Més participants als projectes d'APS de parcs i platges
| Tema: Educación ambiental, Parques, Playas
L'AMB dona suport a 92 projectes d'aprenentatge servei (APS), amb una participació prevista de més de 3.000 persones

Aquest curs escolar 2024-2025, l’AMB donarà suport a 92 projectes d’aprenentatge servei (APS) als parcs i platges metropolitans. D’aquests, 78 es duran a terme als parcs i 14, a les platges. Així, es donarà continuïtat a 61 projectes iniciats en cursos anteriors i se n’incorporaran 31 de nous.
La participació es preveu que sigui de més de 3.000 persones: infants i joves de 62 centres educatius, i cinc entitats com esplais, casals de gent gran i associacions de veïns.
Els projectes d'APS es basen en la metodologia d’aprenentatge servei, que combina processos d’aprenentatge amb un servei a la comunitat. Aquests projectes tenen diferents objectius relacionats amb la conservació de la biodiversitat i amb la difusió dels valors socioambientals i patrimonials dels parcs i les platges. Els projectes d'aquest curs es fan en el context del projecte Participem, del programa metropolità Aprenem a la Xarxa.
Projectes sobre caixes niu, manteniment d'espais i ciència ciutadana
El projecte d'APS sobre el seguiment de caixes niu per a ocells és el que té una participació més elevada, amb 27 projectes i 750 infants i joves implicats. Aquest projecte inclou tant la construcció i instal·lació de caixes niu o menjadores per a ocells insectívors, com el seu manteniment, i, també, la revisió de l’ocupació de caixes en finalitzar la temporada de cria. Dins d'aquest tipus de projecte s’inclouen els que fan el seguiment de refugis de ratpenats.
També destaquen els més de 430 participants dels projectes dedicats al manteniment d’espais participatius dels parcs: 11 centres educatius faran tasques de manteniment d’espais com horts, jardins de papallones i jardins d’herbes remeieres, i crearan recursos divulgatius per posar-los en valor. Cal destacar la creació de dos nous espais participatius de la xarxa de parcs metropolitans: el jardí de papallones del parc de l’Ermita (Castellbisbal) i el jardí de papallones del parc del Torrent de la Font i del Turó de l’Enric (Badalona), amb la participació de l’Escola Benviure i l’Associació de Veïns de la Morera, respectivament.
El tema dels projectes relacionats amb iniciatives de ciència ciutadana, com “Investiguem i divulguem la biodiversitat del parc” i “Coneguem les papallones metropolitanes”, també han estat molt sol·licitats. En la primera iniciativa hi participen més de 400 alumnes d’11 centres educatius, que faran censos d’ocells i estudis d’altres organismes vius que habiten els parcs metropolitans. Les dades recollides s’introdueixen al Visor de fauna dels parcs metropolitans i són una eina molt útil per a la gestió d’aquests espais. En el projecte de papallones hi participen gairebé 300 alumnes de nou centres educatius, que també faran censos i donaran a conèixer l’Observatori Metropolità de Papallones.
Transmetre valors socioambientals dels parcs i les platges
D’altra banda, es duran a terme 20 projectes dedicats a transmetre els valors socioambientals dels parcs i les platges i la convivència. Aquests projectes engloben diversos formats com fer guiatges ambientals i patrimonials, crear itineraris divulgatius, elaborar jocs per a la Jugatecambiental o promoure la tinença responsable de gossos, entre d’altres.
Respecte dels projectes d'APS que es fan en l’àmbit de les platges, se’n duran a terme 11 amb una participació de més de 500 alumnes. Aquests projectes engloben diferents temes relacionats amb la millora d’aquests espais, com la recuperació de les dunes, l’estudi de microplàstics, el projecte Salvem les platges metropolitanes (que tracta la regressió del litoral i el canvi climàtic) i el projecte de ciència ciutadana BioPlatgesMet (dedicat al seguiment i la difusió de la biodiversitat en ecosistemes litorals).