Nodreix el futur, camí a la feina
Nodreix el futur, camí a la feina
Ficha técnica
-
- Temas:
- Políticas sociales
-
- Estado:
- Finalitzat
-
- Tipo / Subtipo:
- Políticas sociales / Experiencias
-
- Municipio:
- Cornellà de Llobregat
-
- Ens local:
- Ajuntament de Cornellà de Llobregat
-
- Període d'execució:
- 1 de novembre de 2021 - 31 de desembre de 2022
-
- Impulsor:
- Departament de Polítiques d’Ocupació
-
- Públics als quals es dirigeix:
- Joves en situació de risc per exclusió econòmica i social, en situació d’atur o amb feines precàries. També joves en situació de vulnerabilitat formativa i/o laboral
-
- Pla i línia als quals contribueix:
- ApropAMB - 2.c. Labora Jove
Descripció
Resum i detall de l'experiència
-
Resum de l'experiència
“Nodreix el futur, camí a la feina” ha estat un projecte d’integració sociolaboral destinat a joves de Cornellà de Llobregat en situació d’exclusió social i en situació d’atur.
El projecte ha integrat elements formatius i de pràctiques a través de diversos itineraris que tenen l’objectiu de proporcionar autonomia i eines per a la inserció laboral dels i les joves participants.
-
Detall de l'experiència
Els objectius principals del projecte han girat al voltant de facilitar i promoure el retorn al sistema educatiu reglat post obligatori i millorar l’ocupació facilitant-ne la inserció laboral. De la mateixa manera, el projecte ha volgut crear un precedent per tal que el model sigui replicable.
El projecte s’ha adreçat a joves amb dificultats per a incorporar-se al mercat laboral i condicionats/des per un fort desànim, una baixa autoestima i inseguretat. Per aquest motiu, ha estat clau la tasca d’identificació de persones usuàries del programa per part dels serveis socials municipals i el servei local d’ocupació.
El projecte ha contemplat la realització de quatre accions formatives, una per quadrimestre (durant 1 any), de 400 hores de durada cadascuna. Cada acció s’ha adreçat a 15-20 joves, centrant-se en l’àmbit de l’hostaleria i l’atenció al client.
El programa s’ha desenvolupat en 6 fases:- Fase 1 – Acollida al programa, entrevista individual i diagnosi competencial: En aquesta fase s’informa sobre les característiques generals del programa, els objectius, etc. També es detecta la capacitat de comprometre’s de la persona respecte a les accions formatives i i s’aborden les seves expectatives en relació al programa.
- Fase 2 – Formació bàsica transversal: Accions formatives amb metodologia integradora perquè els i les joves recuperin l’autoestima i la confiança per a definir el seu projecte vital professional i formatiu des de la millora i el creixement.
- Fase 3 – Formació professionalitzadora: Accions formatives en l’àmbit concret.
- Fase 4 – Aprenentatge en context laboral real amb pràctiques: Es complementa la formació adquirida en contextos pràctics reals per tal d’apropar els participants a la realitat de l’àmbit professional en què exercirà la seva activitat.
- Fase 5 – Acompanyament a la inserció
- Fase 6 – Activitats transversals i complementàries
Valoració
Valoració del projecte
-
Valoració del seu impacte
Un 70% dels i les joves participants ha trobat feina o bé han començat a formar-se en algun altre àmbit. A més a més, un dels objectius inicials del projecte era la incorporació de les dones al projecte i, finalment, s’ha aconseguit que el 56% dels participants hagin estat dones.
La incorporació al projecte de persones sense permís de residència i/o treball: de les 31 dones participants, 17 no disposaven de permís de treball. Dels 24 homes participants, 19 d’ells disposaven de permís de treball.
S’ha donat suport al col·lectiu de persones joves en condicions de vulnerabilitat per la seva situació de no regularització administrativa. Se’ls ha ofert accés a un itinerari de formació i acompanyament que els ha permès sortir de l’aïllament, aprendre un ofici i integrar-se millor a la societat que els acull. 5 joves estan en procés de regularització, i en breu, s’incorporaran a un lloc de treball.
El projecte s’ha apropat als i les joves de la ciutat, afavorint els processos de socialització i capacitació d’aquests.
-
Factors de context vinculats al seu impuls
- El fet que el context socioeconòmic dels joves s’hagi agreujat per la crisi econòmica provocada per les conseqüències econòmiques del context bèl·lic a Europa.
- Elevades taxes d’atur juvenil a Catalunya (19,68%) i Espanya (29,26%), en comparació amb la UE-27. *Dades IDESCAT 4t Trimestre de 2022.
-
Aprenentatges de cara a iniciatives similars
- La importància de disposar d’una col·laboració amb organitzacions o entitats especialitzades en un model de formació holístic centrat en l’activitat laboral, social i personal, i amb experiència consolidada en la reinserció al sistema educatiu i la integració laboral de joves en risc d’exclusió social.
- Establir des de l’àmbit local dispositius d’inserció laboral en col·laboració amb entitats del territori, destinats a col·lectius que tradicionalment no accedeixen als itineraris institucionals de les polítiques actives d’ocupació, atenent a la seva situació d’irregularitat administrativa.