Els tallers de reparació de vehicles de la ZBE Rondes BCN poden sol·licitar una autorització per rebre, entregar i fer les proves en circulació dels vehicles sense distintiu ambiental que tinguin en custòdia

| Tema: AMB, Movilidad y transporte, Movilidad sostenible

L'AMB, els cinc ajuntaments metropolitans que conformen la ZBE Rondes BCN i CETRAA han pactat aquesta nova autorització amb l'objectiu de facilitar la feina diària dels tallers afectats per la implantació de la ZBE Rondes BCN

ZBE Rondes BCN

Els tallers de manteniment i reparació de vehicles ubicats dins la ZBE Rondes BCN poden sol·licitar una autorització, sense cost, per dur a terme les proves en circulació necessàries per als vehicles que tinguin en custòdia i als quals no els correspongui distintiu ambiental de la DGT i, també, per poder desplaçar el vehicle a una estació ITV.

Aquest acord s'ha pactat entre l'AMB, els cinc ajuntaments que integren la ZBE Rondes BCN (Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs) i la Confederación Española de Talleres de Reparación de Automóviles y Afines (CETRAA) per facilitar la feina diària dels tallers afectats per la implantació de la ZBE Rondes BCN. Aquesta nova excepció s'inclourà en la normativa metropolitana de gestió de la ZBE Rondes BCN.

"Fem un pas més per consolidar la ZBE Rondes de Barcelona, i donem sortida a una activitat econòmica i de serveis necessària, com són els tallers de reparació de vehicles, la majoria, petites i mitjanes empreses", ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda. "Recordem que aquesta zona de baixes emissions és pionera a Espanya i al sud d'Europa, i s'està convertint en tot un referent més enllà de les nostres fronteres", ha afegit.

La regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, ha assegurat que "ara és el moment de donar resposta a les tres crisis que s'estan vivint: la sanitària, l'econòmica i la mediambiental" i en aquest sentit ha manifestat el seu suport a aquesta activitat econòmica i ha afirmat que "els tallers realitzen una feina essencial per garantir la seguretat dels vehicles i dels seus ocupants i, per tant, és important que la puguin  dur a terme en condicions".

Xavier Freixes, responsable de la Comissió de Llibre Taller de la Confederació ha declarat que "aquesta solució permet que els conductors puguin portar el vehicle al seu taller de confiança, tot i que aquest estigui ubicat a la ZBE, per fer el manteniment, fonamental per a la seguretat viària i la protecció del medi ambient".

Autorització i tràmit per part del taller
Segons l'acord, és el taller el que ha de tramitar l'autorització, i no els titulars o usuaris dels vehicles. El registre s'ha de fer a la plataforma Llibre taller electrònic de la DGT, on es registren les dades del vehicle en proves (núm. de bastidor VIN, matrícula del vehicle, data d'entrada al taller i quilòmetres del vehicle en el moment d'entrar al taller) i on s'ha d'indicar el tipus d'incidència i la clau KMS. L'alta en aquesta plataforma es pot efectuar a través de CETRAA o altres associacions de tallers.

El registre permet que el vehicle pugui circular fins a la finalització de la reparació, com a màxim durant 7 dies laborables, prorrogables en cas de necessitat.

Durant la prova del vehicle, el taller ha de complir els requisits següents:

  • La prova dinàmica s'ha de fer en horari laboral i cal evitar les hores punta (de 8.30 a 9.30 h i de 18 a 19 h).
  • El radi màxim de circulació del vehicle és de 25 km, i tant els quilòmetres recorreguts com el temps han de ser els estrictament necessaris.
  • El vehicle en circulació ha de dur a sobre el full d'encàrrec signat per l'usuari.
Un cop finalitzada la prova dinàmica, el taller ha de fer l'anotació al Llibre taller electrònic de la intervenció realitzada i detallar la data de finalització. L'autorització  per circular per la ZBE Rondes BCN és vàlida fins a les 23.59 hores de la data de sortida indicada, i es permet que l'usuari retiri el vehicle i el traslladi a un altre lloc.

Implantació de la ZBE Rondes BCN i moratòries
L'AMB recorda que, per preservar la qualitat de l'aire, els vehicles sense distintiu ambiental de la DGT no poden circular per dins l'àmbit de la ZBE Rondes BCN de dilluns a divendres de 7 a 20 hores. També recorda que el règim sancionador de la ZBE Rondes BCN, per a cotxes (M1) i motos (L) als quals no els correspon distintiu ambiental, va entrar en vigor el passat 15 de setembre d'aquest any 2020. Inicialment, estava previst per a l'1 d'abril, però la seva implementació va quedar aturada temporalment a causa de l'entrada en vigor de l'estat d'alarma i la crisi sanitària de la COVID-19.

L'AMB i els ajuntaments recorden també l'ampliació de la moratòria per als cotxes (M1) o motos (L) d'autònoms amb rendes baixes, atenent les conseqüències socioeconòmiques derivades de la crisi de la COVID-19. El llindar econòmic actual a partir del qual s'hi poden acollir és de 2 vegades l'IPREM. D'aquesta manera, tots els autònoms que compleixin aquests requisits disposen d'una ampliació de 3 mesos de moratòria per circular per la ZBE Rondes de Barcelona sense distintiu ambiental de la DGT. És a dir, fins a l'1 d'abril del 2021.

Per a les furgonetes, camions i autobusos (N1, N2, N3, M2 i M3) als quals no els correspon el distintiu ambiental de la DGT els terminis de la moratòria per circular per la ZBE Rondes BCN en l'horari restringit (dilluns-divendres laborables de 7 a 20 h) són els següents:
  • Furgonetes (N1): fins a l'1 d'abril del 2021
  • Vehicles pesants, camions i autocars petits (N2, N2 i M2): fins a l'1 de juliol del 2021
  • Autobusos i autocars (M3) destinats al transport col·lectiu: fins a l'1 de gener del 2022
En els casos dels vehicles N2, M2, N3 i M3, la moratòria serà prorrogable durant un període de temps proporcional. 

Documentos relacionados
Enlaces relacionados