Activitats i campanyes
L'AMB desenvolupa diverses activitats dins de programes i campanyes que tenen com a objectiu sensibilitzar la població en la prevenció i la reducció de residus.
Programes
Els programes de sensibilització tenen un caràcter més profund que les campanyes i una durada molt més llarga. L'objectiu és molt més pedagògic i didàctic i s'espera obtenir-ne fruits a mitjà i llarg termini.
-
Millor que nou!
Es tracta d'un programa totalment consolidat que funciona des del 2009 i que aglutina un bon nombre d'activitats relacionades amb la reutilització d'objectes i, per tant, amb la reducció de residus.
El programa disposa d'una web pròpia on realitzar la inscripció a tallers, activitats formatives, convocatòries, agenda, etc. També es pot accedir a un canal de YouTube on s'expliquen procediments per reparar aparells i objectes espatllats.
Vídeocursos del programa "Millor que nou!"
Pàgina web de "Millor que nou!" - Autocompostatge
En aquest sentit, l'AMB va iniciar l'any 2004 un programa per promoure aquesta pràctica en el qual van col·laborar 35 ajuntaments metropolitans i hi participen un total de 5.3245 ciutadans (dades a 31 de desembre de 2017). L'actuació es va vehicular a través del Pla Director de l'Autocompostatge Metropolità (PDAM).
També es va impulsar la creació d'una Xarxa de Compostaires Metropolitans.
Publicacions del programa:
Manual de compostatge urbà
Manual de compostatge de jardí
Campanyes
A diferència dels programes, les campanyes tenen una durada determinada. Es vol obtenir un efecte sensibilitzador immediat que ajudi a canviar algun hàbit concret de la població.
- Jo reciclo la meva ciutat / poble / barri Aquesta campanya vol fer palesa la necessitat de reciclar correctament els residus. És una campanya de proximitat, dirigida als ciutadans a peu de carrer, per cfer-ho, compta amb un grup de 144 informadors de carrer, organitzats per parelles, que interactuaran directament amb els ciutadans al peu dels contenidors de recollida selectiva, informant-los i donant-los consells sobre com millorar el seu reciclatge.
"Jo reciclo la meva ciutat / poble / barri" disposa de la col·laboració dels ajuntaments dels 28 municipis implicats, i està finançada per Ecoembes i Ecovidrio.
Campanya a peu de contenidor
Campanya a les escoles
Recicleta Marching Band /strong>
- Som gent de profit
L'AMB, l'Agència de Residus de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona han engegat conjuntament una campanya de comunicació adreçada a la ciutadania, que té com a objectiu conscienciar la població de que malbaratant aliments llencem els diners que ha costat produir-los, els recursos naturals invertits i desaprofitem un recurs molt valuós.
Aquesta campanya inclou diverses actuacions, entre les quals hi ha una exposició itinerant on s'explica l'origen del malbaratament o un web amb consells per evitar el malbaratament alimentari i eines com ara, una app per al mòbil o una calculadora de racions.
Som gent de profit - Idees amb aefecte
La intenció era estimular alternatives per reduir el volum de residus municipals, com per exemple regalar entrades per a espectacles i concerts, sessions d'esport, vals per a massatges i visites a museus i centres culturals.
Publicació sobre la campanya - Anar a la deixalleria té premi
El sol fet d'anar a la deixalleria a dipositar residus comporta per a l'usuari aconseguir un descompte en la TMTR.
Per beneficiar-se d'aquesta promoció cal obtenir una targeta magnètica a qualsevol punt verd o deixalleria metropolitana (també a les mòbils). Per aconseguir-la cal presentar un rebut de l'aigua i de la TMTR.
A través de la targeta es comptabilitzaran les entrades de residus i es calcularan les bonificacions a què té dret l'usuari. Amb dos usos de la deixalleria s'obté un descompte de l'1 %; amb tres usos, un descompte del 2 %; amb quatre usos, un descompte del 3 %, i així successivament. Quan s'hagi anat a la deixalleria fins a quinze vegades o més, el descompte serà del 14 %, el màxim al qual es pot arribar.
Poden fer servir la mateixa targeta tots els membres d'una família o persones que convisquin amb el titular cada vegada que vagin a la deixalleria.
El sistema de bonificació fiscal funciona en qualsevol deixalleria, punt verd, minideixalleria i deixalleria mòbil de l'àrea metropolitana.
Les deixalleries metropolitanes. Reduir. Reutilitzar. Reciclar - On vas, envàs? On vas, envàs?" va ser una campanya per fomentar la recollida selectiva d'envasos lleugers impulsada per l'AMB en el marc de la Campanya Objectiu Residus (COR) i que va tenir el suport d'Ecoembes i Ecovidrio.
La campanya "On vas, envàs?", que va finalitzar l'any 2012, tenia com a objectiu sensibilitzar la població sobre la recollida selectiva i sobre el tractament i reciclatge de residus.
Se centrava especialment en els envasos considerats lleugers, és a dir, els que són fets de plàstic, llauna, vidre, paper o cartró i que es dipositen als contenidors de recollida selectiva. Una bona gestió d'aquest tipus de residus permet recuperar-los i reciclar-los eficientment, de manera que converteixin en matèria primera i recursos per obtenir nous productes.
Web de la campanya "On vas, envàs?" - Campanya Objectiu Residus
Les principals accions que s'han dut a terme dins de la campanya COR són:
- Moviment R: campanya de comunicació a les xarxes socials per promoure, amb diverses accions, la regla de les tres R: reduir, reciclar i reutilitzar.
- Visites a plantes de tractament de residus. Amb aquesta iniciativa es mostra als ciutadans on van a parar els residus dipositats als contenidors i quin tractament reben finalment.
- Campanyes de suport i implicació d'entitats del territori.