Ciclologística
Cada cop pren més rellevància la distribució urbana de mercaderies a les ciutats, ja que cada cop es disposa de més informació dels impactes que aquesta activitat genera a les ciutats (ocupació d'espai, indisciplina, congestió, soroll, accidents, etc).
Segons alguns estudis, el 50 % de tots els lliuraments de mercaderies lleugeres a les ciutats es podrien fer en bicicletes i cicles de càrrega; per això, des de l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta treballem per incentivar projectes de ciclologística municipal en el territori metropolità.
Així, promovem models que generen un impacte positiu a les ciutats i territoris on s’implanten, a través de microhubs de consolidació i una distribució a partir de cicles de càrrega.
Recomanacions per a l’impuls de la ciclologística (Red de Ciudades y Territorios por la Bicicleta)
Subvencions a ajuntaments
L’Oficina Metropolitana de la Bicicleta de l’AMB va disposar d’una línia de subvencions amb l’objectiu d’impulsar una distribució d’últim quilòmetre més eficient i promoure projectes de ciclologística municipal.
Puja
HALLO
Una altra estratègia per desenvolupar activitats sobre la ciclologística és participar en iniciatives de recerca i innovació finançades per programes europeus, com és el cas del projecte HALLO.
En aquest cas, el projecte HALLO buscava crear centres de distribució i consolidació urbana compartits (UCDC) a través d'unes proves pilot implementades a les zones de baixes emissions (ZBE) de l'AMB i quatre accions complementàries a la ciutat d'Estocolm.
Gràcies al desenvolupament del projecte, es van dinamitzar diferents sessions i visites tècniques a empreses operadores de ciclologística presents al territori metropolità, que van permetre dinamitzar un ric ecosistema d’actors interessats en la ciclologística (administració pública, investigadors, empreses operadores, tercer sector, etc).
Puja
URBANE
El projecte URBANE (Upscaling Innovative Green Urban Logistics Solutions Through Multi-Actor Collaboration and PI-inspired Last Mile Deliveries) vol donar suport a la transició efectiva, resilient, segura i sostenible de la distribució urbana de mercaderies a través de diferents proves pilot que es desenvoluparan a Hèlsinki, Bolonya, Valladolid i Tessalònica. A més a més, a Barcelona i Karlsruhe es desenvoluparan d'altres proves pilot més acotades i petites.
En el cas de Barcelona, es vol testejar la tecnologia RFID en el camp de la ciclologística per avaluar la seva possible aplicació.
Aquest programa d’Horizon Europe va començar el setembre del 2022 i serà efectiu fins el febrer del 2026.
Puja