Les motos més contaminants tampoc podran circular en l'àmbit ZBE Rondes de Barcelona en cas d'episodi de contaminació

| Tema: Mobilitat i transport

A partir de l'1 de desembre de 2018, en cas d'episodi de contaminació les motocicletes, ciclomotors, tricicles i quadricicles que no disposin del distintiu de la DGT tampoc podran circular en l'àmbit ZBE Rondes de Barcelona. L'AMB i l'Ajuntament de Barcelona activen avui una campanya de comunicació per informar d'aquesta mesura temporal. Es recorda que les restriccions, que tindran lloc quan la Generalitat declari episodi de contaminació, estan establertes entre les 7 i les 20h dels dies laborables, també afecten a turismes sense distintiu de la DGT i les furgonetes Pre-Euro 1.

Campanya ZBE Moto

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l'Ajuntament de Barcelona, han llançat avui dilluns, 12 de novembre, una nova campanya informativa conjunta per explicar als usuaris de les motos i, en general, a la ciutadania que, a partir de l'1 de desembre de 2018, que en cas d'episodi de contaminació atmosfèrica aquests vehicles tampoc podran circular en l'àmbit de la zona de baixes emissions de l'àmbit de Rondes de Barcelona (ZBE àmbit Rondes de Barcelona).

Des de l'1 de desembre de 2017, ara fa un any, les dues administracions van aprovar la ZBE Rondes de Barcelona, i les pertinents restriccions de circulació en cas d'episodi per a turismes sense distintiu ambiental de la DGT i les furgonetes Pre-Euro 1. Ara que les motos ja disposen també d'etiquetes ambientals de la DGT, a partir de l'1 de desembre de 2018, en cas d'episodi de contaminació tampoc podran circular les motocicletes, ciclomotors, tricicles i quadricicles que no disposin del distintiu de la DGT.

"Amb aquesta nova mesura que entrarà en vigor els propers dies i la campanya informativa corresponent que avui posem en marxa, esperem esdevingui un nou punt clau d'inflexió per consolidar la Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona. Aquesta esdevé un referent en l'estat espanyol , i va en línia amb les zones de baixes emissions que ja han establert moltes altres ciutats i metròpolis d'Europa. Com a Metròpolis Barcelona, fem un pas més per fomentar el canvis d'hàbits en mobilitat i aconseguir un aire més net, que beneficiarà directament en la salut de tots els ciutadans", explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda.

D'altra banda, Poveda també destaca les alternatives i nous serveis que s'han impulsat des de l'AMB, per facilitar el canvi als ciutadans. "Entre d'altres, des de l'AMB, recordem, fa un any que oferim la T-Verda Metropolitana, amb 3 anys de transport gratuït pels ciutadans que desballestin una moto o cotxe contaminant, aquells que no els hi correspon etiqueta de la DGT", ha afegit.

El comissionat d'Ecologia de l'Ajuntament de Barcelona, Frederic Ximeno, ha afirmat que amb una problemàtica de salut tant important com la que es genera a causa de la contaminació "és imprescindible aconseguir un canvi d'hàbits de mobilitat, un canvi que passa necessàriament per més transport públic i per evitar circular amb vehicles contaminants". "Hem començat amb els casos d'emergència per contaminació i estem desplegant tots els instruments necessaris que permetin posar en marxa les mesures estructurals a partir del 2020", ha assegurat.

A l'àrea metropolitana de Barcelona, el percentatge de motos afectades que no podran circular en cas d'episodi de contaminació s'estima és del 12%. Per tant, es calcula que aquesta mesura afectarà a uns 60.000 motoristes.

Les restriccions s'aplicaran quan la Generalitat de Catalunya declari l'episodi de contaminació atmosfèrica (es preveu un màxim de 2-3 vegades l'any, de dilluns a divendres laborables de 7 a 20h.

L'objectiu de la campanya informativa, que estarà activa durant un mes i que també compta amb la col·laboració dels altres quatre municipis afectats per la ZBE àmbit Rondes de Barcelona (l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià del Besòs, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat), és donar a conèixer als seus usuaris l'afectació a aquest tipus de vehicles, que fins ara estaven exempts, per no disposar d'etiquetes de la DGT, i recordar als seus usuaris la delimitació territorial d'aquesta àrea de baixes emissions.

Els principals canals de difusió de la campanya són a l'espai públic i els entorns urbans de circulació de vehicles, ja sigui mobiliari exteriors (banderoles, opis), transport públic (autobusos, TRAM..) com tanques publicitàries als accessos de la ciutat (estàtiques i leds). Finalment, la campanya també  arribarà a ràdio i televisió.

Alternatives al vehicle privat i més informació
Un altre dels objectius principals que persegueix aquesta nova campanya liderada entre l'AMB i l'Ajuntament de Barcelona és facilitar i recordar als usuaris de motos, motocicletes, tricicles i quadricicles informació d'acompanyament i alternatives de transport en el seves rutes i desplaçaments diaris, en cas d'estar afectats per la restricció. La fita és acompanyar a l'usuari d'aquestes vehicles per adaptar els seus hàbits a la nova restricció de circulació sense sobresalts ni rebutjos. En aquest sentit, tant l'AMB com l'Ajuntament de Barcelona ofereixen en respectives webs tota la informació necessària. 

Així, l'AMB ha actualitzat el web Canvidhabits, que explica àmpliament la mesura, permet al ciutadà resoldre els dubtes més freqüents sobre les restriccions de circulació i ofereix alternatives de mobilitat sostenible (transport públic, aparcaments d'intercanvi, T-verda metropolitana i T-aire).

El web municipal Qualitat de l'Aire sintetitza tota la informació sobre l'estat de la qualitat de l'aire a la ciutat, consells i eines per a facilitar la reducció de la contaminació i una ciutat més saludable.

ZBE àmbit Rondes de Barcelona: àmbit territorial, horaris, dies i excepcions
En situació d'episodi de contaminació ambiental, els turismes, motocicletes, ciclomotors, tricicles i quadricicles que no disposin d'etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B), no podran circular en aquesta Zona de Baixes Emissions.

Concretament, els vehicles afectats per aquesta restricció, sense etiqueta, corresponen als:

  • Turismes: benzina anteriors a Euro 3 (abans del 2000)  i dièsel anteriors a Euro 4 (abans de 2006). 
  • Motos, motocicletes, tricicles i quadricicles: Euro 1 i anteriors.
Els vehicles d'emergències, vehicles de persones amb mobilitat reduïda i serveis essencials podran circular sempre,  independentment de la seva etiqueta de la DGT.

Les restriccions de trànsit s'estableixen entre les 7.00 h i les 20.00 h els dies laborables des de l'endemà de la declaració fins al final del dia de desactivació de l'episodi. Per tant, mentre duri l'episodi, els vehicles esmentats només podran circular en la franja horària compresa entre les 20.00 h i les 6.59 h dels dies laborables i tots els caps de setmana i festius.

El transport públic oferirà la màxima capacitat operativa: s'augmentarà l'oferta de metro, bus, tramvia, Ferrocarrils de la Generalitat i Rodalies, però especialment a les hores punta, mentre duri l'episodi. També s'activarà la T-aire, la targeta per als dies d'episodi. Aquesta permet viatjar en transport públic amb un preu reduït els dies d'episodi de contaminació.

Documents relacionats
Enllaços relacionats