Caixes niu al parc de Torre-roja

Imatge del projecte

Projecte escolar

Fitxa tècnica

  • Temes:
    Biodiversitat, Parcs
  • Data de publicació:
    D’octubre 2020
  • Estat:
    En curs
  • Data d'aprovació:
    D’octubre 2020
  • Tipus / Subtipus:
    Projecte participatiu
  • Municipi:
    Viladecans
  • Període:
    2020-2021 / 2021-2022
  • Centre escolar:
    Institut Torre Roja
  • Curs:
    4t d'ESO
  • Assessorament:
    Javi Oliver
Descripció

El projecte pretén posar en valor la importància de la biodiversitat del parcs, conèixer-la i fer-ne difusió. Durant les diferents sessions dinamitzades per un expert, els participants descobriran la biodiversitat d'aus del parc: quines espècies s'hi poden trobar, quins son els seus requeriments ecològics, alimentació, comportament... Es complementarà amb sessions pràctiques en que es els alumnes construiran i, col•locaran i faran un manteniment de les estructures de caixes niu que es poden trobar en aquest parc; alhora que prenen consciència de la importància de conservar les zones verdes i fomentar la biodiversitat urbana.

Finalment es faran sessions de revisió de la fauna en els ambients estudiats, intercanviant coneixement amb el projecte "Seguiment de l'hotel d'insectes i jardí papallones al parc de Torre Roja", es posarà en comú el coneixement adquirit entre els dos grups de 4t d'ESO. També es pretén posar en valor la història del parc i els valors socials, no només ecològics, que aporta a la ciutadania. Es realitzarà un contingut final en format vídeo, pòster o similar per part de l'alumnat per difondre el que han après durant el projecte. Les dades de localització de les caixes niu s'introdueixen a la plataforma de ciència ciutadana de l'ICO (Institut Català d'Ornitologia).

Objectius

  • Adquirir els coneixements i desenvolupar les habilitats necessàries per construir i instal•lar caixes niu aptes per ocells.
  • Donar importància al paper dels ocells en el manteniment i conservació dels ecosistemes, mentre els alumnes de 4t realitzen el servei comunitari.
  • Entendre i treballar els conceptes de comunitat, sostenibilitat i divulgació científica.
  • Fomentar la participació, implicació i vinculació dels alumnes en la conservació del seu entorn més proper.
  • Afavorir el seguiment de la biodiversitat del parc de manera participativa i posar en valor el servei a la comunitat.
  • Difondre els resultats a la comunitat educativa.
  • Descobrir de manera activa la biodiversitat.

Resultats

Curs 2021-2022

  • Participació d'una classe de 4t d'ESO, un total de 25 alumnes.
(en curs)

Curs 2020-2021
  • Participació d'una classe de 4t d'ESO, un total de 25 alumnes.
  • Neteja i manteniment de les caixes niu col·locades al parc.
  • 69% d'ocupació de les caixes niu, el que representa 12 caixes ocupades per les següents espècies:
    • 6 caixes niu ocupades per mallerenga sp.
    • 1 caixa niu ocupada per pardal comú.
    • 3 caixes niu ocupades per mallerenga blava.
    • 2 caixes niu ocupades per raspinell.
  • Les dades dels ocells observats s'han introduït al visor de fauna dels parcs metropolitans.
  • Introducció de la ubicació de les caixes niu al projecte nius.cat.
  • Difusió del projecte a través dels canals de comunicació del centre educatiu.

Enllaços relacionats
Publicacions relacionades
Equipaments relacionats
Projectes relacionats
  • Municipi:
    Badalona, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Barcelona, Castelldefels, Cerdanyola del Vallès, Corbera de Llobregat, Cornellà de Llobregat, El Papiol, El Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, L'Hospitalet de Llobregat, La Palma de Cervelló, Molins de Rei, Montcada i Reixac, Montgat, Pallejà, Ripollet, Sant Adrià de Besòs, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de Llobregat, Sant Climent de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Santa Coloma de Gramenet, Tiana, Viladecans
    Temes:
    Biodiversitat, Parcs, Platges
    Estat:
    En curs