Mobilitat a ciutats africanes

Tornar

| Tema: Mobilitat i transport, Relacions internacionals

Una jornada que serveix per intercanviar experiències entre Maputo, Dakar i Barcelona

El dies 10 i 11 de juliol de 2019 va tenir lloc el seminari internacional "Mobilitat i Ciutadania a les Ciutats Africanes: Intercanvi d'experiències entre Maputo, Dakar i Barcelona", coorganitzat pel servei de cooperació internacional de l'AMB i el Centre d'Estudis Africans i Interculturals CEA.

En les jornades es van analitzar els reptes en mobilitat i espai públic a l'Àfrica, amb un èmfasi especial en les metròpolis de Moçambic i de Senegal. En un context d'urbanització lligat al procés d'industrialització i el creixement econòmic, les ciutats africanes –especialment les capitals i altres ciutats secundàries– s'han convertit en centres receptors de població rural, fet que ha elevat la taxa de creixement de població urbana entorn del 4%, el doble de la mitjana mundial. Aquesta situació planteja una sèrie de reptes metropolitans relacionats amb les infraestructures, els serveis públics i la sostenibilitat ambiental, així com amb la governança i el finançament públic.

El seminari va comptar amb la participació d'especialistes en l'àrea del transport urbà i de l'espai públic provinents de Dakar (Senegal), Maputo (Moçambic) i de l'àmbit acadèmic i del tercer sector de l'àrea metropolitana de Barcelona. Inaugurat pel director de l'Àrea Internacional i de Cooperació de l'AMB, Oriol Illa, també hi va participar personal tècnic de les àrees de Mobilitat i Espai Públic de l'AMB.

Participació de persones expertes en mobilitat urbana i espai públic

L'arquitecta i urbanista Aina Nangy, de l'ONG Arquitectura sense Fronteres (ASF) de Moçambic, va parlar de la situació de la mobilitat i l'espai públic a Maputo, àmbits en els quals el sector informal té una empremta clara, tant en forma de comerç no regulat als carrers i places de la ciutat (venda ambulant de menjar i begudes, prestació de serveis, etc.) com de sistemes de transport informal. Quant a l'espai públic, Maputo està conformada per la ciutat "no consolidada" –barris informals– i la ciutat "consolidada" d'origen colonial, la qual està enfocada als serveis i a l'ús comercial. Respecte al tema de la mobilitat urbana, és notable la presència massiva de trànsit rodat a la ciutat, on destaquen especialment el transport informal de vehicles coneguts com a "chapas" (camionetes) i el transport il·legal com "my love" (camions amb remolc obert), que ofereixen un sistema de transport insegur i plantegen importants reptes.

Amb situacions similars de transport a la metròpolis del Senegal, el director general del Centre Executiu de Transport Urbà de Dakar (CETUD), Thierno Birahim Aw, va exposar algunes de les estratègies que estan implementant: un sistema de Transit de Bus Ràpid (BRT), l'actualització del parc automobilístic i la professionalització dels transports informals perquè puguin integrar-se al sistema formal. En l'actualitat, els desplaçaments es fan a peu (70%) i amb transport públic (24%); amb nivells ambientalment sostenibles i en línia amb els objectius de l'Agenda 2030. No obstant això, és necessari dedicar una inversió considerable a millorar la qualitat per als vianants i el servei del transport públic. Cal transformar la imatge de precarietat que té actualment el transport públic: augmentar-ne el nivell de confort, la regularitat i la puntualitat, i millorar, així, l'accés a aquest servei públic. D'aquesta manera, el transport públic hauria d'establir-se com una alternativa atractiva per a tota la població de Dakar, no només per a les classes més necessitades. 

Les jornades també van comptar amb la participació de l'arquitecta i col·laboradora d'ONU Habitat Montse Gibert, que va exposar alguns dels reptes plantejats i solucions adoptades en mobilitat urbana a Kigali (Ruanda) i Addis Abeba (Etiòpia), i Gerard Horta, antropòleg membre del GRECS-UB de la Universitat de Barcelona (UB) i autor d'un estudi etnogràfic sobre les causes de l'alt nivell de sinistralitat viària que registra el transport urbà i interurbà informal a Cap Verd.

Les jornades sobre mobilitat i espai públic a ciutats africanes es van completar amb dues taules rodones obertes al públic a la Facultat de Geografia i Història de la UB.

Galeria d'imatges

Galeria de videos

On

  • Marker

    Seu de l'AMB