La Metropolis de Barcelona opta a 230 milions d'euros de la UE per transformar la mobilitat

| Tema: Movilidad sostenible

L'AMB i els municipis metropolitans dedicaran els ajuts del pla europeu Next Generation a l'extensió de zones de baixes emissions a l'àrea metropolitana i altres mesures d'impuls de la mobilitat sostenible. La transformació de les flotes de transport públic, amb 162 nous busos elèctrics per a la flota de Bus Metropolità, i la promoció de l'ús de la bicicleta són altres projectes que opten als ajuts.

A banda dels projectes propis dels municipis, l'AMB aspira a aconseguir 40 M€ dels fons europeus, el màxim que permet la convocatòria per a un organisme supramunicipal. L'AMB ofereix als municipis un acompanyament integral en la implantació de ZBE, amb un model comú d'ordenança reguladora i suport tecnològic i en comunicació.

ZBE
ZBE | AMB

El Consell Metropolità de l'AMB ha aprovat les 19 actuacions i projectes que l'AMB i els municipis metropolitans han acordat impulsar gràcies a la primera convocatòria d'ajuts provinents dels fons Next Generation EU, per dur a terme actuacions que potenciïn la mobilitat sostenible i ajudin a reduir la contaminació ambiental. Aquesta convocatòria, que es fa en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència (Pla España Puede) del Govern central, és exclusiva per als projectes propis de municipis i agrupacions supramunicipals com l'AMB.

Pel que fa als projectes municipals, una de les principals mesures subvencionables és la implantació de zones de baixes emissions (ZBE) d'àmbit local. Aquesta estratègia metropolitana es va engegar el passat mes de maig amb la posada en marxa de la ZBE de Sant Cugat del Vallès, i continuarà amb la ZBE de Sant Joan Despí.

Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, exposa que "amb el suport de l'AMB, els municipis metropolitans estan en unes condicions òptimes per maximitzar les oportunitats del fons europeu. Les polítiques de mobilitat sostenible desenvolupades els darrers anys encapçalades pel model de ZBE Rondes BCN posicionen l'AMB i els seus municipis a l'avantguarda de tot l'Estat".

Per fer-ho possible, durant el mes de setembre l'AMB ha dut a terme diverses sessions informatives i de suport tècnic amb els municipis metropolitans, amb l'objectiu de coordinar-se de cara a aquesta primera convocatòria d'ajuts provinents dels fons Next Generation EU.

230 M€ en projectes per a la mobilitat metropolitana

Els fons europeus s'articulen per mitjà del Pla de recuperació, transformació i resiliència, posat en marxa pel Govern central, i que suposa la inversió pública d'àmbit estatal més gran dels darrers anys, amb un total de 69.528 M€, dels quals 13.203 M€ estaran destinats exclusivament a l'Estratègia de mobilitat sostenible, segura i connectada.

En aquesta convocatòria per a projectes municipals, l'AMB i els municipis metropolitans en conjunt opten a 230 M€, que permetrien finançar fins al 90 % de diverses actuacions, totes incloses en les quatre línies marcades pel pla de l'Estat:
  • Accelerar la implantació de les zones de baixes emissions locals: podien sol·licitar aquests ajuts els municipis de més de 50.000 habitants. Els recursos estan destinats a finançar, per exemple, la instal·lació de senyalització, de sistemes de control i accessos d'aparcaments, o servidors i programari de bases de dades, entre d'altres. Amb la sol·licitud d'aquests fons, entre AMB i municipis, s'opta a aconseguir desplegar noves ZBE a 6 municipis i reforçar les existents.
  • L'AMB ofereix als municipis un acompanyament integral en la implantació de ZBE, amb un model comú d'ordenances reguladores i de registre d'exempcions, així com una senyalització comuna. També ofereix suport tècnic al desplegament tecnològic, i el llançament de campanyes informatives i de conscienciació de la ciutadania.
  • Fomentar un canvi d'hàbits en la mobilitat, prioritzant el transport públic i la mobilitat activa: algunes de les actuacions incloses, que en molts casos ja s'estan duent a terme, són l'establiment d'aparcaments d'intercanvi (park & ride) com a suport de les ZBE i per augmentar l'ús del transport públic. També la creació de carrils bus, espais per a vianants, l'habilitació de plataformes i carrils reservats a bicicletes i/o vehicles de mobilitat personal (Bicivia), la implantació de sistemes públics de lloguer de bicicletes i actuacions per a la millora de la distribució urbana de mercaderies (DUM) d'últim quilòmetre compatibles amb els projectes de ciclologística ja existents i aplicacions com SPRO. 
  • Transformació de les flotes de transport públic a un model de zero emissions, i plans integrals d'infraestructura de recàrrega elèctrica: aquest eix inclou l'adquisició d'autobusos elèctrics o propulsats per hidrogen, així com la instal·lació de punts de recàrrega elèctrica per a flotes d'autobusos i vehicles pesants. Per exemple, amb la sol·licitud d'aquests fons, entre AMB i municipis, s'opta a aconseguir 162 busos elèctrics per a la flota de Bus Metropolità. 
  • Digitalització per a la millora dels serveis públics de transport; més eficiència del sistema, millora de l'accessibilitat i avantatges per a l'usuari del transport públic: inclou actuacions com eines de planificació de viatges (per exemple, aplicacions per a mòbils) i millora de la informació del transport, millora dels processos de gestió de bitllets (ticketing) i pagament en el transport urbà, i tecnologies per facilitar l'accés al transport a persones amb mobilitat reduïda o qualsevol tipus de discapacitat o necessitat especial.
Els municipis metropolitans aposten per la mobilitat sostenible

Durant el termini de presentació de projectes, que va finalitzar el passat 30 de setembre, l'AMB, com a organisme supramunicipal, va presentar propostes d'actuació en cadascun dels quatre eixos descrits. En aquest cas, l'AMB opta a aconseguir 40 milions d'euros per a les 19 actuacions i projectes aprovats pel Consell Metropolità el 27 de setembre del 2021.

* (Vegeu la taula annexa)

Els municipis de més de 50.000 habitants han optat a dos torns de sol·licitud, amb un màxim de 45 € per habitant. En total, aquest grup de municipis opta a 175,5 milions d'euros: 112 milions d'euros en primera sol·licitud i 63,5 milions d'euros en la segona. 

Per la seva banda, els municipis d'entre 20.000 i 50.000 habitants han optat a un sol torn de sol·licitud. En total, aquest grup de municipis opta a 13,6 milions d'euros.

Criteris de selecció

Segons les bases establertes pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, les sol·licituds de fons eren vàlides tant per a nous projectes com per als que ja estiguessin en marxa, sempre que s'haguessin iniciat després de l'1 de febrer del 2020. Així mateix, caldrà que les actuacions estiguin acabades abans del 31 de desembre del 2024. 

De la mateixa manera, perquè les subvencions siguin vàlides, caldrà certificar l'inici dels processos de licitació abans del 30 d'abril del 2022, i adjudicar els treballs abans del novembre del 2022.

LA METRÒPOLIS BARCELONA, UN ESCENARI IDEAL PER A LA NOVA MOBILITAT

L'estratègia de mobilitat sostenible duta a terme en els darrers anys per l'AMB, partint sobretot del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU), han posicionat  els municipis metropolitans en unes condicions òptimes per optar als fons europeus.

Com que l'AMB ja ha treballat molts dels temes recollits al Pla de recuperació, transformació i resiliència del Govern central, el territori té una gran diversitat de projectes en execució, fet que ha facilitat la selecció dels mateixos i facilitarà l'atorgament dels fons. 

Destaquen especialment la posada en marxa de la ZBE Rondes de Barcelona, que ha obert el camí per a l'establiment de ZBE locals.

L'impuls a la nova mobilitat, la mobilitat activa i els modes de transport sostenibles s'ha concretat, per exemple, en el servei Bicibox, en el disseny i aplicació de la xarxa Bicivia, en la potenciació de la bicicleta per a la distribució urbana de mercaderies i en actuacions futures com el nou servei de bicicleta pública metropolitana.

Pel que fa al transport públic, algunes de les darreres actuacions de més pes són les millores al servei de bus metropolità després de la covid-19 i la contínua introducció de nous autobusos elèctrics a la xarxa. 

TAULA ANNEXA

Documentos relacionados
Enlaces relacionados