COVID-19: El programa d'educació ambiental de l'AMB Compartim un Futur es reinventa i dissenya activitats i recursos nous en línia

Volver

| Tema: Educación ambiental

Les noves propostes, orientades a un públic escolar i familiar, es poden fer des de casa amb l'únic suport d'un ordinador connectat a internet. El programa disposa d'un servei d'assessorament, que permet posar-se en contacte amb un educador especialitzat en qualsevol moment de l'activitat per resoldre dubtes. L'AMB també ha aprofitat per repensar els continguts de les activitats i hi ha introduït nous conceptes com el PREMET25, que regeix les polítiques metropolitanes de gestió de residus.


La crisi social provocada per l'expansió de la pandèmia de la COVID-19 i l'estat d'alarma decretat el passat 14 de març, que han tingut impacte en gairebé tota l'activitat social, també han afectat el programa Compartim un Futur, l'oferta d'activitats d'educació ambiental de l'AMB dirigida principalment a les escoles del territori metropolità, que també ofereix activitats per a famílies i públic adult.

A causa de la situació actual, d'acord amb les directrius de les autoritats sanitàries, el dia 9 de març es van cancel·lar totes les activitats del programa i les visites a les instal·lacions, que suposen un percentatge elevat de l'oferta educativa del programa.


El Compartim un Futur es reinventa

Malgrat la cancel·lació total de les activitats presencials, el programa no s'ha aturat i l'AMB n'ha adaptat una part dels continguts a format en línia, i ha potenciat les activitats dirigides a un públic general, i que es poden fer a casa i en família. Així, l'oferta educativa s'ha mantingut i actualitzat adaptant-ne els continguts quan ha estat necessari per mantenir-ne la qualitat tècnica i pedagògica.

L'AMB ha reunit en una secció del web metropolità de la COVID-19 les activitats que han nascut d'aquesta situació d'excepció, i que ja estan a punt per ser descobertes.

Actualment, s'hi pot trobar:
  • "Aigua per a tot i per a tothom", que dona a conèixer el cicle de l'aigua i el relaciona amb la gestió que en fa l'AMB. En aquesta activitat es pot aprendre com es distribueix l'aigua arreu del planeta i quins són els hàbits sostenibles i les bones pràctiques d'ús. Cada participant pot calcular la seva petjada hídrica per saber quin impacte causa.
  • "Recursos: l'essència dels residus", que analitza el valor dels residus com a recurs per entendre la necessitat de reduir-los i dona eines per fer-ho. En aquesta activitat s'avaluen diferents aspectes del que tenim a casa: durabilitat, necessitat, impacte del residu en el medi, etc. Així podem comprendre que, a l'hora de comprar un producte o no, hi ha molts més elements que cal valorar a més del preu, la qualitat o el desig de tenir-lo.
Properament, altres activitats per a tots els públics del catàleg del Compartim un Futur s'adaptaran a aquest format perquè es puguin dur a terme en períodes de confinament, o simplement per donar altres opcions quan l'assistència presencial no sigui possible.


Assistència telemàtica

Per facilitar la realització d'activitats a casa, el servei d'assessorament del Compartim un Futur posa educadors especialitzats a disposició de tots els usuaris, per atendre consultes i resoldre dubtes en aquesta situació excepcional. Es pot contactar amb aquest servei trucant o escrivint per WhatsApp al 671 332 312, o enviant un correu a assessoria.compartim@amb.cat

Nou enfocament dels continguts

Amb l'adaptació de les activitats a un format telemàtic, l'AMB també ha fet un esforç per renovar-ne continguts i introduir-hi millores, enfocades principalment en tres línies:
  1. Relacionar totes les activitats amb el concepte de canvi climàtic basant-se en el Pla clima i energia 2030, el full de ruta que regeix les polítiques de l'AMB en relació amb la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic, l'ús d'energies renovables i altres estratègies per fer front a l'emergència climàtica.
  2. Actualitzar els guions pel que fa a les noves normatives que regeixen l'AMB, com per exemple el Programa metropolità de prevenció i gestió de recursos i residus municipals 2019-2025 PREMET25.
  3. Enfocar totes les activitats amb perspectiva de gènere, per fomentar una igualtat real entre les dones i els homes i la comunitat LGTBI.
Aquestes millores, així com la totalitat de publicacions didàctiques, guies i la resta d'activitats, es poden trobar al nou web d'Educació ambiental.

AMB: 30 anys d'educació ambiental

El programa d'educació ambiental es va originar fa gairebé 30 anys, quan l'AMB (sota el nom d'Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics i Tractament de Residus, EMSHTR) va començar a organitzar activitats per fomentar l'educació ambiental, primer a les platges metropolitanes i després amb el programa "L'escola ens visita", centrades en la gestió dels residus i del cicle de l'aigua.

Actualment, l'abast d'aquestes activitats s'ha ampliat a diferents temàtiques com el canvi climàtic, la mobilitat, el territori i la salut ambiental, que van prendre més protagonisme entre les competències metropolitanes el 2014, amb l'aprovació del Pla de sostenibilitat de l'AMB.

Una part fonamental del Compartim un Futur són les visites d'alumnes de centres escolars, i de públic familiar i adult, a les infraestructures metropolitanes de tractament de residus i d'aigua, que són instal·lacions clau per entendre conceptes com el cicle de l'aigua, el circuït dels materials i l'economia circular.

Participació en augment

En els últims 10 anys, ja amb el nom de Compartim un Futur, la participació en les activitats d'aquest programa no ha parat de créixer.

El curs 2018-2019 van prendre-hi part un total de 52.224 alumnes, corresponents a 409 centres educatius del territori metropolità, des d'educació infantil fins a públic universitari. La xifra total de participants, sumant-hi el públic adult, familiar i d'educació en el lleure, va ser de 59.503, la qual cosa suposa un creixement del 322 % en l'última dècada: el curs 2009-2010, la xifra total va ser de 14.103 participants. Durant aquest darrer curs, s'han dut a terme 2.525 activitats: 2.051 de formació reglada i 474 de formació no reglada.