaments d'intercanvi metropolitans, que funciona de manera senzilla a través d'una aplicació per a mòbils i permet conèixer l'ocupació dels aparcaments en temps real. Actualment hi ha 4 aparcaments P+R en funcionament (Castelldefels, Sant Joan Despí, Consell Comarcal i el Papiol) amb més de 3.000 usuaris. Durant els primers mesos de 2020 s'ampliarà la xarxa amb 7 nous aparcaments P+R (Cornellà - Centre Comercial, Cornellà - Intercanviador, Badalona, Sant Boi de Llobregat, Gavà, Cervelló - Can Guitart, Cervelló - La Granja).

Enllaços relacionats