L'ATM acorda la suspensió temporal del pagament del transport públic a l'àrea de Barcelona per a activitats i serveis essencials

| Subject: Transport

El Consell d'Administració de l'ATM ha aprovat aquesta mesura, de caràcter excepcional, que es posarà en marxa aquest dijous, 2 d'abril, i s'allargarà fins al proper dijous, 9 d'abril. La mesura pretén facilitar els desplaçaments autoritzats, atès que l'actual decret d'estat d'alarma només permet la mobilitat per a activitats i serveis essencials.

El Consell d'Administració de l'Autoritat del Transport Metropolità de l'àrea de Barcelona (ATM) ha aprovat per unanimitat aquest dimarts, en una reunió extraordinària, la suspensió temporal del pagament de les tarifes del transport públic entre el 2 i el 9 d'abril. Aquest acord, consensuat per les administracions consorciades –Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU)– posa la xarxa durant aquests dies a disposició de les persones dedicades als serveis essencials i que estan autoritzades a desplaçar-se. És un acte de reconeixement a la seva tasca, tan crucial en aquesta situació d'emergència.

El volum de demanda, previsiblement, serà molt similar o fins i tot inferior al dels darrers dies, amb reduccions generals d'un 90 % respecte del que és habitual. En tot cas, el cos de Mossos d'Esquadra i les policials locals vetllaran perquè els desplaçaments només siguin efectuats per les persones que poden fer-ho d'acord amb la normativa vigent. Si es detectés que la mesura implica un augment de la mobilitat no essencial, s'activarien els mecanismes per anul·lar-la de manera immediata. 

Mecanisme d'aplicació

Metro, TMB, FGC i els busos metropolitans d'AMB (Busos TMB i de gestió indirecta) aplicaran el sistema de pista lliure, que implica la necessitat de validar amb un títol per obrir els torns de pas, tot i que aquesta validació no tingui cap efecte, més enllà del control de l'ocupació. Qualsevol títol permetrà el pas, fins i tot aquells que ja estiguin caducats o esgotats.

Rodalies, per la seva part, establirà el sistema d'obertura de torns per sensors d'aproximació, sense necessitat de validar cap títol. Això vol dir que quan un usuari s'apropi a l'accés de qualsevol estació, les portes s'obriran automàticament, sense necessitat de validar. Aquest sistema també permetrà controlar el volum de demanda.

Els busos de la Direcció General de Transports i Mobilitat i els dels municipis adscrits a l'AMTU aplicaran la tercera opció, que és la d'accés amb emissió de bitllet senzill sense cap cost. Els usuaris accediran al vehicles i els conductors emetran un bitllet que en cap cas s'entregarà als passatgers, sinó que es guardarà per poder fer un control d'ocupació.

Aquests sistemes de pas, malgrat la suspensió temporal de tarifes fins al 9 d'abril, s'apliquen amb l'objectiu de tenir un control sobre el nivell d'ocupació del transport públic, que en cap cas pot superar un terç de l'ocupació màxima dels vehicles, per decret de les autoritats catalanes. En principi, la previsió indica que les xifres d'ocupació seran iguals o inferiors que les dels darrers dies, quan s'han experimentat reduccions del 90 % de mitjana a la xarxa. No obstant això, si es detectés que la mesura implica un augment de la mobilitat no essencial, s'activarien els mecanismes per anul·lar-la de manera immediata.

Related documents