Educació ambiental als parcs i platges

| Subject: Environmental Education, Parks, Beaches, Rivers

Més de 16.500 persones han participat en projectes educatius del programa Aprenem a la Xarxa

decorativa

El curs 2023-2024, més de 16.500 persones han participat en els diferents projectes educatius del programa Aprenem a la Xarxa, adreçats a escoles, instituts i altres centres i entitats.

L’oferta educativa relacionada amb els projectes d’aprenentatge servei, amb activitats educatives als parcs i platges del Compartim un Futur i amb les diferents propostes del projecte Escoles a prop, facilita l’aprenentatge vivencial als parcs i platges, i també ofereix als participants la possibilitat d’implicar-se en la conservació i millora de la seva biodiversitat i en la difusió a la comunitat educativa dels seus valors socioambientals.

 

Diferents modalitats d’educació ambiental

Unes 10.500 persones han participat en activitats als parcs i platges incloses dins el Compartim un Futur. Les propostes que han tingut més èxit participatiu han estat “Qui viu als parcs?”, amb 2.000 participants, “Flora i fauna a la desembocadura del riu Besòs”, amb 1.700 participants, i “Explora la natura del teu parc”, amb 1.000 participants.

També destaca la participació de prop de 2.000 alumnes en les activitats de Pedals als parcs i platges metropolitans, on els participants descobreixen els valors d’aquests espais i la importància de la mobilitat sostenible a través d’una ruta en bicicleta.

D'altra banda, uns 850 infants han participat en l’activitat “Visitem la Jugatecambiental”, adreçada a cicle infantil, en què descobreixen el parc o la platja a través dels sentits i juguen a l’espai de joc de la Jugatecambiental. Aquesta activitat, que fins ara formava part del projecte Escoles a prop, el curs vinent formarà part del programa Compartim un Futur de l’AMB i estarà adreçada a tots els centres educatius metropolitans i a entitats de lleure i familiars (per a infants amb edats de 4 a 6 anys).

 

Alta implicació en els projectes d'APS

Més de 3.200 persones han desenvolupat un total de 94 projectes d’aprenentatge servei als parcs i les platges, des del projecte Participem. Els projectes d'APS treballen diferents temes, com la biodiversitat, l’educació ambiental, el patrimoni i la convivència en diferents espais, i conclouen amb un servei a la comunitat, com accions que milloren la biodiversitat de parcs o plages, l’elaboració de materials gràfics per difondre el que s'ha après, la realització d’itineraris guiats per a altres escolars, etc.

Un curs més, el projecte d'APS més sol·licitat ha estat el de “Seguiment de caixes niu i menjadores per a ocells”, realitzat per 28 centres educatius i entitats, amb una participació de gairebé 900 persones. En aquest projecte es duen a terme censos dels ocells que es poden trobar als parcs metropolitans i es fa el manteniment de les caixes niu i les menjadores per a ocells insectívors, així com la revisió de l’ocupació de les caixes niu.

Un altre projecte que també té força participació és el “Coneguem les papallones del parc”, que s’ha dut a terme en sis parcs metropolitans que formen part de l’Observatori Metropolità de Papallones. Un total de 372 alumnes de set centres educatius han après la importància de les papallones i a identificar-les, tot fent censos de papallones dels parcs.

Pel que fa als APS a les platges, destaquen els 340 joves que s’han implicat en la recuperació de les dunes metropolitanes, així com l’inici del nou projecte d'APS BioPlatgesMet, que promou el coneixement de la biodiversitat de les platges i la participació en la ciència ciutadana.

Related links