Les Naturaules metropolitanes obren les portes perquè les famílies i escoles aprenguin als parcs i les platges

| Subject: Parks

La iniciativa divulga els valors de la infraestructura verda i reforça els vincles de la població amb aquests espais

L'activitat consolida i amplia l'oferta de l'AMB en projectes d'educació ambiental a l'espai públic

Una activitat en una Naturaula

Amb la primavera 2022 ha començat la implementació de les Naturaules als parcs i les platges de la metròpolis. Es tracta d'equipaments d'educació ambiental que constitueixen espais d'aprenentatge a l'aire lliure que permeten tenir un contacte directe amb la natura urbana més propera i experimentar de primera mà diferents activitats de sensibilització ambiental.

Els equipaments consten d'un mòdul amb materials educatius diversos per treballar de manera autoguiada la biodiversitat del parc o la platja, com ara guies de natura, pots lupa, prismàtics, binocles, etc. També incorporen recursos digitals que aprofiten els avantatges de les TIC, com per exemple itineraris virtuals de descoberta, el Visor de fauna dels parcs i platges metropolitans o les activitats autoguiades descarregables.

Aquests materials s'aniran adaptant i ampliant per donar resposta a les necessitats particulars que sorgeixin en cascun dels parcs o les platges i dels col·lectius que en facin ús que es podran compartir en espais de trobada organitzats amb la finalitat de fer créixer el projecte.

Núria Machuca, tècnica de promoció i conservació d'espai públic de l'AMB, explica que el treball autoguiat permetrà que els professors facin una classe de matemàtiques en un parc metropolità i que ensenyin les sumes i les multiplicacions a l'aire lliure, per exemple.

Aquests espais aglutinen i centralitzen les diferents línies educatives i de participació que es troben dins del programa Aprenem a la Xarxa de l'AMB.

Les Naturaules estan situades a prop dels espais participatius dels parcs i les platges, com ara els jardins de papallones o de plantes remeieres, els hotels d'insectes, els refugis de biodiversitat o els espais dunars, per tal que siguin part dels continguts que s'hi podran treballar, de manera que es facilita la implicació dels usuaris en el seu manteniment, l'observació i el seguiment.

Primera fase de desplegament en 12 parcs i en una platja

Els parcs i platges que s'inicien en la primera fase d'implantació d'aquest projecte són els següents:

Els parcs de la Torre-roja (Viladecans), Turonet (Cerdanyola del Vallès), Nou (el Prat de Llobregat), Molinet (Santa Coloma de Gramenet), Torreblanca (Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern), Joan Oliver (Badia del Vallès), Can Lluc (Santa Coloma de Cervelló), Llacuna (Montcada i Reixac), Timba (Cervelló), Muntanyeta (Sant Boi de Llobregat), Torrent de la Font i Turó de l'Enric (Badalona), Bosc de Can Gorgs (Barberà del Vallès) i la platja de Gavà.

La previsió és incorporar progressivament altres parcs i platges metropolitans a partir del 2023.

Una nova manera d'aprendre i ensenyar després de la pandèmia

La pandèmia ha fet que els centres educatius surtin més sovint a desenvolupar la seva activitat lectiva a l'aire lliure, utilitzant sovint els parcs i les platges com un espai complementari a les aules. Durant aquests darrers anys també s'ha consolidat la participació en els projectes de la Jugatecambiental, els projectes participatius, les activitats a les aules ambientals i el treball realitzat per escoles, entitats i famílies als espais participatius.

Jordi Bordanove, coordinador de Promoció i Conservació de l'Espai Públic de l'AMB explica que durant la pandèmia "s'ha constatat que els espais verds esdevenen veritables recursos d'aprenentatge per a escoles i famílies i, a més, són espais de biodiversitat i salut".

"La tendència de l'educació del segle XXI s'emmarca en un aprenentatge vivencial i experimental, amb la incorporació de metodologies com la ciència ciutadana i ApS (aprenentatge i servei)", afegeix Núria Machuca.

Related documents