Recuperació de les dunes
| Tema: Platges
S’han plantat més de 1.300 plantes d’espècies pròpies del sistema dunar
Al llarg dels mesos de març i abril, uns 265 alumnes de 3r i 4t d’ESO han dut a terme el projecte participatiu “Recuperem les dunes metropolitanes” a les platges de Castelldefels, Gavà i el Prat de Llobregat.
Els projectes participatius estan basats en una metodologia d’aprenentatge servei (ApS), ja que combinen l’aprenentatge de conceptes, habilitats i valors amb la realització d’un servei a la comunitat. En aquest cas, els alumnes aprenen el funcionament del sistema dunar, la vegetació característica que tenen i la importància de la seva presència a les platges metropolitanes, alhora que participen en la promoció i conservació d’aquests espais.
Durant l’execució dels projectes participatius, els joves fan diverses actuacions a la platja, entre les quals destaca la plantació d’espècies autòctones, la retirada d’espècies invasores i un estudi dels microplàstics que hi ha a la sorra.
Aquest any han plantat més de 1.300 exemeplars d’espècies pròpies del sistema dunar, com el borró, el card marí, la crucianel·la, el lliri de mar i el melgó marí. Paral·lelament, han retirat plantes invasores d’aquest ecosistema. Les espècies més abundants que han extret de les dunes són la iuca, la gazània, la coniza i, sobretot, l’ambròsia. Aquestes espècies són perjudicials per als sistemes dunars perquè redueixen l’espai que ocupa la vegetació autòctona i provoquen el trencament de l’equilibri ecològic, amb la consegüent reducció de la biodiversitat.
Finalment, els alumnes han elaborat un inventari amb les espècies de vegetació autòctona que han identificat a les dunes i han fet un estudi del moviment dunar.