Les obres de transformació de la C-245 entre Cornellà de Llobregat i Castelldefels, en marxa

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, els alcaldes i alcaldesses de Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà i Castelldefels, i el regidor de Planificació de Territorial de Viladecans han visitat avui les obres en execució per a la millora de la integració urbana de la C-245, que inclou la construcció d'un carril bus i una via pedalable. Aquesta actuació, impulsada per la Generalitat, l'AMB i els cinc ajuntaments metropolitans, reconvertirà la carretera comarcal C-245 en un espai urbà i metropolità. Les obres tenen un pressupost d'adjudicació de prop de 32 MEUR

Visita d'obres de la C-245. Robert Ramos // AMB

Les obres, que van començar entre el juliol i el setembre passats, segons el tram, permetran transformar la C-245, una via que uneix uns municipis on viuen, en total, més de 350.000 persones. Es preveu que la nova C-245 s'anirà posant en servei a mesura que els trams estiguin finalitzats, durant el segon semestre del 2022. L'obra serà finançada per la Generalitat (10 MEUR) i el món local, encapçalat per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que en finançarà la part restant.

Aquesta actuació transformarà la C-245 en un vial més urbà, de manera que millorarà la vertebració dels municipis per on transcorre, alhora que, amb la construcció del nou carril bus i de la nova via pedalable, afavorirà una circulació més fluïda del transport públic, millorarà i augmentarà els serveis d'autobús i fomentarà una mobilitat més sostenible, en un context d'emergència climàtica. 

Amb aquest projecte, els serveis d'autobús podran ser més directes i més eficients energèticament, i tindran una velocitat comercial més atractiva, fet que facilitarà reduir l'ús del cotxe i atraure els usuaris cap al transport públic. Es calcula que el transvasament cap a l'autobús, com a conseqüència, permetrà deixar d'emetre a l'atmosfera 291 tones de CO2 a l'any. 

Corredor potent en transport públic i mobilitat sostenible

La carretera C-245, paral·lela a la C-32, és un dels eixos vertebradors del Baix Llobregat, atès que permet la connexió de cinc municipis de la comarca amb Barcelona. Presenta trams de molts tipus, ja que travessa tant nuclis urbans residencials com àrees industrials i zones en procés de desenvolupament urbanístic.

De trànsit intens, la C-245 suporta uns 35.000 viatgers en autobús cada dia; en algun tram, s'arriben a registrar més de 600 circulacions diàries d'autobusos, amb més de 40 en hora punta. El nou carril bus permetrà augmentar fins a un 25 % la velocitat comercial en els trams urbans, així com guanyar seguretat en el trànsit i fer que els serveis de transport públic siguin més fiables. En aquesta infraestructura reconvertida, l'AMB implantarà la línia d'altes prestacions i ocupació Metrobús 8, que recorrerà tot l'eix de punta a punta.

Actualment, la C-245 presenta característiques molt diferenciades al llarg del recorregut, amb seccions d'ample variable i configuracions particulars segons els àmbits que travessa. Aquesta via compta amb alguns trams de via pedalable, als quals ara es donarà continuïtat. La remodelació de l'eix viari integrarà bona part de l'eix Bicivia 7, que també connectarà amb altres eixos de la Bicivia metropolitana: l'eix Bicivia 5 a l'alçada de Cornellà de Llobregat i la Bicivia 2 a Sant Boi de Llobregat, que ressegueix el marge dret del riu Llobregat. També connectarà amb la Bicivia 1, que anirà paral•lela al litoral metropolità, a la platja de Castelldefels.
 
El projecte transforma aquest eix viari des de l'avinguda de la Ciutat de Màlaga de Castelldefels fins a l'intercanviador de Cornellà de Llobregat, on es troben el ferrocarril de Rodalies, la línia 5 del metro i el Trambaix. A continuació se n'exposa el traçat, dividit per trams, i les seves principals característiques:

  1. Castelldefels: el tram té una longitud d'1,8 quilòmetres, des de l'avinguda de la Ciutat de Màlaga fins al límit del terme municipal, situat a la cruïlla amb l'avinguda de l'Habana Vieja. Comporta la remodelació total de la plaça de Colom, que reduirà la mida de la rotonda, la farà més urbana i afavorirà els recorreguts dels vianants. En aquest àmbit, actualment s'estan executant tasques de demolició i d'excavació de la caixa de paviment per a la formació de la nova secció de la calçada definitiva. 
  2. Gavà: l'àmbit d'actuació abasta tota la C-245 en el seu pas pel municipi al llarg de 2,8 quilòmetres. Inclourà la formació d'un nou pas de vianants davant l'accés al tanatori, semaforitzat a demanda per garantir la seguretat dels usuaris. En aquesta zona, s'està desbrossant la part del carril bici en el tram no urbà.
  3. Viladecans: el tram d'actuació comprèn la C-245 al seu pas pel municipi, que és de prop de 2,5 quilòmetres. Entre el carrer de Pi i Margall i el carrer de la Vila hi haurà dos carrils que combinaran bus, vehicles privats i bicicletes. En aquest tram també es duen a terme demolicions i excavació de la caixa de paviment per a la futura calçada.
  4. Sant Boi de Llobregat: l'itinerari d'actuació té una longitud de 2,5 quilòmetres, fins a la plaça de la Parellada. Es pot formar un carril per sentit exclusiu per a l'autobús en tot el tram. S'estan executant obres de demolició i excavacions per al carril bus entre el límit amb Viladecans i la riera de Fonollar.
  5. Cornellà de Llobregat: des del creuament del Llobregat fins a l'inici de la trama urbana, es formarà un carril bici aprofitant camins existents. L'actuació sobre la C-245 comença a la rotonda de l'avinguda del Baix Llobregat i arriba fins a la carretera de Sant Joan Despí, on es forma un carril exclusiu per a l'autobús. Després d'un tram on es manté la configuració existent, el projecte finalitza a l'intercanviador de Rodalies, la línia 5 metro i el Trambaix. Abasta una longitud total de 2 quilòmetres, sumant la part interurbana i la urbana. En aquest tram, s'està pendent de disposar dels terrenys per iniciar els treballs.
Millora de la intermodalitat 

El nou projecte afavorirà l'oferta i la competitivitat del transport públic i contribuirà a la millora de la qualitat de l'aire de la regió metropolitana de Barcelona, així com a la millora de la intermodalitat, amb la construcció d'estacions d'intercanvi. 

Documentos relacionados
Enlaces relacionados
Infraestructuras relacionadas
  • x
    Tipus:
    Integración urbana
    Descripcio:
    El nou projecte d'integració urbana i de millora de la mobilitat de la carretera C-245 permetrà integrar un carril bus segregat de 13 quilòmetres, que unirà Cornellà de Llobregat amb Castelldefels, i un nou carril bici. L'actuació també implementarà una línia d'autobús exprés d'alta ocupació (BRT).

    La intervenció, amb un pressupost total de 26,3 milions d'euros, està cofinançada pel món local, liderat per l'AMB, i per la Generalitat de Catalunya, i començarà a ser realitat el 2017.

    El nou projecte aposta per la pacificació de la via i dona prioritat al transport públic i a la bicicleta en detriment del cotxe privat. La integració de la C-245 esdevindrà el punt de partida d'un gran procés de reurbanització de tota l'àrea i suposarà, gràcies a la implantació de mobilitat més sostenible, una notable reducció de la contaminació atmosfèrica i una millora de la qualitat de l'aire de la metròpolis.