Connexió pedalable

El nou camí pedalable, amb caràcter de via verda, i una circulació pacificada, ha esdevingut un espai que evoca els camins rurals, més enllà de la ciutat i de les infraestructures viàries, transformant un espai oblidat, en un espai de trobada i de continuïtat.

Foto: Jordi Surroca i Gael del Río
Ficha técnica
  • Fecha del proyecto:
    Junio 2015
    Data inicio de la obra:
    --
    Data fin de la obra:
    --
    Fecha de ejecución:
    Marzo 2018
    Municipio:
    Barcelona, Esplugues de Llobregat
    Superficie:

    15.230 m2

    Coste:
    1.552.949 €
  • Dirección de proyecto:
    Enric Batlle, Joan Roig, Iván Sánchez (Batlleiroig)
    Dirección de obra:
    Enric Batlle, Joan Roig, Iván Sánchez (Batlleiroig)
    Colaboradores:
    EQUIP AMB: David Aguilar
    EQUIP BATLLEIROIG: Yago Cavaller, Dolors Feu, Antoni Monté, Francesc Montero
    EQUIP EXTERN: SBS Simón i Blanco
    Contratista:
    Rogasa
    Agrotècnia del Segrià
Premios y reconocimientos

Seleccionada, Bicycle Arquitecture Biennale 2020

Seleccionada, Mostra d'Arquitectura de Barcelona 2019

Seleccionada, Construmat 2019

Seleccionada, Premis FAD 2019 en la categoria Ciutat i Paisatge. 

 

Financiación

AMB

Ajuntament de Barcelona

Ajuntament d'Esplugues de Llobregat

UE-FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional)

Descripción

El projecte consisteix en la construcció d'un camí per a vianants i bicicletes que uneix l'avinguda diagonal de barcelona amb l'avinguda dels països catalans d'esplugues de llobregat, en un dels enclavaments més difícils de la xarxa viària metropolitana, l'encreuament de les infraestructures b-20 i b-23 i el bucle que formen els diferents enllaços i accessos a les dues ciutats. Un nus viari que ha significat una barrera per als vianants i les bicicletes durant seixanta anys i que aquest camí pedalable permet travessar de la manera més directa possible, amb una aposta decidida per la mobilitat tova, no motoritzada, per una ciutat biofílica: més saludable, amb menys contaminació i més accessible a les persones.

El nou passatge, amb una longitud de 880 metres, acosta els dos municipis estalviant gairebé 500 metres de recorregut, amb un traçat amb pendents suaus per a l'ús ciclista o per caminar, en un entorn renaturalitzat i enjardinat que fa de mirador sobre la ciutat. A més, el camí relliga la xarxa urbana de carrils bici i vianants amb el sistema d'espais lliures del parc de collserola, ja que connecta amb el camí de les aigües a través dels espais verds del barri de finestrelles, en un dels accessos més curts i amb pendents més suaus de la ciutat.

El nou camí pedalable, amb caràcter de via verda i una circulació pacificada, ha esdevingut un espai molt agradable i suggeridor, que evoca els camins rurals, més enllà de la ciutat i de les grans infraestructures viàries, i que serveix per a l'ús diari i l'ús recreatiu o de passeig. El camí ha transformat un espai oblidat i negat a les persones en un espai de trobada i de continuïtat urbana per a la comunitat metropolitana.

Dónde