La ZBE Rondes BCN en funcionament

| Tema: Contaminación, Movilidad sostenible

Comencen les sancions per als vehicles als quals no els correspon distintiu ambiental

Ronda plena de cotxes

Avui, 15 de setembre, ha entrat definitivament en vigor el règim sancionador de la ZBE Rondes BCN, per a cotxes (M1) i motos (L) als quals no els correspon distintiu ambiental de la DGT.

Tot i que l'inici estava previst per a l'1 d'abril, la seva implementació va quedar aturada temporalment a causa de l'estat d'alarma i la crisi sanitària de la COVID-19. Atesa l'excepcionalitat de la situació i per no afectar la mobilitat essencial de les persones, la ZBE Rondes BCN va continuar vigent com en els primers tres mesos del 2020: activa de dilluns a divendres laborables de 7 a 20 h, però sense multes.

L'AMB, els cinc ajuntaments metropolitans que integren la ZBE Rondes BCN (Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs) i la Generalitat de Catalunya recorden que aquesta restricció servirà per preservar la qualitat de l'aire i evitar retornar a la situació habitual d'alts nivells de contaminació a la metròpolis. Seguint aquest model metropolità, i d'acord amb la nova Llei del canvi climàtic del Govern central, totes les ciutats de més de 50.000 habitants hauran de tenir zones de baixes emissions abans del 2023.

Moratòries: autònoms amb rendes baixes, furgonetes, camions, autobusos i autocars

Atenent les conseqüències socioeconòmiques derivades de la crisi de la COVID-19 s'ha ampliat la moratòria per als cotxes (M1) o motos (L) d'autònoms amb rendes baixes (2 vegades l'IPREM). D'aquesta manera, l'exempció durarà fins a l'abril del 2021. Les furgonetes (N1) tindran també moratòria fins a l'abril del 2021; els camions (N2 i N3) fins al juliol de 2021, i els autobusos i autocars (M2 i M3) fins a l'1 de gener del 2022.

Mesures per al suport a l'adaptació a la ZBE Rondes BCN

L'AMB ha impulsat recentment noves mesures de suport per facilitar el canvi d'hàbits, com són les subvencions per a la renovació de vehicles comercials per a autònoms (N1), que ja es poden demanar des del passat mes d'agost.

També existeixen altres serveis metropolitans de mobilitat sostenible que ja funcionen amb èxit des de fa temps: la targeta verda metropolitana (9.183 de tramitades fins a inicis de setembre), l'aparcament d'intercanvi P+R (park & ride) i l'impuls de la bicicleta (Bicibox, e-Bicibox i Bicivia). 

Documentos relacionados